Autamme verkossa – apua, tukea, ohjausta

Verkossa voi olla yhteydessä työntekijään riippumatta siitä missä asut.

Ajankohtaista:

• Uniohjauksen avoin Vanhempien jaksaminen ja vauvan uni – ryhmä toteutuvat verkossa. Lue lisää täältä.
      • Pienten vauvojen vanhemmille ohjausta vauvahierontaan Hiero vauvaa -ryhmässä maanantaisin. Lue lisää täältä.
      • Vertaisryhmä väkivaltaa kokeneille naisille kokoontuu verkossa. Lue lisää täältä.

Avoimet ryhmät

Vanhempien jaksamien ja vauvan uni – ryhmä

Vertaistukea ja tietoa kuinka huolehtia omasta jaksamisesta ja millaista on vauvan ikätasoinen uni alle 6kk ikäisten vauvojen vanhemmille verkossa. Ryhmä toteutuu  jokaisen kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona kello 15.30
(poikkeukset: toukokuussa to 2.5.2024 kello 15.30).

Muutokset aikatauluihin mahdollisia.

Ryhmä järjestetään Teams-alustalla. Tarkemmat osallistumisohjeet, mahdolliset muutokset ja osallistumislinkki löytyy osoitteesta: bit.ly/osallisturyhmään.

Vanhempien jaksaminen ja vauvan uni- esite

Avoin vertaisryhmä lähisuhdeväkivaltaa kokeneille naisille ryhmään voit tulla mukaan keskustelemaan kokemastasi väkivallasta turvallisessa, vertaisuuteen perustuvassa, ammatillisesti ohjatussa ryhmässä. Voit jakaa omia kokemuksiasi ja kuulla muiden kokemuksia. Omasta tarinastasi voit jakaa sen verran, kuin itse haluat. Ryhmässä saat tietoa muun muassa väkivallasta, sen luonteesta ja selviytymiskeinoista. Voit ilmoittaa joko sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi numeroon 0400 197 443 (Sanna Ollila), 040 584 0021 (Turvakoti) tai osoitteeseen sanna.ollila@lapinentu.fi saadaksesi osallistumislinkin ja ohjeet.

Chatistä saat apua moneen elämäntilanteeseen: väkivaltaan, lapsiperheen erotilanteessa, vauvan unipulmiin ja muihin vauvaperheen haasteisiin tai, kun päihteet aiheuttavat huolta.

Verkkoauttajina toimivat ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta ja liiton jäsenyhdistyksistä sekä koulutetut vapaaehtoiset.

Nimettömät, matalankynnyksen chatien teemat:

• Apua väkivaltaan – chat
  • Apua eroon – chat
  • Lasten ja nuorten Chat
  • Vauvaperheiden chat
  • Vauvaperhe ja päihteet – chat

Valtakunnalliset chatit ovat avoinna arkisin kello 12-18. Lasten ja nuorten chat on avoinna arkipäivisin kello 15-17. Lisätietoja valtakunnallisista chateista löydät täältä.

Valtakunnallisiin chateihin pääset osallistumaan oranssin palkin alta kotisivujemme alalaidasta. .

screenhunter_65-dec-28-11-00

Eri alojen ammattilaisilla on mahdollisuus konsultoida Lapin ensi- ja turvakodin työntekijöitä oman työnsä tueksi.

Konsultaatiotiedustelut/-pyynnöt voi esittää Palvelupäällikkö Kaija Salmirinteelle puh. 0400 891 026.

Pyydä apua! -nappi on matalan kynnyksen yhteydenottokanava lapsiperheiden ja nuorten palveluihin.
Nappia painamalla avautuu yhteydenottolomake, jolla voit kysyä neuvoa tai pyytää apua omaan tai läheisesi tilanteeseen liittyen. Voit asioida nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä 1–2 arkipäivän aikana.
Yhteydenottoihin vastaavat perhekeskuksen työntekijät. Paikkakunnasta riippuen vastaajat ovat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijöitä.
Huomioithan, että Pyydä apua! –nappi ei ole akuuttien asioiden tai hätätilanteiden hoitoon. Näissä tilanteissa ota suoraan yhteys 112 tai hyvinvointialueen sosiaalipäivystykseen.
Pyydä apua! on käytössä suomeksi, inarinsaameksi ja pohjoissaameksi. Eri kieliset yhteydenottokanavat löydät osoitteesta: https://lapha.fi/pyyda-apua.
Pyydä apua -yhteydenotto Rovaniemelle