Kerran pääti pikku-Heikki olla iso mies.
Voimaa oli hänellä ja paljon hän jo ties.
Isän kirves olalla nyt metsään käypi Heikki –
nyt se alkaa miehen toimi, jäädä saa jo leikki!
Mutta vaikka hikipäässä Heikki puuta hakkaa,
puu ei kaadu, väsyneenä Heikki työstä lakkaa.
Lapseksi taas kotihinsa palaa jälleen Heikki.
Miehen työ ei sujunut, kun lapsen työ on leikki.

Inkeriläinen kansanruno

Leikki on lapselle luontainen keino tutustua omiin taitoihin, uusiin ihmisiin ja ympäristöön. Leikkiessään lapsi oppii, kokeilee ja jäsentää ympäröivää maailmaa. Jo aivan pienimmät lapset alkavat tutustua leikin rikkaaseen maailmaan yksinkertaisten leikkien avulla, joilla luodaan pohjaa lapsen fyysiselle, sosiaaliselle ja kielelliselle kehitykselle. Leikin kehittyessä lapsi harjoittelee ja oppii yhä moninaisempia taitoja ja tutustuu myös itseensä. Leikki auttaa lasta käsittelemään tunteitaan ja tukee myönteisen itsetunnon ja minäkuvan kehittymistä. Leikki on heittäytymistä uteliaaseen ja innokkaaseen oppimiseen – ilman epäonnistumisen pelkoa!

Myös aikuiselle leikin maailmaan heittäytyminen tarjoaa oivan keinon mielihyvän kohentamiseen, stressin lieventämiseen ja hyvinvoinnin lisäämiseen! Lapsen kanssa yhdessä leikkiessään aikuinen osoittaa lapselle iloitsevansa hänen kanssaan olemisesta ja olevansa kiinnostunut asioista, jotka kuuluvat lapsen maailmaan. Hyväksyvässä ja innostuneessa ilmapiirissä lapsi kokee olevansa arvokas ja rakastettu. Yhdessä leikkien luodaan vahva pohja lapsen ja aikuisen väliselle suhteelle. Lisäksi leikkiessä luodaan ihania ja yhteisiä leikkimuistoja, jotka voivat kannatella myös vaikeiden elämäntilanteiden kohdatessa. Aikuistuessaan lapsi voi siirtää näitä ihania lapsuusmuistojaan eteenpäin ja näin leikkimuistot voivat olla osa sukupolvien rikasta helminauhaa!

Ensi- ja turvakotien liiton 70-vuotisen taipaleen kunniaksi liitto jäsenyhdistyksineen osallistuu leikkipäivään lauantaina 16.5.2015. Leikkipäivän tavoitteena on saada kaikki aikuiset pysähtymään tärkeimmän äärelle ja pyhittämään päivänsä lapsille leikin äärellä.

Myös me Vantaan turvakotiyhdistyksessä haluamme kannustaa kaikkia aikuisia mahdollistamaan lapsille leikin riemu ja heittäytymään leikin maailmaan myös itse. Seuraa kampanjointiamme kotisivuillamme ja Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/vantaanturvakoti.

Leikki on lapsen työtä! Luodaan ihania muistoja yhdessä leikkien!

Leikkisin terveisin:

Vantaan Turvakoti Ry:n väki

(mukaillen lähteistä:
MLL:n vanhempainnetti
Ensi- ja turvakotien liiton Kannusta minut vahvaksi – kohti turvallista lapsuutta -esite

Leikkipäivän facebook-sivut osoitteessa www.facebook.com/lapselle)