5.–6.10.2018 Koulutuskeskus Sopukka, Uusi Porvoontie 482, 01120 Västerskog

Eroauttajien ja vapaaehtoisten viikonloppu kokoaa yhteen eri puolilla Suomea toimivat eroneuvo ja vertaiskahvila vapaaehtoiset sekä erotukihenkilöt. Viikonlopun ohjelma on tarkoitettu myös toimintaa ohjaaville työntekijöille.

Ohjelmassa on  virkistystä ja mukavaa yhdessäoloa kuin myös asiapitoista ohjelmaa sisältäen yhdessä oppimista ja oivaltamista.

Viikonloppu toteutetaan yhteistyössä Ensi- ja turvakotien liiton Ero lapsiperheessä työn, Kansalaistoiminnan tiimin sekä Miestyön kehittämiskeskuksen kanssa.

Kenelle? eroneuvo ja vertaiskahvila  vapaaehtoiset ja erotukihenkilöt sekä toimintaa ohjaavat työntekijät. Mukaan on kutsuttu jäsenyhdistysten lisäksi toimintaa toteuttavat vapaaehtoiset ja työntekijät kunnista, seurakunnista sekä muista järjestöistä.

Hinta: Matkakulut korvataan osallistujille yli 84e/ hlö ylittävältä osuudelta jälkikäteen matkalaskua vastaan. Majoittuminen sekä ylläpito on osallistujille maksutonta.

Ohjelma:

Perjantai 5.10.

kello 17 alkaen on mahdollista saapua Sopukkaan (majoittuminen ja kahvit)

kello 18-21 yhteistä ohjelmaa sekä iltapala

• tullaan tutuiksi
  • kuulumisia erotyön kentältä
  • ajankohtaista eroauttamisen vapaaehtoistyöstä
  • ”Mitä vois vielä tehdä” ideabox -työskentely
  • mikä eroauttamisen vapaaehtoistyössä palkitsee ja motivoi – kokemuksia ja ajatusten vaihtoa

kello 21-22.30 saunomista ja vapaamuotoista yhdessäoloa

Lauantai 6.10.

kello 8-9 aamupala Sopukan tapaan

kello 9-12 Isät, erovanhemmuus ja auttaminen

Aamupäivän aikana pohditaan sukupuolen merkitystä  omassa vanhemmuudessa sekä asiakkaiden kohtaamisessa. Ovatko isien ja äitien kysymykset sekä huolet erotessa tai eron jälkeen erilaisia vai samanlaisia? Miten sukupuoli vaikuttaa eron kokemukseen tai erosta selviämiseen?  Vaikuttaako oma sukupuoli tai käsitykset toisesta sukupuolesta asiakkaiden kohtaamiseen? Mistä asioista olisi hyvä olla tietoinen ja millainen voisi olla sukupuolisensitiivinen työote vapaaehtoisena toimiessa?

Työskentely sisältää lyhyitä alustuksia aiheesta, ryhmätyöskentelyä sekä yksilötehtäviä.

kello 12- 13 lounas ja huoneiden luovutus

kello 13-15 Sanataiteilua -taiteillen sanoja

Yhteistä mielen virkistämistä sanataiteilun merkeissä. Osuudessa pysähdytään hetkeksi sanojen ihmeelliseen maailmaan. Työpajassa kaikki osaavat ja onnistuvat.  Työpajan ohjaajana toimii Vantaan sanataidekoulun vastaava ohjaaja ja lastenkirjailija Maami Snellman.

kello 15-16 Mitä vien täältä mukanani?  Yhteinen päivän päätös ja palaute

Päivi Hietanen, asiantuntija
paivi.hietanen@etkl.fi, p. 050 4385290

Ilmoittautuminen eroauttajien ja vapaaehtoisten viikonloppuun 5.-6.10.2018
Koulutuspaikka

Työkokoukset toteutetaan liiton ylläpitämässä Koulutuskeskus Sopukassa (Uusi Porvoontie 482, 01120 Västerskog, Sipoo)

sopukka5sopukka6
Sopukassa majoitutaan kahden hengen huoneissa.
Hinta ja peruutusehdot
Osallistumisen voi perua 14 vrk ennen tilaisuutta. Peruutuksen tullessa myöhemmin, peritään 75€ peruutusmaksu. Osallistujan nimen voi halutessaan vaihtaa.