Lähteentie 5, 96400 Rovaniemiturvakotipaivystys247

n. 2 km juna- ja linja-autoasemalta, n. 1 km Rovaniemen keskustasta

turvakoti(a)lapinensijaturvakoti.fi

Turvakotiin voit tulla yksin tai lasten kanssa. Voit hakeutua turvakotiin mihin vuorokauden aikaan tahansa. Palvelu on asiakkaalle maksuton. Turvakodista on mahdollista saada neuvontaa myös puhelimitse. Sinulla on oikeus saada apua tilanteessasi!

Jos pääset lähtemään turvakotiin rauhassa, pakkaa mukaan itsellesi ja lapsellesi vaatteita sekä tärkeät henkilökohtaiset tavarat (esim. älylaitteet, kotiavaimet, henkilöllisyystodistus, hygieniatarvikkeita, lääkkeet, reseptit, Kela-kortti, pankkitunnukset, sekä muut tarvittavat henkilökohtaiset tavarat).

Kenelle turvakoti on?

Turvakoti on tarkoitettu kaikille perhe- tai lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille, jotka tarvitsevat apua ja tukea tilanteesta selviämiseen sekä väliaikaisen asuinpaikan. Myös pelkkä väkivallan pelko tai uhka on riittävä syy hakeutua turvakotiin. Väkivalta ei aina jätä jälkiä ja sitä voi olla vaikea tunnistaa.

Väkivalta voi olla:

• Fyysistä kuten lyömistä, kuristamista, tönimistä, potkimista, estämistä tai esineellä heittämistä
  • Henkistä kuten uhkailua, nimittelyä, vähättelyä, rajoittamista, kontrollointia, itsemurhalla uhkaamista tai mustasukkaisuutta
  • Taloudellista kuten rahan käytön kontrolloimista, taloudellista epätasa-arvoa tai töihin menemisen estämistä, pakottaminen omien rahojen antaminen toisten käyttöön,
  • Seksuaalista kuten seksiin painostaminen tai raiskaus, seksuaalinen halventaminen, ehkäisyn käytön kieltäminen, aborttiin pakottaminen, seksuaalisen itsemääräämisoikeuden rajoittaminen
  • kaikille perhe- tai lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille
  • Väkivallan uhkaa kuten fyysisellä tai seksuaalisella väkivallalla uhkailu, psyykkinen pelottelu, kiristäminen tai muu uhkailu
  • Uskonnollista/kulttuurillista kuten uskonnolliseen vakaumukseen pakottaminen, väkivallalla uhkaaminen tai sen käyttö uskontoon tai kulttuuriin viittaamalla, ns. kunniaväkivalta
  • Vainoamista kuten toistuvat, ei-toivotut yhteydenotot, perättömien tietojen levittämien, omaisuuden tuhoamien, pelotteleminen, seuraaminen, tarkkailu, tietojen kaappaminen ja väärinkäyttö

Turvakodista saa ammatillista tukea, apua ja turvaa. Voit käsitellä rauhallisessa ja luottamuksellisessa ympäristössä väkivaltaan liittyviä kokemuksiasi ja tunteitasi yhdessä työntekijän kanssa. Täällä voit rauhassa miettiä ja järjestää tulevaisuutta työntekijöiden avustuksella. Mahdollisuuksien mukaan työssäkäyntiä ja lasten päivähoitoa / koulunkäyntiä pyritään jatkamaan. Keskusteluavun lisäksi autamme sinua käytännön asioiden järjestämisessä. Voimme esimerkiksi lähteä mukaasi eri viranomaistapaamisiin. Myös lapset saavat turvakodissa tukea tilanteen käsittelyssä. Lasten kanssa työskennellään yhteistyössä vanhempien kanssa.

Sinun kanssasi tehdään myös suunnitelma tarvittavasta jatkotuesta. Turvakoti on väliaikainen asuinpaikka, jossa oleminen vaihtelee asiakkaan tilanteesta riippuen. Turvakodissamme ei unohdeta myöskään väkivallan tekijää, vaan häntä autetaan ohjaamalla hänet avun piiriin.

Turvakoti on kodinomainen yksikkö, jossa on seitsemän perhepaikkaa. Meillä työskentelee seitsemän ohjaajaa ja vastaava sosiaalityöntekijä. Asiakkaan käytössä on oma huoneisto sekä turvakodin yhteiset tilat. Tiloissamme on huomioitu myös esteettömyys. Turvakotiin ei voi tuoda lemmikkieläimiä, mutta tarvittaessa autamme sinua löytämään lemmikillesi hoitopaikan.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuottama video: