blogiVuoden 2014 aikana Vantaan Turvakoti Ry:n vapaaehtoistoimintaa on suunniteltu ja kehitetty vauhdilla eteenpäin yhdessä vapaaehtoistoiminnasta vastaavien nimettyjen ohjaajien, muun henkilöstön ja yhdistyksen toiminnanjohtajan kanssa. Tukena yhdistyksen kansalaistoiminnan kehittämisessä on ollut myös turvakotiyhdistyksen hallitus ja Ensi- ja turvakotien liiton Vapaaehtoistyötä ja osallisuutta -hankkeen projektipäällikkö Heidi Rosbäck ja vapaaehtoiskoordinaattori Anu Sauliala.

Keväällä 2014 yhdistykselle tehtiin oma vapaaehtoistoiminnan esite, jota jaettiin alueen järjestöihin ja oppilaitoksiin. Keväällä suunnittelimme myös vapaaehtoistoiminnan suuntaviivoja ja rakenteita. Yhdistykseen on lähdetty etsimään vapaaehtoisia asiakkaiden arjen auttaviin toimiin, kuten lastenhoito-, asiointi- ja ulkoiluavuksi, toimintatuokioiden pitäjiksi sekä yhdistyksen tukitehtäviin. Tarve vapaaehtoistoiminnalle on noussut turvakotiasiakkaiden arjen tilanteista ja asiakaspalautteista. Aivan alkumetreiltä asti ajatuksena on ollut, että myös vapaaehtoiset voivat aktiivisesti kehittää, suunnitella ja ideoida toimintaansa, sillä he toimivat yhdistyksessä vapaaehtoisasioiden asiantuntijoina!

Jokainen yhdistyksen uusi vapaaehtoinen haastatellaan ja perehdytetään tehtävään. Perehdytyksiä järjestetään noin puolivuosittain, tarpeen mukaan. Vapaaehtoisella on myös mahdollisuus osallistua jatkokoulutuksiin ja yhteisiin virkistyshetkiin. Jokainen vapaaehtoinen voi sopia kahdenkeskisen tapaamisen yhdistyksen vapaaehtoistoiminnasta vastaavan ohjaajan tai toiminnanjohtajan kanssa aina niin halutessaan.

Vuoden 2014 aikana uusien vapaaehtoisten perehdytyksiä järjestettiin kaksi kertaa. Vapaaehtoisilta saamamme palautteen mukaan perehdytykset koettiin kattavina, mielenkiintoisina ja antoisina tietopaketteina. Palautteissa olemme saaneet kiitosta myös ystävällisestä vastaanotosta, rennosta ilmapiiristä sekä helposta ja mutkattomasta lähestyttävyydestä.

Turvakodissa jo vuodesta 2012 saakka toiminut askarteluryhmä on kokoontunut lähes viikoittain myös vuoden 2014 aikana, yhteensä 20 kertaa. Osallistujia askartelussa on ollut vuoden aikana 68, joista aikuisia 37 ja lapsia 31. Ryhmän vetäjänä toimii vapaaehtoisemme Riitta ja askarteluteemat vaihtelevat monipuolisesti esimerkiksi erilaisista kausiaskarteluista kangas-, lasi- ja korutöihin. Askarteluryhmiä pidetään turvakodissa myös vuonna 2015.

Turvakodissa on järjestetty myös vertaistuellisia naistenryhmiä kesästä 2014 alkaen turvakodin työntekijän ohjaamana. Naistenryhmissä on hemmottelun lomassa herätelty keskustelua joko ohjaajan valitsemasta tai asiakkaista itsestään nousevista teemoista. Lisäksi turvakodissa on ollut mahdollisuus saada korva-akupunktiota joko yksin tai ryhmässä.

Olemme huomanneet, että ryhmät koetaan positiivisiksi osana turvakodin arkea. Asiakkaat ovat myös kertoneet ryhmien avoimen ilmapiirin lähentäneen heitä keskenään, antaneen heille lisää voimavaroja ja avanneen kanavaa keskusteluille ja myös muunlaiselle yhteiselle tekemiselle. Ryhmäkokemusten ja asiakaspalautteiden perusteella vuoden 2015 tavoitteena onkin keskittyä Vantaan turvakotiyhdistyksessä erityisesti vertaisuuden ja vertaisuuden kokemusten edistämiseen.

Lisäksi vuoden 2015 tavoitteina yhdistyksen vapaaehtois- ja kansalaistoiminnassa on juurruttaa vapaaehtoistoimintaa osaksi turvakotiarkea ja vapaaehtoisvoimin ilostuttaa ja auttaa turvakotiasiakkaita arjessa monipuolisen yhteisen tekemisen ja virkistäytymisen avulla. Aiomme myös järjestää vapaaehtoisillemme yhteisiä tapahtumia, koulutuksia ja keskusteluja.

Vuoden 2014 aikana vapaaehtoiset antoivat turvakotiyhdistykselle arvokasta aikaansa noin 15 työpäivän verran.

”Vapaaehtoinen toimii yhdistyksessä tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin lähimmäisenä, jolla on suuret korvat, isot silmät, avoin syli ja lämmin sydän”.

Ylpeinä voimme todeta, että olemme saaneet yhdistykseemme vapaaehtoisiksi joukon iloisia, avoimia, aktiivisia, ja aidosti välittäviä loistotyyppejä!

Suuren suuret kiitokset kaikille yhdistyksemme vapaaehtoisille!

Jos olet kiinnostunut vapaaehtoistoiminnasta yhdistyksessämme, niin ota meihin rohkeasti yhteyttä yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse osoitteeseen toimisto@vantaanturvakoti.fi, niin jutellaan asiasta lisää!