Keskusteluapua vaikeissa elämäntilanteissa, odottamattoman,
järkyttävän tapahtuman kohdatessa,
erilaisissa elämänkriiseissä
– tilanteissa, joissa omat selviytymiskeinot eivät riitä.

Keskusteluaikoja kriisityöntekijöille ajanvarauksella maanantaista perjantaihin klo 8-18 .
Varaa aikasi soittamalla p. 040 553 7508 tai varaamalla aikasi netissä Ajanvaraus.
Kriisityöntekijän ollessa varattu, jätä soittopyyntö vastaajaan tai viestinä, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

• Yksilöille, perheille sekä heidän läheisilleen ja yhteisöille
  • Tapaamiset 1-5 kertaa ajanvarauksella
  • Luottamuksella, maksutta, joustavasti, myös nimettömänä
  • Tavoitteena avun saaminen mahdollisimman nopeasti
  • Lähetteitä ei tarvita, auttamisen lähtökohtana keskustelutuen tarve

Apu ja tuki perustuu myötätuntoiseen kohtaamiseen ja avunhakijan tilanteen kartoittamiseen sekä voimavarojen vahvistamiseen. Kriisikeskuksen tarjoaman keskusteluavun tarkoituksena on vakauttaa, luoda turvallisuuden tunnetta ja toivoa, auttaa ihmistä reaktioiden/ stressin hallinnassa sekä omien selviytymiskeinojan löytymisessä ja vahvistamisessa. Keskusteluapu helpottaa tilanteen ja omien reaktioiden ymmärtämistä sekä selvittää ajatuksia.

Apua saatavilla myös videoyhteyden kautta
Suojattu videoyhteys on helppokäyttöinen eikä tarvitse erillistä ohjelmaa. Saat tarkemmat ohjeet ajanvarauksen yhteydessä.

Apua muualta

• Muina aikoina voit olla yhteydessä kuntasi sosiaalipäivystykseen. Rovaniemellä sosiaalipäivystys palvelee 24/7 numerossa 040 7266 965.

Valtakunnallinen Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111 24 tuntia vuorokaudessa.
ruotsiksi 09 2525 0112
arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113
ukrainaksi 09 2525 0114

venäjäksi 09 2525 0115

Vertaisryhmät

Vanhemman neuvo®-ryhmät ovat 8 kertaa kokoontuvia ammatillisesti ohjattuja vertaisryhmiä eron kokeneille ja eropäätöksen tehneille vanhemmille.

Vertaisryhmä kokoontuu torstaisin klo 14-16 etäyhteydellä 24.2.2022-21.4.2022 välisenä aikana (torstaina 10.3.2022 ei ryhmätapaamista).

Vanhempien ero muuttaa lapsiperheen elämää. Eron jälkeen vanhempien on pohdittava monia lapsen elämän asioita uudesta näkökulmasta ja rakennettava toimivia käytäntöjä arkeen.  Ryhmässä vanhemmat voivat jakaa kokemuksiaan eron jälkeisestä vanhemmuudesta ja sen haasteista ja etsiä uusia toimintatapoja. Asioita katsotaan sekä lapsen että vanhemmuuden näkökulmasta. Ryhmään osallistuu vain toinen lapsen vanhemmista.

Ryhmän aloittamiseen kuuluu alkuhaastattelu, jossa saat tietoa ryhmän sisällöstä ja samalla on mahdollisuus kertoa omasta elämäntilanteesta. Osallistuminen alkutapaamiseen ei vielä velvoita osallistumaan ryhmään. Ryhmä on maksuton.

Ilmoittautumiset ja lisätietoa ryhmästä marjo.hoisko@lapinentu.fi tai 040-750 7077.
Järjestetään yhteistyössä Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry:n  kanssa.

Rovaniemellä aloittaa etäyhteydellä toteutettava vertaistukiryhmä Lappilaisille itsemurhan tehneiden läheisille keväällä 2022. Ryhmän järjestävät Kriisikeskus ( Lapin ensi- ja turvakoti ry ) ja Surunauha ry. Ryhmän toiminta pohjautuu ammatillisesti ohjattuun vertaistukeen ja ohjaajina toimivat kriisityöntekijä Suvi Ylitolonen Kriisikeskuksesta ja vertaistukija Tarja Surunauha ry:stä.

Ryhmämuoto on ns. suljettu eli siihen ilmoittaudutaan etukäteen ja samat henkilöt kokoontuvat joka kerta. Ryhmään otetaan 5 osallistujaa ja kaikki hakijat haastatellaan. Ryhmä kokoontuu verkossa tiistaisin klo 17 – 19 yhteensä 10 kertaa. Osallistujilta toivotaan sitoutumista joka kerralle. Tarkempi aloitusajankohta ilmoitetaan sitten, kun ryhmä on täynnä.

Tapaamiset: tiistaisin klo 17 – 19  ( aloitus joko tiistai 15.2.2022 tai tiistai 22.3.2022 )

Paikka: Järjestetään verkossa

Ilmoittautuminen: Suvi Ylitolonen p. 040 5117929 suvi.ylitolonen@lapinentu.fi

Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat menettäneet puolisonsa tapaturman, onnettomuuden, sairaskohtauksen tai nopeasti edenneen sairauden kautta.

Aika: 26.10-14.12.2022.
Ryhmä alkaa 26.10 ja kokoontuu viikoittain keskiviikkoisin 8 kertaa klo 14–16. Ryhmän viimeinen tapaaminen on keskiviikkona 14.12.2022. Ryhmän jatkotapaaminen on noin kolmen kuukauden kuluttua ryhmän päättymisestä.

Paikka:
Kriisikeskus/ Lapin ensi- ja turvakoti ry
Ruokasenkatu 2 A, ryhmätila.

Hinta:
Ryhmä on osallistujilleen maksuton.

Tavoitteena on
– äkillisen menetyksen aiheuttamien tunteiden, ajatusten ja kokemusten käsitteleminen ja jakaminen luottamuksellisessa vertaisryhmässä
– kriisin pitkittymisen ja sairastumisen ehkäiseminen
– selviytymiskeinojen ja voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen ja uusien näkökulmien löytäminen.

Sisältöjä:
– traumaattinen/äkillinen menetys, kriisi, suru
– menetyksen merkitys ja vaikutukset
– keho ja mieli surussa
– sosiaalinen tukiverkosto, muut läheiset
– muistelu
– voimavarat ja selviytymiskeinot
– sisällöissä otetaan huomioon osallistujien toiveet ja odotukset.

Menetelmät:
Ryhmä pohjautuu ammatillisesti ohjattuun vertaistukeen.
Ryhmäkeskustelut—myös pienryhmissä tai pareittain
Lyhyet alustukset ja rentoutumisharjoitukset

Hae ryhmään 17.10.2022 mennessä.
Haastattelemme kaikki ryhmään hakijat, ryhmään otetaan 4–6 osallistujaa.

Ilmoittautumiset ja lisätietoja:
Suvi Ylitolonen 040-511 7929 suvi.ylitolonen@lapinentu.fi

Ohjaajina toimivat kriisityöntekijät Suvi Ylitolonen ja Marjo Hoisko.

Järjestäjänä toimii Kriisikeskus/ Lapin ensi- ja turvakoti ry

Ajanvaraus ja neuvonta
Keskusteluaikoja kriisityöntekijöille maanantaista perjantaihin klo 8-18 välillä Käyntiosoite: Ruokasenkatu 2 A, 4. krs
Hannele Oiva