Lähteentie 5, 96400 Rovaniemiturvakotipaivystys247

n. 2 km juna- ja linja-autoasemalta, n. 1 km Rovaniemen keskustasta

turvakoti(a)lapinensijaturvakoti.fi

Turvakotiin voit tulla yksin tai lasten kanssa. Voit hakeutua turvakotiin mihin vuorokauden aikaan tahansa. Palvelu on asiakkaalle maksuton. Turvakodista on mahdollista saada neuvontaa myös puhelimitse. Sinulla on oikeus saada apua tilanteessasi!

Kenelle turvakoti on?

Turvakoti on tarkoitettu kaikille perhe- tai lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille, jotka tarvitsevat apua ja tukea tilanteesta selviämiseen sekä väliaikaisen asuinpaikan. Myös pelkkä väkivallan pelko tai uhka on riittävä syy hakeutua turvakotiin. Väkivalta ei aina jätä jälkiä ja sitä voi olla vaikea tunnistaa.

Väkivalta voi olla:

• Fyysistä kuten lyömistä, kuristamista, tönimistä, potkimista, estämistä tai esineellä heittämistä
  • Henkistä kuten uhkailua, vähättelyä, rajoittamista, kontrollointia tai mustasukkaisuutta
  • Taloudellista kuten rahan käytön kontrolloimista, taloudellista epätasa-arvoa tai puolison työhön menemisen estämistä
  • Seksuaalista kuten seksiin painostaminen tai raiskaus
  • Uskonnollista
  • Vainoamista

Turvakodista saa ammatillista tukea, apua ja turvaa. Voit käsitellä rauhallisessa ja luottamuksellisessa ympäristössä väkivaltaan liittyviä kokemuksiasi ja tunteitasi yhdessä työntekijän kanssa. Täällä voit rauhassa miettiä ja järjestää tulevaisuutta työntekijöiden avustuksella. Mahdollisuuksien mukaan työssäkäyntiä ja lasten päivähoitoa / koulunkäyntiä pyritään jatkamaan. Keskusteluavun lisäksi autamme sinua käytännön asioiden järjestämisessä. Voimme esimerkiksi lähteä mukaasi eri viranomaistapaamisiin. Myös lapset saavat turvakodissa tukea tilanteen käsittelyssä. Lasten kanssa työskennellään yhteistyössä vanhempien kanssa.

Sinun kanssasi tehdään myös suunnitelma tarvittavasta jatkotuesta. Turvakoti on väliaikainen asuinpaikka, jossa oleminen vaihtelee asiakkaan tilanteesta riippuen. Turvakodissamme ei unohdeta myöskään väkivallan tekijää, vaan häntä autetaan ohjaamalla hänet avun piiriin.

Turvakoti on kodinomainen yksikkö, jossa on seitsemän perhepaikkaa. Meillä työskentelee seitsemän ohjaajaa ja vastaava sosiaalityöntekijä. Asiakkaan käytössä on oma huoneisto sekä turvakodin yhteiset tilat. Tiloissamme on huomioitu myös esteettömyys. Turvakotiin ei voi tuoda lemmikkieläimiä, mutta tarvittaessa autamme sinua löytämään lemmikillesi hoitopaikan. Jos pääset lähtemään turvakotiin rauhassa, voit pakata mukaan itsellesi ja lapsellesi vaatteita sekä henkilökohtaisia tavaroita (hygieniatarvikkeita, lääkkeet, reseptit, Kela-kortti, pankkitunnukset sekä muut tarvittavat henkilökohtaiset tavarat).

Turvakotipalvelut Suomessa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuottama video