2.11.2020 9:00-17:00 Keskustakirjasto Oodi, tila Kino Regina (1. krs) Töölönlahdenkatu 4, Helsinki

Haastavimpiin ero- ja huoltoriitatilanteisiin liittyy usein väkivaltaa, väkivallan uhkaa tai väkivaltaepäilyjä. Tilanteet ovat monimutkaisia ja lapsen edun huomioiminen vaatii ammattilaisilta erityisosaamista. Lapsenhuoltolain uudistuksen myötä lapsen kuulemiseen ja mielipiteen huomioimiseen liittyvien menetelmien kehittäminen on ajankohtaista. Tarvitsemme monialaisia ja -tieteisiä yhteensovittavia työkäytäntöjä lapsen edun ja turvallisuuden varmistamiseksi pitkälle konfliktoituneissa erotilanteissa. Uusia toimintatapoja ja yhteistyökäytäntöjä rakennetaan osana valtakunnallista OT-valmistelua.

Keynote-puheenvuoron pitää professori Jelena Zumbach (Psychologischen Hochschule Berlin). Zumbach on erikoistunut perheoikeudellisiin kysymyksiin ja lapsen tilanteen tutkimuspohjaiseen arviointiin kaltoinkohtelu- ja huoltoriitatilanteissa.

Päivän muissa puheenvuoroissa ja paneelissa on edustettuna sosiaali- ja terveysministeriö, perheoikeudellinen yksikkö, lapsiasiavaltuutetun toimisto, lastenpsykiatrian ja tuomioistuinten näkökulma sekä Barnahus- ja Turvassa -hanke.

Seminaari on suunnattu ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat haastavissa erotilanteissa eläviä lapsia ja heidän vanhempiaan, mm. sosiaalityöntekijät, psykologit, lastenvalvojat, ero- ja väkivaltatyön työntekijät, lääkärit ja terveydenhoitajat, poliisit, oikeusavustajat ja tuomarit.

Tarkempi ohjelma julkaistaan ja ilmoittautuminen avataan 1.5.2020.

Lisätietoja:
Johanna Vaitomaa (johanna.vaitomaa@etkl.fi), Turvassa -hanke