Kävelemme toukokuisena lauantaina Suomenlinnassa retkellä, johon osallistuivat tukihenkilöt tuettavien lastensa kanssa. Seuraan viehättyneenä parien juttelua ja etenemistä. Jokainen lapsi on tiiviisti ”oman aikuisensa” seurassa, vaikka kuljemme yhdessä. Kaikilla tukihenkilöillä näyttää olevan läheinen suhde tuettavansa kanssa. Nuoremmat lapset tukihenkilönsä kanssa etenevät hieman hitaammin kuin vikkeläjalkaiset isommat lapset omiensa kanssa. Vaikka eteneminen tapahtuu eri tahtia, porukka on silti yhdessä.

Vanhempien eron keskellä lapsi hyötyy ulkopuolisesta tukihenkilöstä. Lapsi saa tekemisen, leikkimisen ja liikkumisen lomassa aikaa oman aikuisen kanssa.

Kun luottamussuhde on rakennettu, tukihenkilön kanssa voi jutella mieltä askarruttavista aiheista vanhempien eroon liittyen.

Oma aikuinen on vain lasta varten. Hän on puolueeton ihminen, joka ei ota kantaa vanhempien eroon, ei asetu kummankaan puolelle. Hän on lasta varten. Ja tämä tuodaan esiin myös lapselle ikätasoisesti. Vanhempien ero saattaa olla riitaisa ja vaikka aikuiset kuvittelevat, ettei lapset kaikkea huomaa, niin asiat saattavat olla toisin. Lapsi rakastaa molempia vanhempiaan ehdoitta ja saattaa joutua erossa pulmalliseen tilanteeseen, mikä kuormittaa häntä. Tukihenkilö voi olla oiva apu tällaisessa tilanteessa.

Timanttisia mieleenpainuvia hetkiä on hankkeessa ollut useita. Yksi mieleenpainuvimmista on ollut samaiselta Suomenlinnan retkeltä. Leikkivarjon avulla voi tehdä monia juttuja, mutta nyt oli tarkoitus tutustua toisiin retkeläisiin. Käytiin läpi nimet ja harrastukset. Kun tuli kohta, jossa sanottiin: ”Kaikki, joiden vanhemmat ovat eronneet, vaihtavat paikkaa”, sekä lapset että aikuiset päästivät varjosta irti ja sinkoilivat sinne tänne. Varjo lensi tuulen mukana hetken ja varsinkin isommat lapset näyttivät seisahtuneen sinkoilun keskellä. Tieto myös aikuisten kokemasta vanhempiensa erosta porautui syvälle mieleen. Kunpa tuosta kahden kolmen sekunnin pysähdyksestä olisi saanut kuvan. Nämä pienet muutaman sekunnin hetket voivat olla todella vaikuttavia. Kaiken muun tärkeän lisäksi.

Pääkaupunkiseudulla asuvat vanhemmat ja lapset!

Jos haluat osallistua tukihenkilönä näihin merkityksellisiin hetkiin ja käydä koulutuksen aiheen tiimoilta, tai kuulla lisää toiminnasta, ota yhteyttä.

Jos haluat, että lapsesi saa merkityksellisen aikuisen elämäänsä purkamaan vanhempien eron tuomaa taakkaa, ota yhteyttä.

Tehdään yhdessä maailmasta parempi paikka lapsille, myös eron keskellä.

Lue lisää toiminnasta ja ota yhteyttä!

Kirjoittaja:
Susanna Vettenranta