Avaan oven talomme vapaaehtoiselle. Hän tulee tekemään pariksi tunniksi tärkeää vapaaehtoistyötä, vastaamaan Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Tottuneesti hän avaa tietokoneen ja ohjelmat, joita tarvitsee päivystyksen aikana sekä avaa puhelimen linjat. Pian ensimmäinen puhelu tuleekin.

Suomen mielenterveysseuran Valtakunnallisen kriisipuhelimen tavoitteena on helpottaa soittajan henkistä hätää keskustelun kautta sekä ehkäistä itsemurhia. Tukihenkilö auttaa soittajaa luomalla toivoa; pohtimaan keinoja oman tilanteensa helpottamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Kriisipuhelimen periaatteita ovat nimettömyys, kunnioitus ja arvostava kohtaaminen sekä luottamus. Soittojen aiheina ovat usein muun muassa ihmissuhdeongelmat, itsetuhoisuus, talousongelmat, työttömyys, huoli läheisestä ja yksinäisyys.

Kerran kuukaudessa kriisipuhelintukihenkilöt kokoontuvat työnohjaukseen ja kuukausikokoukseen. Työntekijä on keskustelussa mukana. On tärkeä käydä läpi puheluita, jotka ovat jääneet askarruttamaan mieltä. Purku on mahdollistettu myös puheluiden jälkeen. Keskustelu ja purku pitävät työkykyä yllä – se on tärkeää myös vapaaehtoistyössä!

Vapaaehtoistyö kriisipuhelintukihenkilönä ei ole uutta toimintaa talossamme, kun taas verkkotukihenkilötoiminta on. Se on alkanut meillä vasta viime vuoden aikana.  Yhdistämme tulevan syksyn aikana kriisipuhelin- ja verkkotukihenkilötoiminnan, siitä nimi puvek. Tukihenkilöt ovat jatkossa samaan aikaan päivystämässä, jolloin vapaaehtoistyö on yhteisöllisempää ja ajatuksiaan voi jakaa muiden vapaaehtoistyöntekijöiden kanssa. Verkkotukihenkilöt saavat omat tunnukset internetissä tukinet-palveluun sekä erilaisille chat-alustoille ja voivat keskustella ihmisten kanssa.

Tukinet, Solmussa- ja Sekasin-chat ovat valtakunnallisia, laajasti avoinna olevia keskustelupalveluja, joka tukee mielen hyvinvointia ja mielenterveyden ongelmista selviämistä. Olemme päivystäneet yhdessä nuorten Sekasin-chattia. Chat luo toivoa jokaiselle nuorelle ja auttaa ratkomaan mieltä painavia ongelmia. Chatissa on mahdollista keskustella mistä tahansa mieltä painavasta asiasta: omasta olostaan, mielenterveyden pulmista, vaikeista tapahtumista elämässä, avun hakemisesta. Sivustolla tarjotaan lisäksi tietoa erilaisista mielenterveyden vaikeuksista sekä ohjausta apua tarjoaviin tahoihin. Chatissa otetaan nuorten kokemukset todesta ja nuori saa tuntea, että hän ei ole yksin ja asiat ovat ratkaistavissa. Lisätietoja Kriisipuhelimesta ja verkkoauttamisesta löytyy Suomen mielenterveysseuran internet-sivuilta (www.mielenterveysseura.fi/kriisipuhelin ja www.tukinet.net).

Niin puhelimessa ja chatissa keskusteluavun tarvitsijoita on usein jonoksi asti, joten vapaaehtoisia tukihenkilöitä tarvitaan. Syksyllä Lapin ensi- ja turvakoti järjestää vapaaehtoisten koulutuksen. Vapaaehtoistoimintaamme tarvitaan monenlaisia ja monen ikäisiä ihmisiä. Koulutuksen ja perehdytyksen jälkeen voit toimia lasten tai aikuisen tukihenkilönä, puhelintukihenkilönä päivystämässä Valtakunnallisessa kriisipuhelimessa ja/tai verkkotukihenkilönä Tukinetissä tai chateissa, vapaaehtoisdoulana, Henkisen tuen- ryhmässä tai erilaisten tapahtumien järjestelyssä. Voit itse määritellä ja päättää, kuinka paljon aikaa haluat käyttää vapaaehtoistoimintaan. Vapaaehtoistyöhön on juuri haku käynnissä. Lisätietoja löydät osoitteesta: https://ensijaturvakotienliitto.fi/lapinensijaturvakoti/yhdistys/ajankohtaista/ .

Jos kiinnostuksesi heräsi, ota yhteyttä. Yhteystiedot löydät linkin takaa. Tervetuloa mukaan toimintaamme!