"Aloin toipua luultavasti siksi, että yksi pala elämästäni ei enää sopinut muiden joukkoon…"
”Aloin toipua luultavasti siksi, että yksi pala elämästäni ei enää sopinut muiden joukkoon…”

Avopalveluyksikkö Tuulia on osa Ensi- ja turvakotien liiton valtakunnallista Pidä kiinni® -hoitojärjestelmää.

Avopalveluyksikkö Tuuliassa tuetaan lasta odottavia sekä pikkulapsi- ja vauvaperheitä, joissa toisella tai molemmilla vanhemmilla on tai on ollut päihteiden käyttöä.  Yhdessä  perheiden kanssa keskustellaan elämästä lapsen tunteiden ja tarpeiden sekä lapsilähtöisen päihdekuntoutuksen kautta.  Tavoitteena on tutkia omaa päihteidenkäyttöään lapsen näkökulmasta ja tukea turvallisen kiintymyssuhteen kehittymistä lapsen ja vanhemman välille. Asiakasperheiden kanssa tavataan perheen kotona ja Tuuliassa sekä järjestetään yhteisöllistä toimintaa avopalveluyksikössä. Perheen yksilöllisten tarpeiden mukaan käytetään erilaisia työmenetelmiä vahvistamaan perheen omia voimavaroja ja arkielämäntaitoja.  Jokaisella perheellä on tukenaan kaksi omaohjaajaa ja perheen tarpeiden mukaan tehdään verkostoyhteistyötä.

Avopalveluyksikkö Tuulian tehtävä on myös turvata riittävän pitkä ja tiivis jatkohoito ensikoti Talvikista kotiutuville perheille ja näin tukea itsenäiseen elämään siirtymistä.

Rovaniemen alueella Tuuliaan kuntoutusjaksolle pääsee ilman maksusitoumusta. Tuulia tarjoaa kuntoutusta myös Rovaniemen ulkopuolisille perheille, jolloin tapaamiset ovat kuvapuhelimen välityksellä. Kuntoutusjaksoon kuuluu myös kotikäynnit sekä verkostot.

Avopalveluyksikkö Tuulian kuntoutukseen pääsee ottamalla yhteyttä Tuulian sosiaalityöntekijään. Mikäli haluat kysyä tai keskustella nimettömänä tilanteestasi tai läheisesi tilanteesta, voit ottaa yhteyttä valtakunnalliseen ensi- ja turvakotien liiton chattiin.

Apua päihteitä käyttäville raskaus- ja vauva-aikana -chat

Keskustele ammattilaisten kanssa: voit kysyä  esimerkiksi päihteiden käytön vaikutuksesta raskauteen tai vauvaan, omasta tilanteestasi tai avun saamisesta. Autamme kaikkia perheenjäseniä odotusaikana, vauvan jo synnyttyä sekä huolestuneita omaisia. Voit keskustella nimettömänkin, oli huolesi pieni tai suuri.

Chat on auki maanantaisin 14-17.30 sekä keskiviikkoisin 15.30-17.30.

Chat on poikkeuksellisesti kiinni.

• maanantaina 2.4. 2018 (2.pääsiäispäivänä)
  • maanantaina 30.4.2018 (vappuaattona)

Chattiin pääset www.ensijaturvakotienliitto.fi

Yhteystiedot: