Lomakausi saattaa kärjistää tilanteita kotona. Apua lähisuhdeväkivaltaan on saatavilla myös kesällä. Ensi- ja turvakotien liiton chatit ja turvakodit ovat avoinna läpi kesän.

Loma-aikana tunnelma kotona voi kiristyä ja turvattomuus lisääntyä.

− Kiristynyt taloustilanne näkyy monen perheen loman vietossa tänä kesänä ja se voi osaltaan lisätä riskiä tilanteiden kärjistymiseen väkivallaksi. Loma-aikaan kulutetaan myös paljon alkoholia, joka valitettavasti usein lisää turvattomuutta kodeissa. Väkivaltaan tulisi hakea apua heti, kun olo on turvaton, oli kyse sitten henkisestä tai fyysisestä väkivallasta. Erityisen tärkeää avun hakeminen on silloin, kun väkivalta on jatkunut kauan tai jos perheessä on lapsia, asiantuntija Niina Remsu sanoo.

Väkivaltaa kokeneet ja väkivaltaisessa kodissa elävät tarvitsevat useimmiten ammattilaisen apua väkivallasta selviytymiseen. Myös väkivaltaa käyttävät tarvitsevat usein ammattiapua, jotta väkivalta loppuisi. Mitä aiemmin apua lähtee hakemaan, sitä parempi se on. Ensi- ja turvakotien liiton chat voi olla ensimmäinen askel ottaa väkivalta puheeksi ammattilaisen kanssa.

− Chatissa apua saa nimettömänä ja matalalla kynnyksellä. Turvakotiin voi tulla yksin tai lasten kanssa ympäri vuorokauden. Turvakodit ovat avoinna kaikille sukupuolille. Sekä turvakoti että avopalvelut ovat asiakkaille maksuttomia eikä asiakas tarvitse lähetettä.

Läheisen käyttämää väkivaltaa ei ole aina helppo tunnistaa. Väkivaltaa on lyöntien lisäksi esimeriksi alistaminen, nimittely, haukkuminen tai väkivallalla uhkailu. Pelko on riittävä syy hakea apua.

Vanhempien välinen väkivalta vahingoittaa aina myös lasta

Viranomaisille ilmoitetut väkivaltatapaukset ovat lisääntyneet (Tilastokeskus). Eniten kasvua oli vanhemman lapseen kohdistamassa väkivallassa. Suurin osa väkivaltatapauksista jää piiloon.

− Vanhemman lapseen kohdistama väkivalta on aina erittäin vahingollista. Lapsuudessa koetulla fyysisellä ja henkisellä väkivallalla on myös pitkäkestoisia vaikutuksia, jotka voivat vaikuttaa ihmiseen läpi elämän. Myös väkivallalle altistuminen on aina lapselle vahingollista. Esimerkiksi vanhempien välinen tai sisaruksiin kohdistuva väkivalta on lapsesta pelottavaa ja ahdistavaa, vaikka hän itse ei ole suoraan väkivallan kohteena. On tärkeää, että vanhemmat hakevat apua perheväkivallan katkaisemiseen ja lapset saavat tukea väkivaltakokemuksista selviytymiseen, Remsu sanoo.

Chatista saa apua väkivaltaan koko kesän

Ensi- ja turvakotien liiton chatissa voit keskustella väkivallasta nimettömästi ja helposti. Chat on auki jokaisena arkipäivänä.

1.7.-2.8. chat palvelee arkisin klo 12–15, 5.8. alkaen klo 12–18.

Chat palvelee kaikkia väkivallan osapuolia, lapsia ja aikuisia. Myös väkivaltaa käyttänyt saa apua chatista. Kahdenkeskisessä keskustelussa auttamassa ovat väkivaltatyön ammattilaiset.

Ensi- ja turvakotien liiton yhdistykset ylläpitävät 19 turvakotia eri puolilla Suomea. Turvakodit ja väkivallan avopalvelut, mukaan lukien chatit, auttavat vuosittain yli 10 000 ihmistä. Turvakotiin voi tulla yksin tai lasten kanssa ympäri vuorokauden. Turvakoti on asiakkaille maksuton.