ilmapallot

Tänä vuonna juhlitaan Ensi- ja turvakotien liiton 70-vuotista taivalta. Juhlavuoden kunniaksi liitto ja sen jäsenyhdistykset, Vantaan Turvakoti ry mukaan lukien, osallistuivat kansalliseen Leikkipäivään 16.5.

Leikkipäivää lähdettiin ideoimaan Vantaan turvakotiyhdistyksen henkilökunnan ja vapaaehtoistyöntekijöiden voimin maaliskuussa. Ajatuksemme päivän ideoinnissa oli, miten voisimme kannustaa lapsia ja aikuisia heittäytymiseen, yhteiseen leikkiin ja leikin riemuun. Leikki on luovuutta, se tuo mielihyvää ja sen avulla voidaan työstää vaikeitakin asioita. Liitto on myös halunnut pitää huolta koko toimintansa ajan siitä, että vaikeidenkin elämäntilanteiden keskellä lapsella on säilynyt oikeus leikkimiseen.

ohjelmaNykyään keskustellaan paljon siitä, että leikki olisi uhattuna. Vanhemmat ovat liian kiireisiä osallistumaan yhteiseen leikkihetkeen lapsen kanssa, harrastukset ja valmiiksi ohjelmoitu arki vievät lapselta leikkiajan. Kännykät ja videopelit toimivat viihteenä, eivätkä lapset ehkä osaa enää keskittyä leikkiin hektisessä ympäristössä. Kuitenkin tiedetään, että leikki parhaimmillaan kehittää lapsen tunteidensäätelytaitoja, oppimisvalmiuksia, keskittymiskykyä, luovuutta, ongelmanratkaisutaitoja ja opettaa sääntöjä. Leikki on terapeuttista ja toimii stressinpoistajana – myös aikuisille!

Lähdimme kampanjoimaan leikin puolesta. Toimitimme muun muassa 90kpl värityskuvia kampanjaviestein ja kynin varustettuna lähipäiväkotiin. Värityskuviin liittyi myös kilpailu, joissa kehotettiin lataamaan värityskuva yhdistyksen Facebook-sivuilla ja osallistumaan näin arvontaan. Veimme myös kampanjaviestein merkattuja pieniä leluja eri puolille Vantaan leikkipuistoja. Facebookissa oli myös kilpailu, jossa pyydettiin ottamaan kuva lapsen leikistä ja lataamaan se yhdistyksen Facebook –sivuille.

Leikkipäivän valmisteluihin liittyi myös lahjoitusten pyytäminen. Lähetimme suuren määrän viestejä eri yrityksiin. Pyysimme mm. herkkuja, ongintapalkintoja, leluja ynnä muuta materiaalia leikkipäivää ja sen kampanjointia varten.

maalausnurkkaVarsinainen leikkipäivän tapahtuma järjestettiin Vantaan turvakotiyhdistyksen Avoyksikössä kutsuvieraille. Halusimme tarjota heille lämminhenkisen, iloisen ja erilaisen päivän luovien ja mukavien puuhien parissa. Ohjelmassa oli esimerkiksi jättisaippuakuplia, filmipurkkiraketteja, cup cake –koristelua, askartelua, kasvomaalausta, manikyyriä, kuvatatuointeja, ongintaa, temppurata ja tietenkin leikkihuone. Erityiskiitoksen ansaitsee valokuvaaja Ulla Hellsten, joka lahjoitti aikaansa ja ammattitaitoaan, ja oli mukana koko päivän ottamassa osallistujista ilmaisia perhekuvia.

Näin vapaaehtoisen näkökulmasta päivä onnistui erinomaisesti. Tapahtumassa oli mukana noin 50 osallistujaa ja tunnelma oli juuri sellainen, mitä halusimmekin: rento, iloinen, leikkisä ja lämmin. Jopa sää suosi meitä! Saimme ihanaa palautetta osallistujilta, mutta ehkä erityisesti mieleeni jäi eräs perhe, joka uppoutui leikkihuoneessa leikin riemuun niin, että ajankulu hämärtyi, ja aikuinen ehti jo huolestua, ovatko jääneet leikkimään yliaikaa. J

kasvomaalausToivon, ettei leikkipäivä jäisi vain yksittäiseksi tapahtumaksi muiden joukossa, vaan sen myötä leikin siemen jäisi itämään meidän vanhempien, siskojen, veljien, isovanhempien ja muiden lapsien elämässä mukana olevien mieleen. Mikä onkaan tärkeämpää kuin lapsen kohtaaminen, läsnäolo, hyväksyminen ja oman ajan antaminen. Luodaan lapsille leikkimuistoja ja heittäydytään mukaan leikkiin!

Lämmin kiitos leikkipäivään osallistuneille, vapaaehtoisille, Vantaan Turvakodin henkilökunnalle ja kaikille lahjoitusten antajille! Teitte päivästä ikimuistoisen!

Terhi, vapaaehtoinen

”Tule nauru, nouse nauru
pelasta tämäkin päivä.
Väännä varpaat venkuralle
käännä korvat kiemuralle
muksi maha muhkuralle
silmät kirkkaiksi kiverrä
jalat joutuin juokseviksi.
Poista koukut kielen alta
suorista jokainen solmu.”
Tittamari Marttinen

P.S: Tapahtumassa kyseltiin paljon ohjetta jättisaippuakuplien tekemiseen. Tässä ohje niihin, iloisia hetkiä jättisaippuakuplien parissa!

saippuakuplat6l vettä
1,5kg sokeria
1-2dl liisterijauhetta
800ml Fairya

Liuota sokeri kuumaan veteen. Anna sokeriveden jäähtyä. Sekoita liisterijauhe hyvin kylmenneeseen sokeriveteen, lisää saippua. Anna teketyä muutaman päivä tai jopa viikon, niin liuos on parhaimmillaan.

Vanhat sulkapallomailat tms. toimivat hyvin kuplarenkaina, jos niistä poistaa verkko-osan. 🙂