Lapin ensi- ja turvakodin ryhmät tukena elämän tuulissa

• Läheisensä itsemurhan kautta menettäneiden vertaistukiryhmä Tavoitteena äkillisen menetyksen aiheuttamien tunteiden, ajatusten ja kokemusten käsitteleminen ja jakaminen luottamuksellisessa vertaisryhmässä, kriisin pitkittymisen ja sairastumisen ehkäiseminen, selviytymiskeinojen ja voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen sekä uusien näkökulmien löytäminen.
    Menetelmät
    ryhmä pohjautuu ammatillisesti ohjattuun vertaistukeen
    ryhmäkeskustelut—myös pienryhmissä tai pareittain
    lyhyet alustukset ja rentoutumisharjoitukset.

Ryhmämuoto on ns. suljettu eli siihen ilmoittaudutaan etukäteen ja samat henkilöt kokoontuvat joka kerta. Osallistujilta toivotaan sitoutumista joka kerralle.

Vanhempien jaksaminen ja vauvan uni- ryhmissä ja Uniohjaajan kyselytuokioissa  voi keskustella lasten uni-valverytmistä ja unen häiriöistä. Vanhempien jaksaminen ja vauvan uni- ryhmä on tarkoitettu alle 6kk ikäisten vauvojen vanhemmille, Uniohjaajan kyselytuokiot taas yli 6kk ikäisten lasten vanhemmille. Tilaisuuksissa saa tietoa ja vinkkejä sekä voi jakaa kokemuksia, jotka voivat auttaa lapsen öiden rauhoittumisessa kotikonstein ja joista saa tukea omaan jaksamiseesi.

Hiero vauvaa – ryhmään voivat osallistua kaikki vauvan saaneet perheet. Hiero vauvaa – ryhmän on suunniteltu erityisesti 2 vko – 3 kk ikäisten vauvojen vanhemmille, mutta myös yli 3 kk ikäisten vauvojen vanhemmat ovat tervetulleita ryhmään. Ryhmässä on kolme kiertävää teemaa jotka ovat, kuinka helpottaa vauvan mahavaivoja tai unipulmia vauvahieronnalla sekä rentoutta ja hyvää oloa vauvalle. Ryhmässä ohjaamme fill. tri Ruth Ricen kehittämään RISS (Rice Infant Sensomotor Stimulatio Technique) – hierontamenetelmään perustuvaa vauvahierontaa, Vyöhyketerapeuttista vauvahierontaa ja Oksitosiinihierontaa. Hiero vauvaa -ryhmä kokoontuu maanantaisin kelo 10. Hetkeen voi osallistua osoitteessa bit.ly/osallisturyhmään olevan linkin kautta.

Hoivaa ja Leiki etäryhmät: Masuvauvaryhmä raskaana oleville äideille ja Vauvaryhmä  3-6 kuukauden ikäisille vauvoille ja heidän vanhemmilleen. Vertaistuellisissa ryhmissä keskitytään sekä vauvaan että vanhempiin. Ryhmissä harjoitellaan reflektoivaa vanhemmuutta ja turvallista vuorovaikutusta lapsen ja vanhemman välillä. Ryhmä sisältää hoivaa, leikkiä, laulua sekä keskustelua toisten vanhempien sekä ohjaajien kanssa. Vanhemmille ryhmä on pysähtymispaikka, jossa saa aikaa itselle pohtia vanhemmuutta, omaa lasta ja elämää lapsen kanssa. Tärkeää on tunnistaa omia vahvuuksia ja selviytymiskeinoja vanhempana sekä kokea kohtaamisen hetkiä vauvan kanssa yhdessä. Ryhmät ovat maksuttomia.

Minä, tunteet ja taidot -vertaistukiryhmät syksy 2021 – kevät 2023. Minä, tunteet ja taidot -hanke (ESR) toteuttaa verkossa tapahtuvaa vertaisryhmätoimintaa yli 16 -vuotiaille lappilaisille nuorille sekä aikuisille. Ammatillisesti ohjatuissa tapaamisissa käsitellään eri teemoja,  esimerkiksi mielen hyvinvoinnin haasteita, päihteiden käyttöä ja muita riippuvuuksia, sekä Suomen ART -yhdistyksen asiantuntijan tuella harjoitellaan tunteiden tunnistamiseen ja -hallintaan liittyviä taitoja. Osallistujat voivat itse vaikuttaa aihesisältöön omien tarpeidensa mukaan.  Tapaamiset toteutetaan Teams-sovelluksella yhdeksän kertaa. Osallistujalle järjestetään tarvittaessa ohjausta sovelluksen ja laitteiden käytössä. Ryhmät ovat maksuttomia, suljettuja, ja mukaan mahtuu 4-6 henkeä per ryhmä. Nuorille ja aikuisille on omat ryhmänsä.

Vauvapysäkki -ryhmä Vauvapysäkki 2022 -ryhmä on suunnattu odottaville perheille, joissa vauvan laskettu aika on kesäkuussa 2022 -syyskuussa 2022. Ryhmässä keskustellaan mm. raskausaikaan, äitiyteen, omaan jaksamiseen ja talouteen liittyvistä asioista. Ryhmästä saat tietoa stressistä ja sen tunnistamisesta, vertaistukea sekä erilaisia keinoja  stressin säätelyyn ja oman hyvinvoinnin lisäämiseen.

Äkillisesti puolisonsa menettäneiden vertaistukiryhmä on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat menettäneet puolisonsa tapaturman, onnettomuuden, sairaskohtauksen tai nopeasti edenneen sairauden kautta.
Ryhmä kokoontuu viikoittain 8 kertaa.
Tavoitteena on
– äkillisen menetyksen aiheuttamien tunteiden, ajatusten ja kokemusten käsitteleminen ja jakaminen luottamuksellisessa vertaisryhmässä
– kriisin pitkittymisen ja sairastumisen ehkäiseminen
– selviytymiskeinojen ja voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen ja uusien näkökulmien löytäminen.

Menetelmät:
Ryhmä pohjautuu ammatillisesti ohjattuun vertaistukeen.
Ryhmäkeskustelut—myös pienryhmissä tai pareittain
Lyhyet alustukset ja rentoutumisharjoitukset.