30.11.2021 8.45-12 ETÄYHTEYS (Teams)

Sateenkaarevilla perhe- ja läheissuhteilla tarkoitetaan suhteita, joissa yksi tai useampi osapuolista kuuluu sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön: moninaisia sateenkaariperheitä, vanhemmuussuhteita, pari- ja monisuhteita sekä sateenkaari-ihmisten ja heidän vanhempiensa ja muiden läheistensä suhteita.

Tässä koulutuspäivässä  tarkastelemme erilaisia sateenkaarevia perhe- ja läheissuhteita ja miten niitä voidaan tukea perheiden, vanhempien ja lasten kanssa tehtävässä työssä.

Koulutuspäivä on tarkoitettu ainoastaan Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten eri työmuotojen  työntekijöille.  Osallistuminen on maksuton.

Koulutuksen sisältö:

• keskeiset aihepiiriä käsittelevät ja kuvaavat käsitteet
  • sateenkaarevien perhe- ja läheissuhteiden erityiskysymykset ja sensitiivinen kohtaaminen
  • vähemmistöstressi-ilmiöön: Mitä se tarkoittaa, mistä se johtuu ja miten se vaikuttaa läheissuhteisiin sekä asiakkuuteen ammattilaisen kanssa.

Koulutuksessa tutkimme, mitä keinoja ammattilaisella on huomioida ja tukea sateenkaari-ihmisiä läheissuhteissaan. Pohdimme myös, mikä merkitys on ammattilaisen omalla kulttuurisella ja kasvuympäristöllä, kun hän kohtaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvia ihmisiä työssään.

Kouluttajina toimivat sateenkaari-ihmisten Perhesuhdekeskuksen perhetyöntekijä, perhe- ja paripsykoterapeutti Terhi Väisänen ja johtava asiantuntija Sanna Metsäpuu.

Tämä koulutuspäivä on ensimmäinen osa sateenkaarevat perhe- ja läheissuhteet koulutussarjaa. Koulutusteemojen syventävät osuudet keväällä 2022 ovat:

27.1. Vanhemmuus sateenkaariperheessä

17.2. Kriisit ja uhkaavat tilanteet sateenkaarevissa perhe- ja läheissuhteissa

15.3. Sateenkaarevat lapset ja nuoret perheissä

Syventävät osiot toteutetaan kello 8.45-11. Koulutussarja toteutetaan TEAMSetäyhteydellä. Jokaiseen päivään on oma erillinen ilmoittautuminen.

Koulutussarja toteutetaan yhteistyössä Sateenkaariperheet ry Perhesuhdekeskuksen ja Ensi- ja turvakotien liiton kanssa.

Lisätiedot:

Asiantuntija Päivi Hietanen, 0504385290, paivi.hietanen@etkl.fi

Valokuva: Jason Leung on Unsplash

Ilmoittautuminen 21.11.2021 mennessä.

SATEENKAARI-IHMISTEN PERHESUHTEET JA PERHEIDEN TUKEMINEN 30.11.2021 ilmoittautuminen

Lisätietoa tietosuojasta verkkosivuiltamme.