Pääkaupunkiseudulla toimivat kymmenen Zonta-kerhoa järjestivät käytettyjen, hyväkuntoisten käsilaukkujen keräyksen keväällä 2017. Laukut myydään suuressa myyntitapahtumassa, Laukkupörssissä, lauantaina 6.5.2017 klo 10 – 16 Pörssitalossa Helsingissä. Kaikkiaan laukkuja on kerätty jo noin 2000.  Tapahtuma on ensimmäinen laatuaan.

Laukkujen keräämisellä ja myynnillä kartutetaan varoja hankkeille, joissa ehkäistään tyttöihin ja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Kerhot lahjoittavat keräyksen tuoton lyhentämättömänä sekä kotimaiseen että kansainväliseen avustustoimintaan.

Kotimaassa avustuskohteeksi on valittu Ensi- ja turvakotien liitto, jonka verkkopohjaista tukea väkivaltaisesti kohdelluille naisille ja tytöille kehitetään avustuksen turvin. Ensi- ja turvakotien liitto auttaa vuosittain yli 11 000 vaikeassa elämän tilanteessa olevaa, apua tarvitsevaa, kun esimerkiksi päihteet tai mielenterveysongelmat ovat vaarantaneet lapsen turvallisen kasvun.

Kansainvälinen avustuskohde on tämän vuoden loppuun Nigerissä toimiva yhteishanke, jossa mm. lisätään yleistä tietoisuutta lapsiavioliittojen vaikutuksista, parannetaan tyttöjen terveyttä, koulutusta, turvallista kasvua ja sosiaalisia taitoja. Samalla voimaannutetaan sekä tyttöjä että heidän yhteisöjään vastustamaan lapsiavioliittoja.

Osa keräysvaroista kanavoidaan osallistuvien kerhojen kautta niiden omille, naisiin ja tyttöihin kohdistuvaa väkivaltaa vastustaville hankkeille.

Laukkupörssin järjestävät kerhot ovat vedonneet suomalaisiin naisiin, jotta nämä tukisivat tätä työtä lahjoittamalla käyttämättä jääneet käsilaukkunsa keräykseen. Keräykseen ovat laukkunsa antaneet mm. presidentti Tarja Halonen, valtioneuvos Riitta Uosukainen, ministeri Elisabeth Rehn, sisäministeri Paula Risikko, kansanedustaja Annika Saarikko, MEP Henna Virkkunen, pääjohtaja Elli Aaltonen sekä taiteilijat Aira Samulin, Mira Luoti ja Krisse Salminen.

Tunnettujen henkilöiden lahjoittamat laukut huutokaupataan pörssipäivän aikana tasatunnein.  Meklareiksi ovat lupautuneet mm. Pirjo Nuotio, Matti Rönkä ja Kaj Kunnas.

Zonta – järjestö tukee naisia ja tyttöjä

Kansainvälinen Zonta-järjestö tekee tärkeätä työtä naisten ja tyttöjen puolesta. Se on johtava, eri alojen ammattilaisten muodostama maailmanlaajuinen järjestö, joka voimaannuttaa naisia kaikkialla maailmassa palvelu- ja vaikuttamistyön avulla.

Keräyksessä ovat mukana: Zonta e-Club of Finland 1, Zonta Club of Espoo-Kauniainen, Zonta Club of Helsinki I, Zonta Club of Helsinki II, Zonta Club of Helsinki III, Zonta Club of Helsinki IV, Zonta Club of Tapiola, Zonta Club of Tuusula-Kerava-Järvenpää, Zonta Club of Vantaa I, Zonta Club of Vantaa II.

Lisätietoja:

Tuija Kirveskari-Tähtinen
Governor, Zonta-kerhot,
puh. 044 086 6649

Sirkka-Liisa Rautionaho
puheenjohtaja, Laukkupörssitapahtuma

Riitta Särkelä
Ensi- ja turvakotien liitto, pääsihteeri