Allekirjoittaneet järjestöt vetovat, että poliittinen tahtotila ja rakenteet naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisessa työssä on saatava kuntoon.

Kuntien on panostettava väkivallan vastaiseen työhön ja sitä on kehitettävä suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Kuntien on laadittava lähisuhdeväkivallan ehkäisyyn toimintaohjelma, joka tulee liittää osaksi kunnan turvallisuus- ja hyvinvointiohjelmaa. Ohjelmaan on sisällytettävä matalan kynnyksen palveluita ja pitkäaikaista tukea sekä terapiaa väkivallan uhreille. Ohjelmaan tarvittavat resurssit tulee olla osa kunnan talousarviota ja budjettia.

Kaikkia kuntavaaliehdokkaita rohkaistaan allekirjoittamaan vetoomus ja sitoutumaan edistämään naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista työtä omassa kotikunnassaan.

Suomen kansallinen väkivaltaobservatorio on kansalaisjärjestöjen, tutkijoiden ja yksityishenkilöiden muodostama verkosto naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan.

Vetoomuksen allekirjoittaneet järjestöt ovat African Care ry, Amnesty International Suomen osasto ry, Barnavårdsföreningen i Finland, Ensi- ja turvakotien liitto, Exit – pois prostituutiosta ry, KD Naiset, Lyömätön Linja Espoossa ry, Monika-Naiset liitto ry, Naisjärjestöjen Keskusliitto, Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry, Naisten Linja Suomessa ry, Suomen Keskustanaiset ry, Svenska Kvinnoförbundet r.f. ja Vasemmistonaiset.

Lue koko vetoomus: https://vakivaltaobservatorio.fi/vetoomus/