Lapin ensi-ja turvakoti ry:n vapaaehtoistoistoiminnot etsivät uusia vapaaehtoisia täydentämään vapaaehtoisten joukkoa. Syksyllä 2024 järjestetään koulutukset Kokemus- ja vertaistoimijatoimintaan, Vapaaehtoisdoulatoimintaan ja Kriisi-ja verkkotukihenkilötoimintaan.

• Kokemus- ja vertaistoimijakoulutus on sinulle, jolla on kokemusta päihteiden käytöstä vanhempana tai perheessäsi tai väkivallasta lähisuhteessa. Voit hakeutua koulutukseen, kun olet toipunut kokemuksistasi ja ajattelet, että kokemuksillasi voisit auttaa muita tai vaikuttaa yhteiskunnassa.
  • Vapaaehtoinen doula on tukihenkilö, joka tukee odottavaa äitiä ja perhettä lapsen odotuksessa ja synnytyksessä. Doula auttaa synnytykseen valmistautumisessa, kuuntelee äidin toiveita ja ajatuksia sekä varautuu olemaan mukana synnytyksessä. Läsnäolo ja äidin tukeminen ovat doulan tärkeimpiä tehtäviä synnytyksessä. Vapaaehtoinen doula toimii perheen ehdoilla toiveita ja tarpeita kuunnellen. Synnytyksen aikana vapaaehtoisdoula tukee ja rohkaisee synnyttäjää yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti käyttäen omaa harkintaansa sekä kuunnellen äidin toiveita.
  • Kriisipuhelintukihenkilöt toimivat Mieli ry:n valtakunnallisessa kriisipuhelimessa  ja Verkkotukihenkilöt Sekasin- ja Solmussa- chateissa sekä Mieli- tukisuhteessa.

Mikäli kiinnostuit tulemaan mukaan, lue lisää koulutuksista ja niihin ilmoittautumisesta täältä.