Autamme verkossa – apua, tukea, ohjausta

Verkossa voi olla yhteydessä työntekijään riippumatta siitä missä asut.

Ajankohtaista:

• Uniohjauksen avoimet tilaisuudet, eli Uniohjaajan kyselytuokiot ja Vanhempien jaksaminen ja vauvan uni – ryhmä toteutuvat verkossa. Lue lisää täältä.

• Pienten vauvojen vanhemmille ohjausta vauvahierontaan Hiero vauvaa -ryhmässä maanantaisin. Lue lisää täältä.
    • Vertaisryhmä väkivaltaa kokeneille naisille kokoontuu verkossa. Lue lisää täältä.
    • Vuonna 2023 alkavat Minä, tunteet ja taidot -ryhmät. Lue ryhmistä lisää niiden omilta sivuilta.

• Tukea saa myös valtakunnallisista teemachateista.

Kaikki verkossa tapahtuvat yhteydenotot, olivat ne sitten video- tai kotisivujemme chatissa, toteutuvat suojatussa yhteydessä.

Yksilölliseen videochat -tapaamiseen osallistumiseen saat ohjeen työntekijältäsi.

screenhunter_18-may-12-15-46

Verkkotapaamisissa voi keskustella vauvan unesta, perheen hyvinvoinnista ja vauvaperheen arjesta. Vauva Verkkotapaamiset toteutetaan suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken. Vauva- ja pikkulapsiperheiden ohjauksesta vastaavat Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun ohjaajat. Ajan voi varata numerosta 0400 814 946 tai 040 124 5772.

screenhunter_90-jan-10-14-14

Toiveena päihteetön arki -videochat on avoinna sovitusti. Toiveena päihteetön arki -videochattiin  vastaavat Avopalveluyksikkö Tuulian ohjaajat. Videochat toimii suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken. Pääset soittamaan videochattiin täältä.

lake-583873_1280

Keskusteluapua kaikissa elämän kriiseissä, kohdattuasi onnettomuuden, sairastuttuasi tai menetettyäsi jotain sinulle tärkeää. Kriisiapua antavat Kriisikeskuksen työntekijät, joilta voi varata ajan myös videochatin kautta toteutuvaan tapaamiseen. Ajan voi varata numerosta 040 553 7508.

Lähisuhdevaikeuksia tai lähisuhteissa olevaa väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneet saavat apua Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelun työntekijöiltä.

Avoimet ryhmät

Uniohjaajan kyselytuokioissa voi keskustella lasten uni-valverytmistä ja unen häiriöistä. Tilaisuuksissa saa tietoa ja vinkkejä sekä voi jakaa kokemuksia, jotka voivat auttaa lapsen öiden rauhoittumisessa kotikonstein ja joista saa tukea omaan jaksamiseesi. Tilaisuuksiin voit osallistua osoitteen bit.ly/osallisturyhmään kautta.

Avoin vertaisryhmä lähisuhdeväkivaltaa kokeneille naisille ryhmään voit tulla mukaan keskustelemaan kokemastasi väkivallasta turvallisessa, vertaisuuteen perustuvassa, ammatillisesti ohjatussa ryhmässä. Voit jakaa omia kokemuksiasi ja kuulla muiden kokemuksia. Omasta tarinastasi voit jakaa sen verran, kuin itse haluat. Ryhmässä saat tietoa muun muassa väkivallasta, sen luonteesta ja selviytymiskeinoista. Voit ilmoittaa joko sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi numeroon 0400 197 443 (Sanna Ollila), 040 584 0021 (Turvakoti) tai osoitteeseen sanna.ollila@lapinentu.fi saadaksesi osallistumislinkin ja ohjeet.

Suljetut ryhmät

Vertaisvoimaa vanhemmille -etäryhmä

Vertaisvoimaa vanhemmille -ryhmä on tarkoitettu sinulle 3-6-vuotiaan lapsen vanhempi, joka toisinaan koet lapsesi käyttäytymisen haastavaksi. Ryhmässä voit keskustella kokemuksistasi ja saat tietoa haastavuuden syistä sekä tukea ja keinoja kohdata lapsi vaikeissa tilanteissa. Ryhmä pohjautuu Perhekoulu Pop® -toimintamalliin, joka korostaa myönteisen vuorovaikutuksen merkitystä kasvatuksessa ja lapsen terveen kehityksen ja itsetunnon tukemisessa.

Etäryhmään voit osallistua omalta koneeltasi kaikista Lapin kunnista. Lisää tietoa ryhmästä ja siihen ilmoittautumisesta: Kristiina Luusua p.0400 814 946 / kristiina.luusua@lapinentu.fi

Minä, tunteet ja taidot -vertaistukiryhmät syksy 2021 – kevät 2023.

Minä, tunteet ja taidot -hanke (ESR) toteuttaa verkossa, Teams-sovelluksella, tapahtuvaa vertaisryhmätoimintaa yli 16 -vuotiaille lappilaisille nuorille sekä aikuisille. Ammatillisesti ohjatuissa tapaamisissa käsitellään eri teemoja,  esimerkiksi mielen hyvinvoinnin haasteita, päihteiden käyttöä ja muita riippuvuuksia, sekä Suomen ART -yhdistyksen asiantuntijan tuella harjoitellaan tunteiden tunnistamiseen ja -hallintaan liittyviä taitoja. Osallistujana voit itse vaikuttaa aihesisältöön omien tarpeidesi mukaan.  Tapaamiset toteutetaan Teams-sovelluksella yhdeksän kertaa. Tarvittaessa saat ohjausta sovelluksen ja laitteiden käytössä, tai apua kotikuntasi Virtu-pisteen varaamiseen. Ryhmät ovat maksuttomia, suljettuja, ja mukaan mahtuu 4-6 henkeä per ryhmä. Nuorille ja aikuisille on omat ryhmänsä. Lisää tietoa ryhmästä ja siihen ilmoittautumisesta löydät täältä.

Chatistä saat apua moneen elämäntilanteeseen: väkivaltaan, lapsiperheen erotilanteessa, vauvan unipulmiin ja muihin vauvaperheen haasteisiin tai, kun päihteet aiheuttavat huolta.

Verkkoauttajina toimivat ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta ja liiton jäsenyhdistyksistä sekä koulutetut vapaaehtoiset.

Nimettömät, matalankynnyksen chatien teemat:

• Apua väkivaltaan – chat
  • Apua eroon – chat
  • Lasten ja nuorten Chat
  • Vauvaperheiden chat
  • Vauvaperhe ja päihteet – chat

Valtakunnalliset chatit ovat avoinna arkisin kello 12-18. Lasten ja nuorten chat on avoinna arkipäivisin kello 15-17. Lisätietoja valtakunnallisista chateista löydät täältä.

Valtakunnallisiin chateihin pääset osallistumaan oranssin palkin alta kotisivujemme alalaidasta. .

screenhunter_65-dec-28-11-00

Eri alojen ammattilaisilla on mahdollisuus konsultoida Lapin ensi- ja turvakodin työntekijöitä oman työnsä tueksi.

Konsultaatiotiedustelut/-pyynnöt voi esittää Palvelupäällikkö Kaija Salmirinteelle puh. 0400 891 026.

Neuvontapalvelu on tarkoitettu Rovaniemellä asuville sekä paikkakunnalle muuttaville. Palvelun avulla asukas saa tietoa perheen hyvinvointia vahvistavista toiminnoista ja palveluista. Lapsille, nuorille ja perheille on tarjolla mm. harrastuksia, kerhoja, vertaisryhmiä, lastenhoitoa sekä parisuhdetta vahvistavia palveluja.

Tietoa, ohjausta ja neuvontaa lasten, nuorten ja perheiden toiminnasta ja palveluista saa soittamalla maanantaista torstaihin klo 15-16 numeroon 016 322 6500 tai chattaamalla.
Chat-linkki löytyy Rovaniemen kaupungin, evl. seurakunnan ja Mannerheimin lastensuojeluliiton, Erityislasten Omaisten ELO ry:n, Lapin ensi- ja turvakodin, Neuvokkaan ja Yhden Vanhemman Perheiden Liiton verkkosivuilta.

Soita perheinfo ja nuorteninfo puhelinpalveluun 0163226500
Avaa perheinfo ja nuorteninfo chatpalvelu ://www.teleq.fi/external/chat/chatWindow.zul?config=613b1270a20d2649708dbc66

Lue lisää Perheinfosta: https://www.rovaniemi.fi/Palvelut/Lasten,-nuorten-ja-perheiden-ohjaus–ja-neuvontapalvelu/7be13009-87e2-48a4-b36a-94267b4e7a7b

Pyydä apua -yhteydenotto Rovaniemelle