Lähisuhdeväkivaltatyön yksikkö Koivulassa on puhaltanut muutoksen tuulet. Koivulaan on palkattu uusia työntekijöitä ja toiminta on laajentunut sekä Länsi-Vantaalle että Karsikkokujalle Koivukylän avoimeen kohtaamispaikkaan. Siellä on tavattavissa Maria Alaoja ilman ajanvarausta tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Elokuussa 2019 alkoi pitkään suunniteltu toiminta Länsi-Vantaalla, Myyrmäen lähellä Louhelassa. Siellä asiakkaita tapaa Kati Aitkoski. Kati osallistuu säännöllisesti keskiviikkoaamuisin myös Kivistössä, Aurinkokivessä pidettävään eron- ja parisuhteen ensiapuun.  Louhelan työ on alkanut lupaavasti ja asiakkaat ovat löytäneet Länsi-Vantaan toimipisteen. Louhelaan on todella helppo tulla myös kauempaa, sillä Louhelan juna-asema on ihan Patotiellä olevan toimipisteen vieressä.

Koivukylän työpisteessä Kytötiellä työskentelee muu Koivulan tiimi:  Tiina Koistinen, Salla Kaikkonen,  Mikko Schalin ja Maria Siljander. Tiina Koistinen on Koivulan lapsityöntekijä ja hän kohtaa päivittäin lapsia ja nuoria. Maria Siljanderilta saa apua myös ruotsin kielellä. Salla tulee asiakastyön lisäksi työskentelemään  lähisuhdeväkivallan koulutushankkeessa yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa. Mikko Schalin osallistuu säännöllisesti Suvantoryhmään, joka tarjoaa vertaistukea ikääntyneille. Mikko osallistuu myös koulu-  ja poliisiyhteistyöhön.

Koivulan innokas ja energinen tiimi on monessa mukana. Tärkeintä on kuitenkin asiakkaiden kohtaaminen ja auttaminen. Jokainen työskentelee omalla persoonallisella tyylillään, mutta kaikkien tavoite on auttaa asiakasta juuri siinä tilanteessa, missä hän sillä hetkellä on. Paras palkinto työstämme on se, että osaamme ja pystymme auttamaan.

Kirjoittaja: Kati Aitkoski

Kati Aitkoski toimii väkivaltatyön asiantuntijana Lähisuhdeväkivaltatyön avopalvelussa.