Autamme verkossa – apua, tukea, ohjausta

Verkossa voi olla yhteydessä työntekijään riippumatta siitä missä asut.

Ajankohtaista:

• Uniohjauksen avoimet tilaisuudet, eli Uniohjaajan kyselytuokiot ja Hulinaa ja helpotusta – hetket toteutuvat verkossa. Lue lisää täältä.
  • Pienten vauvojen vanhemmille ohjausta vauvahierontaan ja sylihoitoon Hoivaan koskettaen- hetkissä maanantaisin ja keskiviikkoisin. Lue lisää täältä.
  • Vertaisryhmä väkivaltaa kokeneille naisille kokoontuu verkossa. Lue lisää täältä.
  •  Keväällä 2021 alkavat uudet Aktiivinen osallisuus arjessa -ryhmät. Lue ryhmistä lisää niiden omilta sivuilta.
  • Tukea saa myös valtakunnallisista teemachateista.

Kaikki verkossa tapahtuvat yhteydenotot, olivat ne sitten video- tai kotisivujemme chatissa, toteutuvat suojatussa yhteydessä.

Yksilölliseen videochat -tapaamiseen osallistumiseen saat ohjeen työntekijältäsi.

screenhunter_18-may-12-15-46

Verkkotapaamisissa voi keskustella vauvan unesta, perheen hyvinvoinnista ja vauvaperheen arjesta. Vauva Verkkotapaamiset toteutetaan suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken. Vauva- ja pikkulapsiperheiden ohjauksesta vastaavat Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun ohjaajat. Ajan voi varata numerosta 0400 814 946 tai 040 124 5772.

screenhunter_90-jan-10-14-14

Toiveena päihteetön arki -videochat on avoinna sovitusti. Toiveena päihteetön arki -videochattiin  vastaavat Avopalveluyksikkö Tuulian ohjaajat. Videochat toimii suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken. Pääset soittamaan videochattiin täältä.

lake-583873_1280

Keskusteluapua kaikissa elämän kriiseissä, kohdattuasi onnettomuuden, sairastuttuasi tai menetettyäsi jotain sinulle tärkeää. Kriisiapua antavat Kriisikeskuksen työntekijät, joilta voi varata ajan myös videochatin kautta toteutuvaan tapaamiseen. Ajan voi varata numerosta 040 553 7508.

Lähisuhdevaikeuksia tai lähisuhteissa olevaa väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneet saavat apua Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelun työntekijöiltä.

Avoimet ryhmät

Uniohjaajan kyselytuokioissa voi keskustella lasten uni-valverytmistä ja unen häiriöistä. Tilaisuuksissa saa tietoa ja vinkkejä sekä voi jakaa kokemuksia, jotka voivat auttaa lapsen öiden rauhoittumisessa kotikonstein ja joista saa tukea omaan jaksamiseesi. Tilaisuuksiin voit osallistua osoitteen bit.ly/osallisturyhmään kautta.

Avoin vertaisryhmä lähisuhdeväkivaltaa kokeneille naisille ryhmään voit tulla mukaan keskustelemaan kokemastasi väkivallasta turvallisessa, vertaisuuteen perustuvassa, ammatillisesti ohjatussa ryhmässä. Voit jakaa omia kokemuksiasi ja kuulla muiden kokemuksia. Omasta tarinastasi voit jakaa sen verran, kuin itse haluat. Ryhmässä saat tietoa muun muassa väkivallasta, sen luonteesta ja selviytymiskeinoista. Voit ilmoittaa joko sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi numeroon 0400 197 443 (Sanna Ollila), 040 584 0021 (Turvakoti) tai osoitteeseen sanna.ollila@lapinentu.fi saadaksesi osallistumislinkin ja ohjeet.

Suljetut ryhmät

Vauvaperheiden uniryhmä

Vauvan unesta kiinnostuneille perheille, joissa on 6 – 18 kuukauden ikäinen lapsi. Vauvaperheiden uniryhmä (entiseltä nimeltään Rytmi-ryhmä vuorokausi- ja unirytmin tueksi) on vertaistukiryhmä, jonka tarkoitus on auttaa vanhempia tukemaan lapsen vuorokausi- ja unirytmiä sekä ehkäisemään unipulmia ja vähentämään olemassa olevia haasteita. Keväällä 2021 ryhmää järjestetään  kysynnän mukaan.

Vertaisvoimaa vanhemmille -etäryhmä

Vertaisvoimaa vanhemmille -ryhmä on tarkoitettu sinulle 3-6-vuotiaan lapsen vanhempi, joka toisinaan koet lapsesi käyttäytymisen haastavaksi. Ryhmässä voit keskustella kokemuksistasi ja saat tietoa haastavuuden syistä sekä tukea ja keinoja kohdata lapsi vaikeissa tilanteissa. Ryhmä pohjautuu Perhekoulu Pop® -toimintamalliin, joka korostaa myönteisen vuorovaikutuksen merkitystä kasvatuksessa ja lapsen terveen kehityksen ja itsetunnon tukemisessa.

Etäryhmään voit osallistua omalta koneeltasi kaikista Lapin kunnista. Lisää tietoa ryhmästä ja siihen ilmoittautumisesta löydät täältä.

Aktiivinen osallisuus arjessa -etäryhmät ovat 8 kertaa kokoontuvia ammatillisesti ohjattuja vertaistukiryhmiä erityisesti lapsiperheiden vanhemmille. Euroopan sosiaalirahaston rahoittaman hankkeen tavoitteena on tukea vanhempia, joiden perheisiin koronapandemia ja poikkeusolot ovat aiheuttaneet erilaisia ongelmia ja haastavuutta arjen hoitamiseen. Ryhmät toimivat verkkovälitteisesti Teams-sovelluksella ja näin kaikilla lappilaisilla on mahdollisuus osallistua paikkakunnasta riippumatta. Ensimmäiset ryhmät aloittavat syyskuussa 2020 ja niihin on ennakkoilmoittautuminen.

Chatistä saat apua moneen elämäntilanteeseen: väkivaltaan, lapsiperheen erotilanteessa, vauvan unipulmiin ja muihin vauvaperheen haasteisiin tai, kun päihteet aiheuttavat huolta.

Verkkoauttajina toimivat ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta ja liiton jäsenyhdistyksistä sekä koulutetut vapaaehtoiset.

Nimettömät, matalankynnyksen chatien teemat:

• Apua väkivaltaan – chat
  • Apua eroon – chat
  • Lasten ja nuorten Chat
  • Vauvaperheiden chat
  • Vauvaperhe ja päihteet – chat

Valtakunnalliset chatit ovat avoinna arkisin kello 12-18 ja lauantaisin kello 14-17. Lasten ja nuorten chat on avoinna arkipäivisin kello 15-17. Lisätietoja valtakunnallisista chateista löydät täältä.

Valtakunnallisiin chateihin pääset osallistumaan oranssin palkin alta kotisivujemme alalaidasta. .

screenhunter_65-dec-28-11-00

Eri alojen ammattilaisilla on mahdollisuus konsultoida Lapin ensi- ja turvakodin työntekijöitä oman työnsä tueksi.

Konsultaatiotiedustelut/-pyynnöt voi esittää Palvelupäällikkö Kaija Salmirinteelle puh. 0400 891 026.