2.11.2021 11:45-16:00 Etäyhteydellä (TEAMS)

Maksuton koulutus- ja keskustelutilaisuus Länsi-Suomen OT-keskus ja yhteistoiminta-alueiden ammattilaisille (TEAMS-yhteydellä)

Vaativat erot on nostettu tuoreessa valtakunnallisessa osaamis- ja tukikeskusraportissa OT-tasoista organisoitumista ja eri tahojen yhteistä työskentelyä vaativaksi ilmiöksi. Tällä hetkellä nämä asiakkaat eivät tule autetuiksi ja näyttää siltä, että mikään organisaatio ei ota heidän tilanteestaan ja auttamisestaan kokonais- ja koordinaatiovastuuta. *

Ensi- ja turvakotien liitossa ja sen jäsenyhdistyksissä on vaativiin eroihin liittyvää osaamista, jota on vuosien 2019-2021 aikana kehitetty Turvassa-hankkeessaErityisesti on kehitetty eri tahojen yhteisiä riskinarviointivälineitä ja havaittu, että moniammatillisten työryhmien perustaminen vaativien erotilanteiden konsultaatiorakenteeksi on välttämätöntä. Tällä tavoin perheet saavat apua, lasten oikeudet toteutuvat ja eri ammattilaisten tiiviillä yhteistyöllä voidaan ennaltaehkäistä erotilanteiden eskaloituminen.

Tervetuloa kuulemaan Turvassa-hankkeen moniammatillisesta riskiarvioinnista ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa ja yhteistyörakenteiden luomisesta pilottialueilla.

Kohderyhmä: lastensuojelun, aikuis- ja perhesosiaalityön, perheoikeudellisten palvelujen, perheneuvolan, lasten-, nuorten ja aikuispsykiatrian, poliisiorganisaation, Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten, osaamis- ja tukikeskuksia kehittävien organisaatioiden työntekijät sekä muut asiasta kiinnostuneet.

Ohjelma

11:45 Tervetuloa koulutukseen (etäyhteys avataan, osallistujat liittyvät Teamsiin)

12:00 Riskisignaalien tunnistaminen ja moniammatillinen riskiarviointi Turvassa-hankkeessa
Projektipäällikkö Johanna Vaitomaa, Ensi- ja turvakotien liitto

12:45 Video: Vanhemman kokemuksia palvelupolulta riskiarvioinnista ja tuen tarpeista

13:00 Riskiarviointi ja asiakastyö eronneiden vanhempien kanssa
Hanketyöntekijät Ulla Mikkola ja Paula Stenroos, Turun Ensi- ja turvakoti ry

14:00 Tauko

14:20 Turvassa-hankkeen suositukset vaativaan eroauttamiseen
Projektipäällikkö Johanna Vaitomaa, Ensi- ja turvakotien liitto

Haastavat erot -työryhmän toiminta Turussa ja Mikkelissä: miten vaativan eroauttamisen moniammatillinen konsultaatiorakenne luotiin pilottialueilla, mitä kokemuksia on syntynyt. Hanketyöntekijät Ulla Mikkola ja Paula Stenroos, Turun Ensi- ja turvakoti ry

14:50 Paneelikeskustelu
Puheenjohtaja: Aino Hynninen, johtava lastenvalvoja, Perheoikeudellinen yksikkö, Turku
Panelistit:
Milla Kynkäänniemi, vanhempi rikoskonstaapeli, Lounais-Suomen poliisilaitos, Turku
Anne Ahtola-Poiezs, lähijohtaja, Tapaamispaikka Tenavatupa, Turun ensi- ja turvakoti ry
Henna Kauppila, lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, Kaarina
Marika Ahonen, johtava sosiaalityöntekijä, perhe- ja sosiaalipalvelujen hallinto, Turku
Nanna Nilsson, sosiaalityöntekijä, perheneuvola, Turku
Anniina Kaittila, erikoistutkija, sosiaalityö, Turun yliopisto
Elina Luostarinen, erikoistutkija, Lasten ja nuorten oikeuspsykiatrian tutkimusyksikkö

Paneelissa keskustellaan mm. siitä, miten moniammatillinen riskiarviointi näyttäytyy oman työn kannalta? Mitä ajatuksia päivän alustukset herättävät – toiveita, pulmia, kehittämisajatuksia? Miten voisimme edistää moniammatillisten konsultaatiorakenteiden syntymistä omalla toiminta-alueella?

15:50-16:00 Päätössanat ja palaute osallistujilta
Projektipäällikkö Johanna Vaitomaa, Ensi- ja turvakotien liitto

Ilmoittautuminen Länsi-Suomen koulutukseen 19.10. mennessä.  Täytäthän ilmoittautumislomakkeen huolellisesti. Vahvistusviesti ja Teams-kutsu lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla.

Lisätiedot:
Ilmoittautumisten hallinta:  susanna.rautio@etkl.fi
Ohjelma: johanna.vaitomaa@etkl.fi
Oikeudet ohjelmamuutoksiin pidätetään.

*Ks. Lasten ja nuorten vaativimpien palveluiden osaamis- ja tukikeskuksia valmistelevan työryhmän raportti – Valto (valtioneuvosto.fi)