20.10.2020 10-17 Webinaari

Turvallinen lapsuus on yhteydessä ihmisen aikuisiässä kokemaan hyvinvointiin. Tule kuulemaan miten lasten turvallisuutta on mahdollista lisätä ja miten vanhempia  tuetaan ylisukupolvisen kaltoinkohtelun katkaisemisessa.

Webinaarissa puhujina ovat mm. varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapeutti Sanna Isosävi, joka on tutkinut äidin traumataustan merkitystä varhaiselle vanhemmuudelle ja Ph.D. Melissa Runyon (U.S) CPC-CBT-mallin kehittäjä. Melissa on perehtynyt erityisesti lapsiin kohdistuvan perheväkivallan hoitoon. Hän on kahdenkymmen vuoden ajan aktiivisesti kehittänyt yhdysvaltalaisia lasten ja perheiden hoitopalveluja, kuten  Family and Child Treatment Servce (FACTS) ja Child Abuse Research Education and Service (CARES).

Kenelle? Webinaari on suunnattu lapsiperheitä työssään kohtaaville sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille ja opiskelijoille sekä kaikille väkivaltatyöstä kiinnostuneille.

Linkki webinaariin lähetetään edellisenä päivänä sähköpostilla. Seuraa päivän ohjelmaa ja osallistu keskusteluun chat-seinällä ja Twitterissä #turvallinenlapsuus.

Lisätietoja:

Riitta Savolainen, 040 7006533, riitta.savolainen@etkl.fi

10.00 Seminaarin avaus Riitta Särkelä, pääsihteeri, Ensi- ja turvakotien liitto

10.30 Kun vanhemmaksi tulo aktivoi kipeitä lapsuudenkokemuksia – miten huomioida sekä vauvan että omat hoivantarpeensa? Sanna Isosävi, PsT, varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapeutti, Traumaterapiakeskus

11.30 Tauko

12.30 ”Saimme turvaa, hoivaa ja hyväksyntää” Tarinateatteri Hyvä Kätilö

13.30 Ensikotiasiakkaiden omat väkivaltakokemukset vanhemmuuden haastajina. Tapausesimerkki Helsingin ensikodista, Merja-Maaria Turunen, lasten ja nuorisopsykiatri ja Natalia Manssila, ohjaaja, Helsingin ensikoti ry

14.15 Tauko

14.30 Ylisukupolvisen turvallisuuden opit, Tiina Muukkonen, perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön kehittämispäällikkö & Hanna Sellergren, vaativan vauvatyön kehittämispäällikkö, Ensi- ja turvakotien liitto

15.00 Väkivaltatyötä koko perheen kanssa – kokemuksia CPC-CBT-mallin pilotoinnista Suomessa                       Merja Kortelainen, projektisuunnittelija, Viola -Väkivallasta vapaaksi ry

15.30 Tauko

15.45. Evidence-based Trauma-Informed Treatment to Empower Families to Overcome Impact of Child Physical Abuse Melissa K. Runyon, Ph.D, child clinical psychologist, PLLC Training  and Consulting Services (US)