Autamme verkossa – apua, tukea, ohjausta sekä neuvontaa lähelläsi

Ajankohtaista:  Vertaisvoimaa vanhemmille -etäryhmä  ja  Vauvaperheiden uniryhmä (entiseltä nimeltään Rytmi-ryhmä vuorokausi- ja unirytmin tueksi) alkavat verkossa syksyllä 2019.

Verkossa voi olla yhteydessä työntekijään video- tai kotisivujemme chatissa riippumatta siitä missä asut. Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun työntekijöiden kanssa voit keskustella vauvan uneen ja perheen hyvinvointiin, vanhemmuuteen ja eroon liittyvissä asioissa. Avopalveluyksikkö Tuuliasta saa asiantuntevaa tukea perheen päihteettömään arkeen. Kriisikeskus auttaa akuuteissa elämänkriiseissä. Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelun työntekijät auttavat vanhemmuuden haasteissa, parisuhdevaikeuksissa tai jos väkivalta tai sen uhka on läsnä ihmisen elämässä.

Kaikki verkossa tapahtuvat yhteydenotot, olivat ne sitten video- tai kotisivujemme chatissa, toteutuvat suojatussa yhteydessä.

Työntekijä avaa videochatin sovitusti. Videochatit toimivat suojatussa yhteydessä tietokoneen tai Android- mobiililaitteen verkkoselaimella (Opera, Firefox ja Chrome). Videochattiin  voi soittaa täältä. Soittaessa selain pyytää lupaa käyttää laitteen kameraa ja mikrofonia. Luvan annettuasi yhteys aukeaa näin:

screenhunter_68-jan-03-13-08

Kotisivujen chat löytyy oranssin palkin alta kotisivujemme alalaidasta. Chat on avoinna säännöllisesti kotisivujen chat -kohdassa mainittuina aikoina.

screenhunter_65-dec-28-11-00

Miten voimme auttaa -chatpäivystys

Mietityttääkö jokin asia, mutta et tiedä mistä saada vastauksia? Kysy toiminnastamme ja siitä millaisia apua meiltä voi saada.

Unichat

Tiistaisin 6.8 – 17.12.2019  kello 13 – 15.30 (ei 3.9, 1.10)

Keskiviikkoisin 7.8- 13.11.2019 kello 12 – 14(ei 4.9, 2.10), poikkeuksena  9.10 2019 klo 12.30 – 14.00.
Keskiviikkoisin 27.11 – 18.12.2019 klo 12 – 13.30

Valtakunnallinen Apua päihteitä käyttäville raskaus- ja vauva-aikana -chat

Avoinna maanantaisin klo 14.00-17.30 ja keskiviikkoisin klo 15.30-17.30 osoitteessa ensijaturvakotienliitto.fi

Keskustele ammattilaisten kanssa: voit kysyä  esimerkiksi päihteiden käytön vaikutuksesta raskauteen tai vauvaan, omasta tilanteestasi tai avun saamisesta. Autamme kaikkia perheenjäseniä odotusaikana, vauvan jo synnyttyä sekä huolestuneita omaisia. Voit keskustella nimettömänkin, oli huolesi pieni tai suuri.

KriisiChat

Kriisikeskuksen päivystämä KriisiChat on avoinna torstaisin klo 12-14.

Nuorten Chat

Nuorten chat on avoinna torstaisin klo 15-17.

Teema-chatit

Vaihtuvateemaisista chateista ilmoitetaan kotisivuillamme ja Facebookissa.

screenhunter_18-may-12-15-46

Vauva valvottaa -videochatissa voi keskustella vauvan unesta, perheen hyvinvoinnista ja vauvaperheen arjesta. Vauva valvottaa -videochatit toimivat suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken. Vauva valvottaa -videochatteihin vastaavat Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun ohjaajat. Vauva valvottaa -videochat on avoinna  sovitusti. Ajan voi varata numerosta 0400 814 946 tai 040 1245 772. Pääset soittamaan videochatin täältä.

screenhunter_90-jan-10-14-14

Toiveena päihteetön arki -videochat on avoinna sovitusti. Toiveena päihteetön arki -videochattiin  vastaavat Avopalveluyksikkö Tuulian ohjaajat. Videochat toimii suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken. Pääset soittamaan videochattiin täältä.

lake-583873_1280

Keskusteluapua kaikissa elämän kriiseissä, kohdattuasi onnettomuuden, sairastuttuasi tai menetettyäsi jotain sinulle tärkeää. Kriisiapua antavat Kriisikeskuksen työntekijät, joilta voi varata ajan myös videochatin kautta toteutuvaan tapaamiseen. Ajan voi varata numerosta 040 553 7508.

Lähisuhdevaikeuksia tai lähisuhteissa olevaa väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneet saavat apua Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelun työntekijöiltä.

Avoimet ryhmät

Uni-illassa verkossa voi keskustella lasten uni-valverytmistä ja unen häiriöistä. Tilaisuuksissa saa tietoa ja vinkkejä sekä voi jakaa kokemuksia, jotka voivat auttaa lapsen öiden rauhoittumisessa kotikonstein ja joista saa tukea omaan jaksamiseesi.

Suljetut ryhmät

Vauvaperheiden uniryhmä

Vauvan unesta kiinnostuneille perheille, joissa on 6 – 18 kuukauden ikäinen lapsi. Vauvaperheiden uniryhmä (entiseltä nimeltään Rytmi-ryhmä vuorokausi- ja unirytmin tueksi) on vertaistukiryhmä, jonka tarkoitus on auttaa vanhempia tukemaan lapsen vuorokausi- ja unirytmiä sekä ehkäisemään unipulmia ja vähentämään olemassa olevia haasteita. Lisätietoja saat täältä.

Vertaisvoimaa vanhemmille -etäryhmä

Vertaisvoimaa vanhemmille -ryhmä on tarkoitettu sinulle 3-6-vuotiaan lapsen vanhempi, joka toisinaan koet lapsesi käyttäytymisen haastavaksi. Ryhmässä voit keskustella kokemuksistasi ja saat tietoa haastavuuden syistä sekä tukea ja keinoja kohdata lapsi vaikeissa tilanteissa. Ryhmä pohjautuu Perhekoulu Pop® -toimintamalliin, joka korostaa myönteisen vuorovaikutuksen merkitystä kasvatuksessa ja lapsen terveen kehityksen ja itsetunnon tukemisessa.

Etäryhmään voit osallistua omalta koneeltasi kaikista Lapin kunnista. Lisää tietoa ryhmästä ja siihen ilmoittautumisesta löydät täältä.

Eri alojen ammattilaisilla on mahdollisuus konsultoida Lapin ensi- ja turvakodin työntekijöitä oman työnsä tueksi.

Konsultaatiotiedustelut/-pyynnöt voi esittää Palvelupäällikkö Kaija Salmirinteelle puh. 0400 891 026.