Tarjoamme asiantuntevaa tukea, ohjausta ja neuvontaa vauva- ja pikkulapsiperheen elämään liittyviin, pieniin ja suuriin, vanhempien mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Ohjauksen ja neuvonnan rinnalla tuemme vanhempien jaksamista.

Toimimme matalan kynnyksen periaatteella. Yhteydenpito ja tapaamiset ovat asiakkaille maksuttomia ja halutessaan voi olla yhteydessä myös nimettömänä. Ohjausta annetaan henkilökohtaisissa tapaamisissa, puhelimitse ja verkossa.

YKSILÖLLISESTI JA VERTAISRYHMISSÄ

Työntekijään voi ottaa yhteyttä vanhempia pohdituttavissa pienissä ja isoissa kysymyksissä. Yhteydenoton aiheena voi olla esimerkiksi vauvan uneen tai vanhemmuuteen liittyvät pulmat (esimerkiksi raskauteen, omaan vanhemmuuteen tai lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvät aiheet) tai vanhempien ero.

Yhteydenotto voi tapahtua puhelimitse, kotisivujen chatissa tai Vauva valvottaa -kuvapuheluin. Perheen niin halutessa työntekijää voi tavata henkilökohtaisessa tapaamisessa tai osallistumalla vertaisryhmään.

Vauvaperheille järjestämme vauvan unipulmiin liittyvää Rytmi-ryhmää vuorokausi- ja unirytmin tueksi, sekä olemme osana Rovaniemen kaupungin Perheeksi-ryhmätoimintaa. Järjestämme yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa Vanhemman neuvo®-ryhmiä.

Jos vauva valvoo tai unen rytmit ovat vielä etsinnässä, apua, tukea ja vinkkejä on saatavilla.

Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun ohjaajien kanssa voi keskustella vauvan uneen, vuorokausirytmiin, valvottuihin öihin tai unenpuutteeseen liittyvistä asioista tai vain purkaa mieltä valvotun yön jälkeen.

Voimme pohtia yhdessä vanhemman kanssa sitä, miten valvotuista öistä selviäisi parhaiten ja mistä löytyisi virtaa vanhemman omaan jaksamiseen.

Ohjaajat tavoittaa puhelimitse numeroista 0400 814 946 / 040 124 5772. Puhelimitse voi keskustella oman perheen tilanteesta, hakea avaimia ratkaisuun tai sopia henkilökohtaisen tapaamisen, joko paikanpäällä Lapin ensi- ja turvakodilla tai kuvapuhelun välityksellä sovittuina aikoina Vauva valvottaa kuvapuhelimesta osoitteessa bit.ly/vauva-valvottaa.

Puhelimen lisäksi ohjaajat tavoittaa kotisivujemme Chatista tiistaisin klo 13 – 15.30 ja keskiviikkoisin klo 11.30 – 13.30.

Järjestämme myös vauvan unta ja vanhempien jaksamista tukevaa Rytmi-ryhmää vuorokausi- ja unirytmin tueksi.

Vanhemmat voivat ottaa yhteyttä työntekijöihin raskauteen, omaan vanhemmuuteen tai lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvissä pohdinnoissa.

Järjestämme yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa  Vanhemman neuvo®-ryhmiä.

Vanhemman neuvo®-ryhmät ovat 8 kertaa kokoontuvia ammatillisesti ohjattuja vertaisryhmiä eron kokeneille ja eropäätöksen tehneille vanhemmille. Ryhmässä he voivat jakaa kokemuksiaan eron jälkeisestä vanhemmuudesta ja sen haasteista ja etsiä uusia toimintatapoja. Asioita katsotaan sekä lapsen että vanhemmuuden näkökulmasta.

Ryhmiä alkaa keväisin ja syksyisin.

Vanhemman neuvo-ryhmän tiedustelut: Kristiina Luusua, p.0400 814 946

Vauva valvottaa -kuvapuhelin on avoinna sovitusti. Ajan voit varata puhelimitse numeroista 0400 814 946/040 124 5772. Vauva valvottaa- kuvapuhelut toimivat suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken.

Vauva valvottaa -kuvapuhelun voi soittaa tietokoneen tai Android-mobiililaitteen Opera, Chrome tai Firefox- selaimella osoitteessa: bit.ly/vauva-valvottaa

Osoiteeseen tultaessa saavutaan Lapin ensi- ja turvakodin selainpohjaisten kuvapuheluiden etusivulle. Hyväksy kamera- ja äänilaite, mikäli selain kysyy sitä.

screenhunter_68-jan-03-13-08

Vihreää luuria painettaessa, työntekijä vastaa puheluun ja keskustelu voi alkaa!

screenhunter_28-may-23-12-11

Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun työntekijät ovat vastaamassa uniaiheisiin kysymyksiin Lapin ensi- ja turvakoti ry:n kotisivujen (www.lapinensijaturvakoti.fi) Chat-palvelusta tiistaisin kello 13-15.30 (ei 28.8.18 ja 11.12.18) ja keskiviikkoisin kello 11.30-13.30 (6.6.18 klo 11.30 – 13.00, ei 5.9.18)

Uni- chattia ei  2.7.2018 – 25.7.2018 välisenä aikana.

screenhunter_65-dec-28-11-00

Koordinoimme vapaaehtoisdoulatoimintaa. Vapaaehtoinen doula auttaa synnytykseen valmistautumisessa, kuuntelee äidin toiveita ja ajatuksia sekä varautuu olemaan mukana synnytyksessä. Läsnäolo ja äidin tukeminen ovat doulan tärkeimpiä tehtäviä synnytyksessä.

Vapaaehtoisen doulan voi pyytää erityistä tukea tarvitseva synnyttäjä.  Toivoessasi vapaaehtoisen doulan tukea ole yhteydessä Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun työntekijöihin puh 0400 814 946