Helsingissä kesäkuussa esiintynyt, maailman suosituimpiin yhtyeisiin lukeutuva Metallica lahjoittaa kiertuesponsorinsa Iveco Groupin tuella Ensi- ja turvakotien liitolle yhteensä 80 000 euroa yhteistyökumppaneineen.  Lahjoitus on osa yhtyeen #MetallicaGivesBack Helsinki -kampanjaa.

-Lahjoitus on meille erittäin merkittävä. ETKL ja sen 31 jäsenyhdistystä auttavat lähes 22 000 henkilöä vuosittain. Lisäksi ryhmissä ja kohtaamispaikoissa oli 26 000 kohtaamista. Apua hakevien määrä on kasvanut merkittävästi eli noin neljänneksellä viime vuosina. Tämä johtuu siitä, että päihteiden käyttö, lähisuhdeväkivalta, vanhemmuuden haasteet ja mielenterveysongelmat ovat havaintojemme mukaan lisääntyneet lapsiperheissä viime vuosien aikana, sanoo pääsihteeri Riitta Särkelä.
Iso osa avunhakemisesta liittyy lähisuhdeväkivaltaan. Ensi- ja turvakotien liitto tekee vuosikymmenien kokemuksella pitkäjänteistä työtä väkivallan lopettamiseksi. Apua saavat kaikki väkivallan osapuolet: väkivalta kokevat ja väkivaltaa käyttävät, lapset ja aikuiset. Apua saa matalalla kynnyksellä ja maksutta verkossa ja kasvotusten.

ETKL on valtakunnallinen kansalaisjärjestö, jonka toiminnan tarkoituksena on turvata lapsen oikeus suotuisiin kasvuolosuhteisiin ja turvalliseen kehitykseen, tukea vanhemmuutta ja perhettä sekä ehkäistä perheväkivaltaa. ETKL on 31 jäsenjärjestön keskusjärjestö. Ensi- ja turvakotien liiton verkostossa apua saavat vauvaperheet arjen ja jaksamisen haasteisiin, päihde- ja mielenterveysongelmiin, lähisuhdeväkivaltaa kokeneet aikuiset, lapset sekä väkivallan tekijät sekä erotilanteessa elävät aikuiset ja lapset. ETKL täyttää ensi vuonna 80 vuotta

Metallican kiertuesponsori Iveco Group vastaa lahjoituksesta. Ensi- ja turvakotien liiton lisäksi Helsingin esiintymisen lahjoituskohteena Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry, jonka tavoitteena on tarjota lapsille yhdenvertaiset mahdollisuudet hyvään arkeen.

#MetallicaGivesBack Helsinki : Uutisia AWMH:lta : Uutisia : Kaikki käsissäni (allwithinmyhands.org)