Omien eron jälkeisten tunteiden erottaminen lasten arkielämästä. Pystyy ajattelemaan ja toimimaan enemmän lasten tarpeiden pohjalta

Sain tukea siihen, kuinka kohtaan lapsen ikävän ja raivon kodin vaihtotilanteissa

Nämä palautteet on saatu vanhemmilta, jotka ovat osallistuneet Vanhemman neuvo®-vertaistukiryhmään. Ammattilaisena on palkitsevaa kulkea ryhmäläisten kanssa kahdeksan viikkoa kestävää yhteistä matkaa eron jälkeiseen vanhemmuuteen. Viikoittaisissa tapaamisissa pysähdytään miettimään eroa ja sen tuomia muutoksia niin omaan, kuin lasten elämään. Pohjan kestävälle muutokselle tuo huomion kiinnittäminen omaan itseen, ex-kumppanin syyttelyn sijaan. Vaikka peiliin katsominen on välillä kivuliasta, on se myös voimauttavaa, sillä omaan toimintaan pystyy vaikuttamaan.

Vanhemman osallistuminen ryhmään tuo hyvää myös perheen lapsille. Ryhmässä on turvallista miettiä, miltä eron jälkeinen arki näyttää lasten silmin. Miten sallia ja kestää itse lasten ikävää, surua tai iloa toisen vanhemman luona. Toisilta vanhemmilta saa myös hyviä käytännön vinkkejä siihen, miten saada kahden kodin arki toimivammaksi.

Se että saa olla ja onkin kaksi erilaista kotia eikä lasten tarvitse huolehtia vanhempien voinnista

Oivalsin lapsessa sellaisia piirteitä, jotka liittyvät eroon ja miksi lapsi alkanut käyttäytyä niin.

Vanhemman neuvo®-ryhmän ohjaaminen onkin monelle työntekijälle virkistävää vaihtelua perustyöhön. Ryhmän selkeä struktuuri ja huolella mietityt sisällöt vievät ryhmää eteenpäin. Työntekijänä pääsee todistamaan vanhempien moniäänistä keskustelua. Ryhmässä etsitään jokaiselle vanhemmalle ja hänen lapselleen omannäköistä sekä toimivaa olemisen tapaa eron jälkeisessä arjessa.

En ole yksin asian kanssa ja muillakin on samat pulmat. Keskustelut muiden kanssa.

Vertaistuki tuntuu hyvältä. Vanhemmuuden roolien miettiminen todella kiinnostavaa.  Tunne, ettei ole yksin tunteidensa kanssa. Asioiden avaaminen ryhmätöiden jälkeen.

Sain ryhmästä itse energiaa minkä voimin jaksan itse parempana ja hyvinvoivampana äitinä. Ohjaajien kommentit ja ajatukset myös selkiytti oma ajatus maailmaani.

Kokemus vertaistuen voimasta näkyy selvästi ryhmän käyneiden vanhempien palautteissa. Ammatillisesti ohjattu vertaistuki on toimiva tuki elämän muutoskohdissa, mahdollistetaan se myös eron kokeneille vanhemmille.

Vanhemman neuvo®- menetelmäkoulutus sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille alkaa Helsingissä 21.5.

Lisätiedot ja hakuohjeet  Vanhemman neuvo -menetelmäkoulutus 2019

Tutustu myös maaliskuussa julkaistuun Yhteistyövanhemmuuden käsikirjaan. Käsikirjassa tarkastellaan vanhempien välisen yhteistyön merkitystä sekä tutkimustiedon että asiakastyön tuoman ymmärryksen avulla. Käsikirja on luettavissa verkossa Yhteistyövanhemmuuden käsikirja

Kirjoittaja: Maarita Kettunen

Maarita Kettunen työskenteli asiantuntijana Ero lapsiperheessä -tiimissä Ensi- ja turvakotien liitossa. Nyt hän on siirtynyt toisiin tehtäviin.