5.–6.6.2024 10.30-15.15 Sopukka, Uusi Porvoontie 482, 01120 Västerskog

Tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan lasten ja nuorten kanssa tehtävästä väkivaltatyöstä ja eroauttamisesta.

Tämän vuoden työkokouksen teemoina on mm.

• monikulttuurisuus ja lasten sekä nuorten kanssa tehtävä työ
  • työn tilastot ja mitä se meille kertoo,
  • voimauttava valokuvaus
  • nuoret ja trauma

Kenelle?

Työkokous on tarkoitettu Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten työntekijöille, jotka työskentelevät yhdistyksessä lasten ja nuorten kanssa.

(muutokset ohjelmaan mahdollisia)

keskiviikko 5.6.

10.30–11.30  Lounas ja majoittuminen
Ilmoittautuminen ja avaimet majoitustiloihin saa päärakennuksen yläkerran respasta.
11.30  Tervetuloa ja ajankohtaiset kuulumiset lasten ja nuorten kanssa tehtävästä työstä

asiantuntija Niina Remsu ja asiantuntija Niina Neuvonen, ETKL
11.45 Valokuvat arjen ja työn välineenä

Työpajassa tutustutaan toisiimme valokuvien ja niistä kerrottujen asioiden kautta. Lisäksi kuullaan vinkkejä valokuvien käytöstä oman elämän voimavarana sekä asiakastyön yhtenä työvälineenä.
Ennakkotehtävä työpajaan. Etsi jokin valokuva itsestäsi tai tilanteesta/tilasta, joka on jollain tapaa sinulle merkityksellinen. Tuo kuva mukanasi työpajaan mieluiten paperikuvana (alkuperäinen kuva tai tulostettu). Kuvaa ei tarvitse näyttää ryhmässä, jos ei halua.

asiantuntija, valokuvaaja Tiuku Pennola, ETKL
13.30 -14Kahvi
14.00 Miten nuorten traumakokemukset näkyvät ja miten nuoria autetaan toipumaan?

Puhuja tarkentuu myöhemmin
15.00 Hyvät työvälineet lasten ja nuorten kanssa -messut

Jäsenyhdistysten uusia tai hyväksi havaittuja työskentelytapoja lasten ja nuorten kanssa.

Tuo mukanasi työkokoukseen hyväksi koettu työskentelytapa / työväline / materiaali, josta voit kertoa muille työntekijöille.
Toteutetaan pikatreffeinä, esittele yhdistyksesi ihanimmat lasten/nuorten kanssa tehtävän työn materiaalit ja menetelmät sekä tutustu muiden vastaaviin. Jos esittelet sähköistä materiaalia, tuo mukanasi oma läppäri.
16.00 Mistä on lasten ja nuorten kanssa työskentelevä työntekijä tehty?

Tätä teemaa käsittelemme yhdessä toiminnallisin tavoin, eikä leikillisyydeltäkään vältytä.

asiantuntija, AmO, Päivi Hietanen, ETKL

17.15  Päivällinen
18.30   Vapaata seurustelua ja yhdessäoloa

Mahdollisesti vapaavalintainen ohjattu ohjelma-osuus
Saunat käytettävissä klo 19 -22
20.00–21.30  Iltapala

Iltapalan voi käydä nauttimassa oman aikataulun mukaan ruokalassa. Kattaus päättyy klo 21.30 ja ovet suljetaan päärakennukseen.

torstai 6.6.

7.30–8.30  Aamiainen
8.30 Mitä meille kertovat lapsityön tilastot ? Miten tilastotietoa kannattaa käyttää oman työn ja jäsenyhdistyksen työn tukena?

Keskustelua ja kehittämistä

asiantuntija Niina Remsu ja asiantuntija Niina Neuvonen, ETKL
9.30 Caset ennakkotehtävän purku

Ennakkotehtävä ohjeistetaan ilmoittautuneille. Case on kuvaus omasta työn arjesta.
projektipäällikkö Ilona Mäki, ETKL
11.00 Lounas ja huoneiden luovutus
12.00 Juuret monessa maassa- kahden kulttuurin lapsen ja nuoret

Osuus pitää sisällään alustuksen, yhteistä työskentelyä sekä keskustelua.

Osuus pitää sisällään kahvitauon.

Familia ry Tanja Del Angel, perhe- ja parisuhdetyön suunnittelija ja Amrita Singh, Nuorisotoiminnan suunnittelija / MunDuo-hanke
15.00 Työkokouksen yhteinen päättäminen ja palaute
15.15 Näkemiin ja turvallista kotimatkaa!

Tilatut taksit saapuvat.
Jos lähdet aiemmin, niin taksin tilaus ja maksu tehdään itse.

Ilmoittautuminen 24.5.2024 mennessä

Valitse työmuoto/ tyämuodot, joissa työskentelet lasten ja / tai nuorten kanssa
Sopukassa majoitutaan 2 hlö/ huone
Liiton kustantamat taksit lähtevät työkokouksen päätyttyä. Muina aikoina taksit ovat omakustanteisia ja ne tilataan itse. Aikaa takseilla kohteisiin menee n. 30-45min, mutta ruuhka-aikana esim. lentoasemalle saattaa mennä jopa tunti.
Lisätietoa tietosuojasta verkkosivuiltamme.
reCAPTCHA is required.