Tarjoamme asiantuntevaa tukea, ohjausta ja neuvontaa vauvan unipulmiin sekä lapsen ja vanhemman väliseen vuorovaikutukseen.

Toimimme matalan kynnyksen periaatteella. Yhteydenpito ja tapaamiset ovat asiakkaille maksuttomia. Halutessaan voi olla yhteydessä nimettömänä. Yhteyttä voi ottaa puhelimitse, verkossa, varata itselleen henkilökohtaisen tapaamisen tai osallistua avoimeen tai suljettuun vertaisryhmään.

Esitteemme voit tulostaa tästä: Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelu, esite
(tulostusohje: tulosta kaksipuolisena ja lyhyen sivun sidonnalla, esite taitetaan kolmeen osaan)

Jos vauva valvoo tai unen rytmit ovat vielä etsinnässä, apua, tukea ja vinkkejä on saatavilla.

Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun ohjaajien kanssa voi keskustella vauvan uneen, vuorokausirytmiin, valvottuihin öihin tai unenpuutteeseen liittyvistä asioista tai vain purkaa mieltä valvotun yön jälkeen.

Voimme pohtia yhdessä vanhemman kanssa sitä, miten valvotuista öistä selviäisi parhaiten ja mistä löytyisi virtaa vanhemman omaan jaksamiseen.

Ohjaajat tavoittaa puhelimitse numeroista 0400 814 946 / 040 124 5772. Puhelimitse voi keskustella oman perheen tilanteesta, hakea avaimia ratkaisuun tai sopia henkilökohtaisen tapaamisen, joko Ruokasenkadun toimitilossa  tai verkossa. Lue lisää uniohjauksestamme sekä avoimista ja suljetuista ryhmistämme täältä.

Lisäohjeita osallistumiseen saa numerosta 040 124 5772.

Voimme olla tukena perheen sujuvamman arjen sekä lapsen ja vanhemman välisen positiivisen vuorovaikutussuhteen vahvistamisessa. Meihin voi olla yhteydessä jo raskausaikana.

Hoivaan koskettaen – hetki

Hoivaan koskettaen -hetket muuttavat verkkoon 1.10 alkaen. Hoivaan koskettaen- hetkeen voivat osallistua kaikki vauvan saaneet perheet. Hetkessä saa vinkkejä vauvan hoitamiseen sylissä ja siihen, miten tukea lapsen kehitystä omilla toimillaan. Hetkessä keskustelemme myös siitä, miksi vauvalle kosketus, katse, puhe ja hellä hoiva ovat erityisen tärkeitä asioita. Myös vauvahieronta kuuluu hetken aiheisiin. Hetkessä ohjaamme fill.tri Ruth Ricen kehittämään RISS (Rice Infant Sensomotor Stimulation Technique) -hierontamentelmään perustuvaa vauvahierontaa, Vyöhyketerapeuttista vauvahierontaa ja Oksitosiinihierontaa.

Hoivaan koskettaen – hetket maanantaisin ja keskiviikkoisin kello 14.30-15. Hetkeen voi osallistua täällä olevan linkin kautta.

Vauvahieronta

Vauvahieronta on hyödyllistä lapsen kokonaiskehityksen kannalta. Iho on suurin elimemme. Ihossa ja ihonalaisessa kudoksessa on paljon erilaisia aistireseptoreja, jotka reagoivat erilaisin kosketuksiin. Ihon koskettaminen vaikuttaa tehokkaasti hermoston kypsymiseen ja säätelyyn, koska ne kehittyvät alkion kehityksessä samasta osasta. Vauvahieronta aktivoi vauvaa, tuottaa mielihyvää ja rauhoittaa lasta. Hieronta auttaa lasta hahmottamaan kehoaan ja aukaisee lihasjännityksiä.

Vyöhyketerapeuttisessa vauvahieronnassa vauvahieronta ja vyöhyketerapia yhdistyvät lempeäksi hierontatavaksi, jolla voi lähteä helpottamaan vauvan vatsavaivoja, itkuisuutta tai unipulmia. Vyöhyketerapiassa valitaan asiakkaan oireiden mukaan käsiteltävät heijastepisteet jalkapohjasta tai koko kehosta ja  niitä käsittelemällä pyritään vähentämään oireilua.  Voimme ohjata vanhempia toteuttamaan vyöhyketerapeuttista vauvahierontaa vauvan tarpeiden mukaiset heijastepisteet huomioiden ja siten helpottamaan vauvan oloa kotikonstein.

Oksitosiini on useimmille tuttu synnytykseen ja imetykseen liittyvänä hormonina, mutta sillä on runsaasti muitakin positiivisia vaikutuksia. Oksitosiinihieronnassa hierotaan keholta alueita, joiden tiedetään sisältävän paljon oksitosiinireseptoreja (eli soluja, jotka välittävät keskushermostoon tietoa ärsykkeistä) ja saavat kehon tuottamaan oksitosiinia. Oksitosiinin vaikuttaa positiivisesti lapsen ja vanhemman kiintymyssuhteeseen, helpottaa stressin lievittymistä sekä rauhoittaa ja parantaa mielialaa. Oksitosiinihieronnassa niin hierottava, kuin myös hierojakin saavat osansa oksitosiinin positiivista vaikutuksista.

Vauvan rauhoittelu

Erityisen itkuista vauvaa voi vyöhyketerapeuttisen vauvahieronnan keinojen lisäksi yrittää rauhoitella Happiest Baby-vauvan rauhoittelumenetelmällä.

Happiest baby- vauvan rauhoittelumenetelmä on yhdistää useita rauhoittelutekniikoita sisältäen viisi vaihetta,  jotka toisiaan tukien auttavat itkuista vauvaa rauhoittumaan. Menetelmä sopii parhaiten kahden viikon iästä. lähes kolmen kuukauden ikäiselle vauvalle. Happiest Baby -menetelmä on lastenlääkäri Harvey Karpin kehittämä ja se on laajasti käytössä Yhdysvalloissa ja muissa Euroopan maissa. Suomessa koulutusta menetelmästä ovat saaneet jo sadat ammattilaiset, Vauva-ja pikkulapsiperheiden avopalvelun ohjaajat mukaan luettuina.

Tutustu Happiest Baby-vauvan rauhoittelumenetelmään videon kautta täällä.

Unichat

Tiistaisin kello 13-15.30
Keskiviikkoisin  kello  12 – 14

screenhunter_65-dec-28-11-00

Tulostettavan Unichat- julisteen löydät linkistä: Unichat-juliste

Vauva valvottaa -videochat on avoinna sovitusti. Ajan voit varata puhelimitse numeroista 0400 814 946 / 040 124 5772. Kerromme lisäohjeet videoyhteyden saamiseen ajanvarauksen yhteydessä. Vauva valvottaa- videochat toimii suojatussa yhteydessä ja ne ovat kahdenvälisiä työntekijän ja perheen kesken.

Koordinoimme vapaaehtoisdoulatoimintaa. Vapaaehtoinen doula auttaa synnytykseen valmistautumisessa, kuuntelee äidin toiveita ja ajatuksia sekä varautuu olemaan mukana synnytyksessä. Läsnäolo ja äidin tukeminen ovat doulan tärkeimpiä tehtäviä synnytyksessä.

Toivoessasi vapaaehtoisen doulan tukea ole yhteydessä Vauva- ja pikkulapsiperheiden avopalvelun työntekijöihin puh 0400 814 946

Esite vapaaehtoisdoulsita löydät täältä.

Ota yhteyttä!

käyntiosoite: Ruokasenkatu 2 A, 4. kerros, 96200 ROVANIEMI