Parisuhteen päättyminen vanhempien välillä on iso muutos lapsiperheessä. Kaikki perheenjäsenet joutuvat sopeutumaan uudenlaiseen perhearkeen. Ero tuo mukanaan myös konkreettisia muutoksia omaan ja lasten elämään.

Ero lapsiperheessä-tilaisuudesta saa tietoa ja tukea eropohdintojen ja erosta selviämisen tueksi. Tilaisuudet ovat maksuttomia ja niihin voi osallistua kotoa käsin itsekseen tai toisen vanhemman kanssa.

Etäyhteydellä toteutettavat Ero lapsiperheessä-tilaisuudet ovat  Ensi- ja turvakotien liiton toimintaa. Tilaisuuksien ohjaajat ovat eroauttamisen ammattilaisia. Osassa tilaisuuksia on mukana myös vertaistukijoina toimivia vapaaehtoisia, jotka ovat itse eronneita vanhempia.

Tilaisuuden teemat

• aikuisen erosta selviäminen
  • (yhteistyö)vanhemmuus eron jälkeen
  • lapsen tunteet ja tarpeet erossa

Osallistuminen:
Tilaisuudet on tarkoitettu eroa pohtiville, erossa asuville ja eronneille vanhemmille. Tilaisuuteen voi osallistua missä tahansa eroprosessin eri vaiheita.

Tilaisuuksiin ilmoittaudutaan etukäteen. Ilmoittautuneille lähetetään 2 päivää ennen tilaisuutta kutsulinkki sekä osallistumista koskeva ohjeistus sähköpostilla. Ohjeistuksessa kerrotaan, millä tavoin tilaisuuteen voi osallistua nimimerkin turvin. Osallistujien tunnistetietoja ei tallenneta tai käytetä muihin tarkoituksiin.

Kesto: 1  1/2 t (pitää sisällään aloitusinfon, työntekijän alustuksen ja keskusteluosuuden)

Osallistumisen hyödyt

Asiakaspalautteen mukaan osallistujat saavat tietoa vanhemmuudesta eron jälkeen, yhteistyövanhemmuuden merkityksestä ja lapsen tarpeiden ja tunteiden huomioimisesta.

Merkittävää tilaisuuksissa on vertaistuki; osallistujat tuntevat
tilaisuuden jälkeen olonsa helpottuneen ja että osallistumisesta
on ollut hyötyä. Palautteen mukaan osallistujat saavat rohkaisua lisäavun
hakemiseen ja toivoa omaan erosta selviämiseen.

Asiakkaat suosittelisivat osallistumista muille eroaville vanhemmille, koska tilaisuudessa on mahdollisuus puhua ja saada tietoa. Huomaa, ettei ole ainoa eronnut.

Etätilaisuuksien ajankohdat syksy 2022

to 1.9. klo 17.30-19 ilmoittautuminen on päättynyt

to 6.10. klo 17.30-19 ILMOITTAUDU TÄSTÄ

to 3.11. klo. 17.30-19 ILMOITTAUDU TÄSTÄ

to 1.12. klo-17.30-19 ILMOITTAUDU TÄSTÄ

Tilaisuuksien toteuttajat: Etätilaisuudet toteutetaan Ensi- ja turvakotien liiton keskusjärjestön ja jäsenyhdistysten yhteistyönä. Ohjaajilla on eroauttamisen koulutusta ja eroperheiden auttamisen kokemusta.

Lisätiedot:

Ero lapsiperheessä-työn asiantuntija Päivi Hietanen, paivi.hietanen@etkl.fi sekä 0504385290.

Kuvituskuva: Pixabay