Raskaus on yhdeksän kuukauden pituinen alkumatka vanhemmuuteen. Vauvan odotusaika on aina ainutlaatuinen kokemus ja se voi sisältää vaihtelevia tunteita iloisesta odotuksesta aina ahdistavaan pelkoon asti. Erilaiset tunteet ja raskauden tuomat fyysiset muutokset ovat luonnollinen osa odotusaikaa, vaikka ne voivat joskus tuntua hämmentäviltä.

Raskauden aikana vanhemmilla on mahdollisuus mielikuvien kautta tutustua vauvaan ja pohtia millainen vauva äidin kohdussa kasvaa ja kehittyy. Mielikuvat vauvasta edesauttavat kiintymyssuhteen syntymistä vanhempien ja vauvan välille. Tämä luo hyvän pohjan yhteiselle tulevaisuudelle.

Tulevia vanhempia voi mietityttää se, millainen äiti tai isä haluaisin olla. Raskausaikana on hyvä antaa tilaa ja aikaa erilaisille ajatuksille valmistautuessa vanhemmuuteen.

Odotusaikana voi tulla tilanteita, jolloin perhe tarvitsee ulkopuolista apua ja tukea. On tärkeää huolehtia omasta jaksamisestaan jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ennen vauvan syntymää. Vanhempien ja koko perheen hyvinvointi luovat turvallisen lähtökohdan kohdussa kehittyvälle vauvalle.

Raskauteen ja synnytykseen voit saada tukea vapaaehtoiselta Doula-tukihenkilöltä.

Jos mieltäsi painava pienikin asia alkaa tuntua suurelta haasteelta ja haluaisit puhua siitä jonkun kanssa, voit ottaa yhteyttä ja ilmaista toiveesi millaista apua ja tukea tarvitsisit.