Ammattilaiskampaajat leikkasivat hiuksia huimat 24 tuntia putkeen ja keräsivät yhteensä yli 9000 euroa naisiin ja lapsiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön. Keräysvaroilla kehitetään Ensi- ja turvakotien liiton Nettiturvakodissa toimivaa chattia, jossa voi keskustella anonyymisti väkivallasta ammattilaisten ja vertaisten kanssa.

Helsingissä IdHairin Finlad Oy:n tiloissa oli perjantaina 10.2. odottavan innokas tunnelma. Kampaajat laittoivat työpisteitä kuntoon ja valmistautuivat 24 tunnin työrupeamaan. Seuraava vuorokausi kuluisi leikaten hiuksia hyvää tarkoitusta varten.

− Suunnittelu ja yhteistyökuvioiden virittely on vienyt kuukausia, joten tuntuu hyvältä olla nyt täällä ja odottaa ensimmäisten asiakkaiden saapumista, kertoi Hiuksilla hyvää -idean isä, parturi-kampaaja Late Zlatan Tampereelta.

Zlatan, Jussi Salmi, Outi Varjamo ja Erika Wasenius luottivat siihen, että  että asiakkaita riittää perjantaiyöhön asti ja saapuu taas lauantaiaamusta lähtien. Yön yli valvominen hiukan jännitti, varsinkin jos siihen osuisi muutamien tuntien asiakaskato.

− Jos näyttää liian hiljaiselta, me mennään kadulle houkuttelemaan lisää väkeä hiustenleikkaukseen, Zlatan myhäili.

– Haluamme osoittaa, että jokainen pystyy omalla ammattitaidollaan ja omalla panoksellaan osallistumaan hyvän tekemiseen, Zlatan sanoo.

”Tätä jatketaan”

– Oli mahtavaa olla mukana, hehkutti Outi Varjamo, kun valvomisen väsy oli nukuttu pois. Illan hyvästä tunnelmasta pitivät huolta kampanjan suojelija, laulaja Mira Luoti ja muut vapaaehtoiset artistit. Pitkin yötä oli syntynyt hyviä keskusteluja perheväkivallasta ja lasten ja naisten auttamisesta. Porukalla on voittajafiilis, kun he jaksoivat pitää kiinni ideasta ja toteuttaa sen.

Jaana Pesonen, Timo Hämäläinen, Late Zlatan, Erika Wasenius, Outi Varjamo ja Jussi Salmi luovuttivat 9000 euron tuoton liiton pääsihteeri Riitta Särkelälle.

Porukka tiesi toisensa jo aiemmin, mutta yhä isommaksi paisunut kampanja tutustutti heidät kunnolla toisiinsa.

– Meillä oli koko yön ihan sellaista riparikivaa, kun nauroimme ja valvoimme. Sain näin aikuisena yhtäkkiä neljä tärkeää ihmistä lisää, iloitsee Erika Wasenius.

Kampanjaan saattoi osallistua myös lahjoittamalla ennakkoon hiustenleikkuun Pienperheyhdistys ry:n perheille. Perheet kävivät kampaamossa veloituksetta. IdHairin tilat antoivat käyttöön markkinointipäällikkö Jaana Pesonen ja Kampin liikkeen myyntipäällikkö Timo Hämäläinen.

Kampanjaan osallistui 20 kampaamoa ympäri Suomen: Kajaanista, Himangalta, Lapualta. Tampereella RK Beautyssa tehtiin töitä vuorokauden ympäri samoin kuin ID-Hairin tiloissa Helsingin Kampissa, muut kampaamot lahjoittivat Nettiturvakodille muutaman kampauksen tuoton. Tempauksen laajentamisen valtakunnaliseksi mahdollisti se, että Timo Pyrrön graafisen suunnittelun yritys Luontimo teki vapaaehtoistyönä kampanjan verkkosivuston ja huolehti sisällöntuotannosta.