Lue tästä hänen viestinsä lukuisille suomalaisille viranomaisille. Isä pystyttää parhaillaan telttaa Helsingin keskustaan nostaakseen oman lapsensa ja kaikkien kaapattujen lasten asiaa esiin. Seuraa meitä, niin saat tietää, miten isän kampanja etenee.

Isän kirjotitaa viestissään suomalaisille viranomaisille:

Hyvä vastaanottaja,

Olette mahdollisesti tietoisia lapseni kaappauksesta. Haluaisin pitää teidät ajan tasalla pysähtyneestä tilanteesta, jotta pyrkisitte parhaanne mukaan vaikuttamaan Suomalaisen lapsen takaisin tuomiseen Suomeen.

Minun ja lapseni elämä muuttui traumaattisesti kesällä 2017, kun lapseni kaapattiin Irakiin. Sen jälkeen en ole saanut olla yhteydessä häneen. Tämä trauma on minulle edelleen äärimmäisen vaikea käsitellä, enkä pysty edes kuvittelemaan miltäköhän nyt 6-vuotiaalta pojaltani tuntuu kun läheisin henkilö hänelle “Daddy” katosi yhtäkkiä ja asuminen muuttui Suomesta Irakiin.

Lapseni kaappauksesta on siis jo reilusti yli vuoden. Olen tehnyt kaikkia tarvittavia mitä voin tehdä. Olen kääntynyt kaikkiin mahdollisiin osapuoliin. Lupauksista huolimatta lapseni on edelleen Irakissa, eikä ole selvää koska hänet palautetaan Suomeen, vaikka näin on määrätty. Mainittakoon vielä, etten sen päivään jälkeen ole saanut edes puhelimitse pitää yhteyttä lapseni. Minä itse ja lapseni olemme Suomen kansalaisia.

Tämän tuskallisen vuoden aikana olen käynyt vaikeita prosessia ja kohdannut paljon. Minulle on tullut tietoon, että asiankäsittely Interpolista on edennyt aina Irakin hallitukselle asti, joka on delegoinut eteenpäin Kurdistanin aluehallinnon (KRG) viranomaisille, mutta korruption takia asia on pysähtynyt, eikä ole selvä, että miten etenee ja kauanko kestää.

Täten käännyn teidän puoleen, jotta vaikutusvaltaisena viranomaisena pyrkisitte edistämään asian niin, että se jatkaisi juridista kanaviaan eikä kaatuisi korruption takia. Seuraisitte ja varmistaisitte, että tapaus etenee juuri niin kuin sen pitäisi edetä.

Suomen – kuten muidenkin länsimaiden – rooli Irakissa ja Kurdistanissa on valtava. Siellä vallanpitäjät kehuskelevat hyvillä väleillä länsimaihin. Juuri tämän takia on paikallaan, että Suomi suorastaan vaatisi paikallista hallitusta toimimaan sovittujen laillisten sopimusten nojalla.

Vetoan teihin, että pelastaisitte Suomalaista isää ja poikaa tästä ahdingosta, epävarmuudesta ja turvattomuudesta. Minä ja poikani rakastamme suuresti toisiamme, mutta edes yhteydenpito meille ei sallittu. Asia on niin juridisesti kuin inhimillisesti väärin.

Lapseni on määrätty takaisin Suomeen ja hänen piti aloittaa esikoulunsa nyt syksyllä. Tehkää voitavanne, että poika palaisi Suomen, jottei jäisi enempää isänsä rakkaudesta ja omista oikeuksistaan elää Suomessa, josta on kotoisin!

Toivottavasti kuulen teidän toimenpiteistä pian. Ilomielin luovutan teille kaikki aineistot ja materiaalit, joita ovat tähän tapaukseen kertyneet.

Heza Sadek Muhammad