Haluatko tuoda iloa vauvoille, lapsille ja vanhemmille? Haluatko tukea ihmisiä haastavissa elämäntilanteissa? Haluatko olla mukana toimimassa turvallisen lapsuuden ja elämän puolesta?

Lapin ensi- ja turvakodin vapaaehtoistoimijana voit

• toimia tukihenkilönä lapselle
  • vapaaehtoisdoulana tukea tulevia vanhempia, jotka kokevat tarvitsevansa tukea synnytyksessä
  • päivystää valtakunnallisessa Kriisipuhelimessa, jossa voit tarjota keskusteluapua kriisissä olevalle ja heidän läheisilleen
  • päivystää Tukinet-sivuston chateissa (Sekasin-chat ja Solmussa-chat) sekä toimia henkilökohtaisena tukihenkilönä Tukinetin alustalla
  • olla mukana järjestämässä tapahtumia lapsiperheille.
  • toimia kokemus- tai vertaistoimijana

Vapaaehtoistoimintaamme tarvitaan monenlaisia ja monen ikäisiä ihmisiä.  Voit itse määritellä ja päättää, kuinka paljon aikaa haluat käyttää vapaaehtoistoimintaan.

Vapaaehtoistoimintaan pääsee mukaan syksyisin järjestettävän vapaaehtoistoiminnan koulutuksen kautta.

VAPAAEHTOISTOIMINNAN KOULUTUS 2022

Syksyllä 2022 koulutamme Kriisipuhelin- ja verkkotukihenkilöitä sekä Lapsen tukihenkilöitä.

Kriisipuhelintukihenkilöt päivystävät Mieli ry:n valtakunnallisessa kriisipuhelimessa  ja Verkkotukihenkilöt Sekasin- ja Solmussa- chateissa sekä Mieli ry:n verkkokriisikeskus Tukinetissä.

Lapsen tukihenkilö kuuluu lapsen elämään kodin ulkopuolisena, turvallisena aikuisena, joka haluaa olla läsnä lasten arjessa ja antaa aikaansa. Lapsen tukihenkilöt toimivat yksilötukisuhteissa yksittäisten lasten kanssa tai satunnaisesti lasten vapaaehtoiskavereina laitosyksiköissä sekä yhteisömummoina.

Toimintojen koordinaattorit haastattelevat koulutuksesta kiinnostuneet  ennen koulutuksen alkua. ja koulutukseen valitut saavat orientoivan tehtävän ennen koulutuksen alkua.

Koulutuksen aikataulu

Kriisipuhelin- ja verkkotukihenkilöt

Koulutus järjestetään elo-lokakuussa 2022. Tarkemmat päivämäärät julkaistaan pian.

Lisätietoja kriisipuhelin- ja verkkotukihenkilötoiminnasta ja syksyn koulutuksesta antaa Marjo Hoisko, 040 750 7077, marjo.hoisko@lapinentu.fi

Lapsen tukihenkilöt

Osa 1:  Lauantai 1.10.2022 kello 9-15
Osa 2: Keskiviikko 5.10.2022 kello 17-20
Osa 3: Keskiviikko 12.10.2022 kello 17-19
Osa 4: Keskiviikko 30.11.2022 kello 17-21

Haastatteluajanvaraukset nettiajanvarauksemme kautta, nettiajanvaraukseen pääset täältä.

Lisätietoja lapsen tukihenkilötoiminnasta ja syksyn koulutuksesta antaa Noora Kinnunen, 040 688 5693, noora.kinnunen@lapinentu.fi

Lisätietoja vapaaehtoistoiminnasta:

Kristiina Luusua