Yhdistyksessämme kehittämistyö on aina mukana arjessamme, jotta voimme vastata parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaidemme tarpeisiin. Kehittämistyötä tehdään monella tavalla: palautteita keräämällä, hankkeissa ja opinnäytetyöyhteistyönä. Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelussa järjestettävää vauvaperheille
suunnattua Hiero vauvaa- etäryhmätoimintaa kehitetään tällä hetkellä haastattelemalla ryhmään osallistuneita sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilun (YAMK) opinnäytetyönä.

Hiero vauvaa-ryhmässä vanhemmat saavat ohjausta fill.tri Ruth Ricen kehittämään RISS (Rice Infant Sensomotor Stimulation Technique) -hierontamenetelmään perustuvaa vauvahierontaan, Vyöhyketerapeuttiseen vauvahierontaan ja Oksitosiinihierontaan. Ryhmä on suunniteltu erityisesti 2vko – 3kk ikäisten vauvojen vanhemmille, mutta myös yli 3 kk ikäisten vauvojen vanhemmat ovat tervetulleita ryhmään.

Ryhmässä on kolme kiertävää teemaa:
– Kuinka helpottaa vauvan vatsavaivoja vauvahieronnalla
– Kuinka tukea vauvan unta vauvahieronnalla
– Rentoutta ha hyvää oloa vauvalle vauvahieronnalla.

Osallistujat voivat osallistua vain yhteen teemaan tai halutessasi kaikkiin kolmeen, vaikka useampaan kertaankin. Ryhmä kokoontuu joka maanantai klo 10 Teams- alustalla, linkki tapaamiseen löytyy: bit.ly/osallisturyhmään.

Tule mukaan kehittämään ryhmätoimintaa

Nyt kaikilla ryhmään osallistuneilla vanhemmilla on tilaisuus päästä tähän kehittämistyöhön mukaan osallistumalla haastatteluun. Osallistuaksesi haastatteluun sinun tulee olla osallistunut Hiero vauvaa – etäryhmätoimintaan vähintään yhden kerran tai olet ollut tietoinen ryhmän olemassa olosta, muttet ole tullut osallistuneeksi siihen. Olemme erityisen kiinnostuneita esimerkiksi siitä, mikä ryhmässä on toimivaa ja hyvää, sekä mikä vaatii kehittämistä. Kaikki kokemukset ja ajatukset ryhmään liittyen ovat arvokkaita ja auttavat meitä kehittämään ryhmää mahdollisimman hyvin vauvojen ja vanhempien tarpeita vastaaviksi.

Haastattelu toteutetaan Teams- yhteydellä haastateltavan kanssa sovittuna aikana heinä-elokuun 2024 aikana. Haastatteluun voi ilmoittautua lähettämällä sähköpostia Kristiina Luusualle (Kristiina.Luusua@student.lab.fi), jonka jälkeen hän lähettää vastauksena tarkempaa tietoa.

Haastatteluja käytetään osana sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilun (YAMK) opinnäytetyötä, joka käsittelee yllä mainittua kehittämistyötä. Haastateltavien henkilötietoja ei julkaista tutkimuksessa. Kehittämiseen liittyvät tutkimustulokset käsitellään luottamuksellisesti, säilytetään tietoturvallisesti ja hävitetään opinnäytetyön valmistumisen jälkeen asianmukaisesti. Opinnäytetyön valmistuu arvoilta joulukuussa 2024.

Tervetuloa mukaan vaikuttamaan kaikille lappilaisille vauvaperheille suunnatun matalan kynnyksen, maksuttoman etäryhmäntoiminnan kehittämiseen.