Haluatko tuoda iloa vauvoille, lapsille ja vanhemmille? Haluatko tukea ihmisiä haastavissa elämäntilanteissa? Haluatko olla mukana toimimassa turvallisen lapsuuden ja elämän puolesta?

Vapaaehtoistoimintaamme tarvitaan monenlaisia ja monen ikäisiä ihmisiä.  Voit itse määritellä ja päättää, kuinka paljon aikaa haluat käyttää vapaaehtoistoimintaan.

Vapaaehtoistoimintaan pääsee mukaan syksyisin järjestettävän vapaaehtoistoiminnan koulutuksen kautta.

VAPAAEHTOISTOIMINNAN KOULUTUKSET

Syksyllä 2022 koulutamme Kriisipuhelin- ja verkkotukihenkilöitä sekä Lapsen tukihenkilöitä. Haku syksyn 2022 koulutukseen on päättynyt.

Keväällä 2023 koulutamme uusia Vapaaehtoisdoulia. Haku kevään 2023 Vapaaehtoisdoulakoulutukseen alkaa tammikuun alussa. Lue lisää Vapaaehtoisdoulatoiminnasta ja koulutuksesta alla olevasta valikosta.

Toimintojen koordinaattorit haastattelevat koulutuksesta kiinnostuneet  ennen koulutuksen alkua. Lue lisää koulutuksista alla olevista valikoista ja varaa oma haastatteluaikasi!

Lapsen tukihenkilöt

Lapsen tukihenkilö kuuluu lapsen elämään kodin ulkopuolisena, turvallisena aikuisena, joka haluaa olla läsnä lasten arjessa ja antaa aikaansa. Lapsen tukihenkilöt toimivat yksilötukisuhteissa yksittäisten lasten kanssa tai satunnaisesti lasten vapaaehtoiskavereina laitosyksiköissä sekä yhteisömummoina. Lapsen tukihenkilötoiminnan koulutus järjestetään seuraavan kerran syksyllä 2023.

Koulutus toteutetaan kasvokkain tapaamisina. Saat perehdytyksen lapsen tukihenkilönä toimimiseen, käytännön asioihin ja vapaaehtoisena toimimiseen. Oman elämäsi tulee olla tasapainossa ja sinulla on aikaa, jota haluat antaa lapselle, jonka biologisessa verkostossa ei ole riittävästi häntä tukevia aikuisia.

Käymme jokaisen koulutukseen hakevan kanssa keskustelun vapaaehtoistyön sisällöistä ja oman elämäntilanteen sopivuudesta tulevaan tehtävään.

Koulutuksen aikataulu:

Julkaistaan kesällä 2023, seuraa siis sivujamme!

Kriisipuhelin- ja verkkotukihenkilöt

Kriisipuhelintukihenkilöt päivystävät Mieli ry:n valtakunnallisessa kriisipuhelimessa  ja Verkkotukihenkilöt Sekasin- ja Solmussa- chateissa sekä Mieli ry:n verkkokriisikeskus Tukinetissä. Haku syksyn 2022  koulutukseen on päättynyt.

Koulutus toteutetaan sekä kasvokkain tapaamisina, että webinaareina. Saat perehdytyksen tehtävässä toimimiseen ja haavoittuvassa tilanteessa olevan ihmisen kohtaamiseen. Vapaaehtoistyöhön tukijana ja auttajana riittävät tavallisen ihmisen taidot ja halu kehittyä kuuntelijana. Oman elämäsi tulee olla tasapainossa ja mahdolliset kriisit jo kaukana. Koulutus auttaa sinua löytämään oman tapasi toimia toisen ihmisen tukena.

Lisätietoja kriisipuhelin- ja verkkotukihenkilötoiminnasta:
Marjo Hoisko, 040 750 7077, marjo.hoisko@lapinentu.fi

Vapaaehtoinen doula on tukihenkilö, joka tukee odottavaa äitiä ja perhettä lapsen odotuksessa ja synnytyksessä. Doula auttaa synnytykseen valmistautumisessa, kuuntelee äidin toiveita ja ajatuksia sekä varautuu olemaan mukana synnytyksessä. Läsnäolo ja äidin tukeminen ovat doulan tärkeimpiä tehtäviä synnytyksessä. Vapaaehtoinen doula toimii perheesi ehdoilla toiveitanne ja tarpeitanne kuunnellen.

Koulutuksen aikataulu:

Koulutus järjestetään helmi-maaliskuussa 2023. Koulutuksen tarkempi aikataulu julkistetaan joulukuussa 2022, seuraa siis sivujamme.

Lisätietoja vapaaehtoisdoulatoiminnasta ja syksyn koulutuksesta antaa Henna Uitto, 040 124 5772, henna.uitto@lapinentu.fi

Lapin ensi- ja turvakodin vapaaehtoistoimijana voit

• toimia tukihenkilönä lapselle
  • vapaaehtoisdoulana tukea tulevia vanhempia, jotka kokevat tarvitsevansa tukea synnytyksessä (Koulutus vapaaehtoisdoulatoimintaan tulossa vuonna 2023)