”Sillä jokainen joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa”
Niin totta, vai mitä? Kun olet itse saanut apua, innostut auttamaan muita.

Mutta myös auttaja tarvitsee tukea ja ohjausta jaksaakseen. Upeat vapaaehtoisemme auttavat päivittäin arjen pienissä ja isoissa jutuissa ja välillä väliin ehtii huikata vain pikaisen kiitoksen. Vapaaehtoisuudesta saa paljon iloa, mutta samalla se myös ottaa aikaa ja energiaa. Vahva motivaatio ja syvä innostus eivät yksin riitä.

On meidän työntekijöiden tehtävä varmistaa, että vapaaehtoinen jää toiminnassa plussan puolelle. Miten se tehdään? Miten autan auttajaa?

Nämä kolme avainta auttavat alkuun:

1. Kiinnitä huomiota kohtaamiseen

Jo heti alussa. Siitä kaikki lähtee. Katso silmiin, puhuttele nimellä ja ole läsnä. Ei tule tervetullut olo, jos vapaaehtoisen tullessa puhutaan puhelimeen ja tehdään montaa asiaa samaan aikaan. Tämä pitää tietoisesti pitää mielessä, koska työssä on usein hektisiä tilanteita. Vapaaehtoiset tulevat varta vasten antamaan aikaansa ja osaamistaan, joten on meidän tehtävä huomioida heitä ja antaa omaa aikaamme heille.

2. Työnohjaus

Minimissään työnohjaus on sitä, että kysyt keikan jälkeen fiilikset ja vaihdat vapaaehtoisen kanssa pari sanaa. Vaikka kaikki olisi mennyt hyvin, on silti hyvä pysähtyä hetkeksi. Vapaaehtoisella on saattanut herätä joku kysymys tai ajatus, jonka haluaisi jakaa. Työnohjaus voi olla tehtäväkohtaisesti hyvin erilaista. Joissain vapaaehtoistehtävissä, esim. tukihenkilötoiminnassa, työnohjaus ryhmälle tai yksilölle on hyvä keino tukea jaksamista.

Työnohjaus auttaa vapaaehtoista tunnistamaan omia reaktioita ja tunteita ja kehittymään vapaaehtoistehtävässä. Kehittyminen on tärkeää motivaation ylläpitämisen kannalta. Kukapa jaksaisi olla pitkään kiinnostunut sellaisesta, joka tuntuu itselle aivan liian helpolta. Työnohjauksessa opitaan itseltä ja muilta ja saadaan erilaisia näkökulmia asioihin jaettaessa kokemuksia. Vertaistuki on vapaaehtoisillekin tärkeää. Hyvä porukka, johon kuulua, auttaa vaikeimmankin tilanteen yli.

Työnohjaus on parhaimmillaan vapaaehtoisen arvostamista. Sitä järjestämällä osoitamme, että vapaaehtoinen on meille merkityksellinen ja hänen panoksensa tärkeä.

3. Kysy mielipidettä, kehittämisehdotuksia ja kuuntele ne tarkalla korvalla

Jos saa olla itse mukana suunnittelemassa, kehittämässä ja toteuttamassa on aika varmaa, että toiminta jaksaa myös innostaa. Vapaaehtoistehtäviä voi myös räätälöidä kiinnostuksen mukaan. Moniin tehtäviin voi lisätä jotakin missä vapaaehtoinen on itse hyvä. Kannusta siihen! Ole kiinnostunut vapaaehtoisen toiveista ja motiiveista. Vapaaehtoisella saattaa olla ihan mahtava idea päässään, mutta ei ole uskaltanut sanoa sitä ääneen, koska kukaan ei ole koskaan kysynyt.

Vapaaehtoisten tukeminen ei ole vaikeaa, mutta vaatii panostamista. Pienillä asioilla on valtava merkitys. Monet tärkeät hetket jäisivät toteutumatta ilman meidän upeita vapaaehtoisia. Nyt ensisynnyttäjillä on tukena doulia, lapsilla turvakodeissa leikittäjiä, pikkukavereilla mieskavereita ja eronneille vanhemmille vertaistukea tarjolla. Autetaan yhdessä auttamaan!

Kirjoittaja: Emmi Hela

Emmi Hela toimii Ensi- ja turvakotien liitossa kansalaistoiminnan asiantuntijana.