Autamme verkossa – apua, tukea, ohjausta sekä neuvontaa lähelläsi

Verkossa voi olla yhteydessä työntekijään video- tai kotisivujemme chatissa riippumatta siitä missä asut.

Ajankohtaista:

• Kotisivujemme Chat on avoinna arkisin kello 9-15, voit tulla keskustelemaan mieltäsi painavista asioista. Teemachatit toteutuvat myös suunnitellusti (Lisätietoja alla olevalta Kotisivujen chat-välilehdeltä).
  • Kevään Uniohjauksen avoimet tilaisuudet, eli Uni-illat verkossa ja Uni-iltapäivät toteutuvat verkossa. Lue lisää täältä.
  • Vertaisryhmä väkivaltaa kokeneille naisille kokoontuu loppukevään 2020 ajan verkossa. Lue lisää täältä.
  •  Vertaisvoimaa vanhemmille -ryhmät  ja  Vauvaperheiden uniryhmä  jatkavat syksyllä  2020. Lisäksi alkavat uudet Aktiivinen osallisuus arjessa -ryhmät. Lue ryhmistä lisää niiden omilta sivuilta.

Miten voimme auttaa -chatpäivystys arkisin kello 9-15

Mietityttääkö jokin asia, mutta et tiedä mistä saada vastauksia? Kysy toiminnastamme ja siitä millaisia apua meiltä voi saada.

Teemachatit:

Valtakunnallinen Apua päihteitä käyttäville raskaus- ja vauva-aikana -chat
Avoinna maanantaisin klo 14.00-17.30 ja keskiviikkoisin klo 15.30-17.30 osoitteessa ensijaturvakotienliitto.fi

Keskustele ammattilaisten kanssa: voit kysyä  esimerkiksi päihteiden käytön vaikutuksesta raskauteen tai vauvaan, omasta tilanteestasi tai avun saamisesta. Autamme kaikkia perheenjäseniä odotusaikana, vauvan jo synnyttyä sekä huolestuneita omaisia. Voit keskustella nimettömänkin, oli huolesi pieni tai suuri.

Unichat
Tiistaisin kello 13 – 15.30
Keskiviikkoisin kello 12 – 14

KriisiChat
Kriisikeskuksen päivystämä KriisiChat on avoinna torstaisin klo 12-14.

Nuorten Chat
Nuorten chat on avoinna torstaisin klo 15-17.

Teema-chatit
Vaihtuvateemaisista chateista ilmoitetaan kotisivuillamme ja Facebookissa.

Kotisivujen chatiin pääset osallistumaan oranssin palkin alta kotisivujemme alalaidasta. .

screenhunter_65-dec-28-11-00

Kaikki verkossa tapahtuvat yhteydenotot, olivat ne sitten video- tai kotisivujemme chatissa, toteutuvat suojatussa yhteydessä.

Yksilölliseen videochat -tapaamiseen osallistumiseen saat ohjeen työntekijältäsi.

screenhunter_18-may-12-15-46

Vauva valvottaa -videochatissa voi keskustella vauvan unesta, perheen hyvinvoinnista ja vauvaperheen arjesta. Vauva valvottaa -videochatit toimivat suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken. Vauva valvottaa -videochatteihin vastaavat Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun ohjaajat. Vauva valvottaa -videochat on avoinna  sovitusti. Ajan voi varata numerosta 0400 814 946 tai 040 1245 772. Pääset soittamaan videochatin täältä.

screenhunter_90-jan-10-14-14

Toiveena päihteetön arki -videochat on avoinna sovitusti. Toiveena päihteetön arki -videochattiin  vastaavat Avopalveluyksikkö Tuulian ohjaajat. Videochat toimii suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken. Pääset soittamaan videochattiin täältä.

lake-583873_1280

Keskusteluapua kaikissa elämän kriiseissä, kohdattuasi onnettomuuden, sairastuttuasi tai menetettyäsi jotain sinulle tärkeää. Kriisiapua antavat Kriisikeskuksen työntekijät, joilta voi varata ajan myös videochatin kautta toteutuvaan tapaamiseen. Ajan voi varata numerosta 040 553 7508.

Lähisuhdevaikeuksia tai lähisuhteissa olevaa väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneet saavat apua Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelun työntekijöiltä.

Avoimet ryhmät

Uni-ilta verkossa ja Keväällä 2020 Avoimissa uni-iltapäivissä voi keskustella lasten uni-valverytmistä ja unen häiriöistä. Tilaisuuksissa saa tietoa ja vinkkejä sekä voi jakaa kokemuksia, jotka voivat auttaa lapsen öiden rauhoittumisessa kotikonstein ja joista saa tukea omaan jaksamiseesi. Tilaisuuksiin voit osallistua osoitteen bit.ly/osallisturyhmään kautta.

Avoin vertaisryhmä lähisuhdeväkivaltaa kokeneille naisille ryhmään voit tulla mukaan keskustelemaan kokemastasi väkivallasta turvallisessa, vertaisuuteen perustuvassa, ammatillisesti ohjatussa ryhmässä. Voit jakaa omia kokemuksiasi ja kuulla muiden kokemuksia. Omasta tarinastasi voit jakaa sen verran, kuin itse haluat. Ryhmässä saat tietoa muun muassa väkivallasta, sen luonteesta ja selviytymiskeinoista. Voit ilmoittaa joko sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi numeroon 0400 197 443 (Sanna Ollila), 040 584 0021 (Turvakoti) tai osoitteeseen sanna.ollila@lapinensijaturvakoti.fi saadaksesi osallistumislinkin ja ohjeet.

Suljetut ryhmät

Vauvaperheiden uniryhmä

Vauvan unesta kiinnostuneille perheille, joissa on 6 – 18 kuukauden ikäinen lapsi. Vauvaperheiden uniryhmä (entiseltä nimeltään Rytmi-ryhmä vuorokausi- ja unirytmin tueksi) on vertaistukiryhmä, jonka tarkoitus on auttaa vanhempia tukemaan lapsen vuorokausi- ja unirytmiä sekä ehkäisemään unipulmia ja vähentämään olemassa olevia haasteita. Syksyllä 2020 toteutuu kaksi ryhmäkokonaisuutta. Lisätietoja saat täältä.

Vertaisvoimaa vanhemmille -etäryhmä

Vertaisvoimaa vanhemmille -ryhmä on tarkoitettu sinulle 3-6-vuotiaan lapsen vanhempi, joka toisinaan koet lapsesi käyttäytymisen haastavaksi. Ryhmässä voit keskustella kokemuksistasi ja saat tietoa haastavuuden syistä sekä tukea ja keinoja kohdata lapsi vaikeissa tilanteissa. Ryhmä pohjautuu Perhekoulu Pop® -toimintamalliin, joka korostaa myönteisen vuorovaikutuksen merkitystä kasvatuksessa ja lapsen terveen kehityksen ja itsetunnon tukemisessa.

Etäryhmään voit osallistua omalta koneeltasi kaikista Lapin kunnista. Lisää tietoa ryhmästä ja siihen ilmoittautumisesta löydät täältä.

Aktiivinen osallisuus arjessa -etäryhmät ovat 8 kertaa kokoontuvia ammatillisesti ohjattuja vertaistukiryhmiä erityisesti lapsiperheiden vanhemmille. Euroopan sosiaalirahaston rahoittaman hankkeen tavoitteena on tukea vanhempia, joiden perheisiin koronapandemia ja poikkeusolot ovat aiheuttaneet erilaisia ongelmia ja haastavuutta arjen hoitamiseen. Ryhmät toimivat verkkovälitteisesti Teams-sovelluksella ja näin kaikilla lappilaisilla on mahdollisuus osallistua paikkakunnasta riippumatta. Ensimmäiset ryhmät aloittavat syyskuussa 2020 ja niihin on ennakkoilmoittautuminen.

Eri alojen ammattilaisilla on mahdollisuus konsultoida Lapin ensi- ja turvakodin työntekijöitä oman työnsä tueksi.

Konsultaatiotiedustelut/-pyynnöt voi esittää Palvelupäällikkö Kaija Salmirinteelle puh. 0400 891 026.