Hakunilan lasten ja perheiden yhteisötalo on iloinen kohtaamispaikka kaikille. Sinne voi tulla vaikka ei olisi itsellä perhettä tai pieniä lapsia, mutta kaipaa kuitenkin sosiaalista kontaktia. Tänne ovat kaikki tervetulleita viettämään yhteistä aikaa keskustelleen vapaamuotoisesti, osallistuen vertaistukiryhmiin, syömään yhteisen lounaan tai lähtemään kesäretkelle. Mannerheimin Lastensuojelun liiton työntekijän tai vapaaehtoisten tuki esimerkiksi asioinnissa on ollut suuri apu maahanmuuttajataustaisille asiakkaille, mutta myös kantasuomalaisille asiakkaalle. Täällä jokainen tulee kohdatuksi ja kokee itsensä tervetulleeksi.

Väkivaltatyön asiantuntija on paikalla yhteisötalolla joka toinen torstai klo 9-12. Tarkoitus on kohdata ihmisiä matalalla kynnyksellä. Työskennellessäni Hakunilan yhteisötalolla huomasin, että väkivalta lähisuhteessa ei ole itsestään selvä keskustelun aihe. Yhdessä keskustelussa naispuolinen asiakas kysyi minulta, puhutaanko siitä niin avoimesti. Eihän siitä puhuta. Usein keskustelu hiljenee tai saa vastaukseksi, että en ole kokenut, enkä tiedä ketään kuka olisi. Voidaan myös varovasti sanoa, että tiedän yhden henkilön, jolla on väkivaltainen puoliso.

Jotta kohtaamispaikalla kävijä uskaltaisi kertoa itseensä tai tuttuunsa kohdistuvasta lähisuhdeväkivallasta, tarvitaan luottamusta ja turvallisuuden tunnetta tilanteeseen. Se vie kuitenkin aikaa. Toiveena on se, että lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntijan läsnäolo luo luottamuksellisia suhteita, jolloin uskalletaan kertoa oma tarina, koska jokaisen tarina on arvokas ja kenenkään ei tarvitse kärsiä väkivallasta ja sen vaikutuksista.

Itse aloitin Hakunilan lasten ja perheiden yhteisötalolla vierailemisen maaliskuussa. Olen osallistunut vertaistukiryhmän keskusteluihin, jossa on pohdittu omia tunteita, lähisuhdeväkivallan eri puolia tai kokemuksia, sekä turvallisuuden tunnetta nykytilanteessa. Aiheet eivät aina ole iloisia mutta osallistujat ovat rohkeasti heittäytyneet jakamaan omia kokemuksia tai ajatuksia. On ollut hienoa kuunnella miten osallistujat tarjoavat tukea toisillenne, kertovat miten ovat itse selviytyneet vastaavanlaisista tilanteista. Ryhmissä on jaettu omia tai ystävän selviytymistapoja. Kuvassa olevalla punaisella kulmasohvalla on syntynyt luottamuksellisia hetkiä, jolloin kerrotaan omia suruja ja iloja työntekijälle.

Paikan suosiosta kertoo jo se, että yhteisötalon kesän päätösjuhlaa juhlistettiin Hakunilan kartanolla noin sadan osallistujan kanssa. Kesäkuun viimeisenä päivänä tilat siivottiin työntekijöiden, vapaaehtoisten sekä osallistujien yhteisvoimilla. Väkivaltatyön asiantuntijana sain tällä kertaa vastuun lasten kanssa leikkimisestä, kun muut aikuiset siivosivat tiloja 😉.
Toiminta yhteisötalolla on jatkunut jälleen näin elokuun alusta heinäkuussa vietetyn kesälomatauon jälkeen. Tervetuloa yhteisötalolle!

Lue lisää Hakunilan yhteisötalosta täältä. Viikko-ohjelma julkaistaan yhteisötalon Facebook-sivuilla.

Kirjoittaja: Andrea Pajupuu-Pukkila

Andrea Pajupuu-Pukkila toimii väkivaltatyön asiantuntijana Lähisuhdeväkivaltatyön avopalveluissa.