leikkipaiva-1Vantaan turvakodilla vietettiin toista vuotta peräkkäin valtakunnallista leikkipäivää lauantaina 14.5.2016. Leikkipäivän tarkoituksena oli tuoda perheille mukavaa yhteistä aikaa erilaisen toiminnan ja tekemisen merkeissä. Nimensä veroisesti leikkipäivä oli todellakin täynnä leikkiä, kun turvakodin Avoyksikkö oli muunnettu kaikenlaista tekemistä täynnä olevaksi tilaksi. Sisään astuessa oikealta saattoi kuulla musiikin sulosointuja, kun taas vasemmalta nenään kantautui herkullisten muffinien tuoksu. Kun vasemmalle nurkan taa kurkisti, siellä nuo herkulliset leivokset jo odottivatkin, josko joku niitä tahtoisi koristella. leikkipaiva-2Herkut eivät tietenkään rajoittuneet muffineihin, vaan vatsaa pääsi täyttämään myös kaikenlaisilla karkeilla, pikkusuolaisilla ja kekseillä. Kun masun oli saanut täyteen, saattoi houkuttaa naposteltavia vastapäätä oleva korutehdas, jossa jokainen prinsessa ja prinssi sai loihtia itselleen aivan omia koruja. Seuraavana paikkoja tutkiskellessa silmiin saattoi osua kasvomaalausta. Ottaisiko sitä hempeän kukkasen, suhisevan sisiliskon vai hurjan pääkallon? Aivan itse sai vapaasti valita!leikkipaiva-3

Eikä leikki tietenkään sään salliessa rajoittunut pelkästään sisätiloihin, vaan ulkona saattoi lähettää ilmaan filmipurkkiraketteja, puhaltaa jättimäisiä saippuakuplia tai suunnistaa valokuvien avulla itselleen palkinnoksi hattaran. Kyllä, hattaran, joka näppärillä sormilla pyöräytettiin valmiiksi silloin kun sen halusi, ja sen värisenä kuin sen halusi. Sää tietysti kohteli leikkipäiväläisiä suotuisasti ja satamaan alkoi vasta, kun jokainen reipas suunnistaja oli itselleen hattaran kaapannut.

Ei unohdeta myöskään niitä ihania vanhempia, jotka toivat lapsensa paikalle, jokaiselle siis jotakin. Vanhempien oli mahdollista päästä pikavärianalyysiin, jossa tutustuttiin niihin väreihin, jotka korostavat upeutta entisestään!

leikkipaiva-4Koska leikkipäivän jälkeenkin haluamme leikin ja mukavan yhteisen toiminnan jatkuvan, haluttiin siihen antaa mahdollisuus jonkin erityisen mukavan merkeissä! Aikuiset saivat arpomalla ja lapset onkimalla erilaisia palkintoja itselle ja perheelleen. Voi niitä vonkaleita, joita lapset ongen kanssa kiskoivat kaksin käsin ylös! Kaikista näistä palkinnoista kiittämme lahjoittajia, jotka halusivat tukea Vantaan turvakotiyhdistyksen järjestämää leikkipäivää. Itse asiassa, nämä tahot yhdessä vapaaehtoisten kanssa mahdollistivat koko leikkipäivän toteuttamisen!

Haluamme kiittää jokaista tahoa, joka osallistui lahjoituksillaan Vantaan turvakotiyhdistyksen leikkipäivään! Kiitos Fazer, Valio, Forsman Tea, Arvid Nordquist ja Semper kaikista tarjottavistanne, jokaiselle oli taatusti jotakin herkkua! Kiitos Ikea, Muumi-Baby, Lush, Avain kustannus, Oppi ja Ilo sekä Sokos Hotelli erilaisista palkinnoista, joista on varmasti iloa ja hyötyä kotona! Kiitos Keravan Pompit, Megazone, Filmtown, Snadistadi, Superpark, Hanabölen hoitola ja Kampaamo Salon Jose upeista lahjakorteista ja vapaalipuista! Erityinen kiitos myös vapaaehtoisillemme, jotka olivat leikkipäivässä mukana jo suunnitteluvaiheesta lähtien!

Lopuksi kiitämme myös kaikkia leikkipäivään osallistuneita perheitä, oli ihanaa, että pääsitte paikalle!

Terveisin opiskelija Janina ja koko Vantaan turvakotiyhdistyksen henkilökunta

Op