Suomi.fissa juuri julkaistu Lapsen saaminen -opas on suunniteltu kaikille vanhemmuutta suunnitteleville ja vanhemmaksi tuleville. Opas tarjoaa luotettavan tietopaketin ja ohjaa lukijan oikean avun pariin. Opas neuvoo monenlaisissa poluissa vanhemmuuteen. Sen on yhdessä Digi- ja väestötietoviraston kanssa koonnut laaja joukko alan järjestöjä ja yhteistyökumppaneita.

Lapsen saaminen -opas on uusi erilaiset viranomaisten ja järjestöjen ohjeet, neuvot ja tuen yhteen kokoava opas. Oppaaseen on koottu laaja paketti tietoa ja huomioitu vanhemmuutta harkitsevien ja vanhemmaksi tulevien erilaiset elämäntilanteet ja taustat.

– Lapsen saamiseen voi liittyä paljon kysymyksiä ja hoidettavia asioita alkaen esimerkiksi mahdollisista hedelmöityshoidosta ja neuvolapalveluista vertaistukipalveluihin, erilaisiin yhteiskunnan tukiin ja lapsen tietojen ilmoittamiseen. Opas haluaa tukea ja auttaa kaikkia vanhemmaksi haluavia löytämään tietoa ja palveluita siihen omaan tilanteeseen, Digi- ja väestötietoviraston erityisasiantuntija Heli Hautaniemi sanoo.

Suuren elämänmuutoksen edessä tiedon luotettavuus korostuu

Vanhemmuutta harkitseva tai vanhemmaksi tuleva henkilö on usein suuren elämänmuutoksen edessä, ja tilanne voi herättää erilaisia ajatuksia ja tunteita. Tällöin oppaan tarjoaman luotettavuuden merkitys korostuu.

–  Kun ihminen on suuren elämänmuutoksen tai jopa kriisin äärellä, voivat hänen voimavaransa olla vähissä. Silloin on tärkeää, että luotettava tieto löytyy helposti yhdestä paikasta, Väestöliiton vanhemmuuden asiantuntija Rozjin Rokhzad sanoo.

Myös Parisuhdekeskus Kataja ry:ssä ollaan samoilla linjoilla. Lisäksi on tunnistettu, että monet pohtivat lopulta hyvin samanlaisia kysymyksiä:

– Kaikki vanhemmat pohtivat sitä, mikä on normaalia ja mikä ei. Ja tähän me olemme halunneet oppaassa vastata ja ohjata myös tarvittaessa avun äärelle, Parisuhdekeskus Kataja ry:n toiminnanjohtaja, psykologi ja psykoterapeutti Suvi Laru muistuttaa.

Digioppaan sisältö on rakennettu siten, että muutaman taustakysymyksen avulla opas ohjaa suoraan käyttäjän oman tilanteen kannalta olennaisen tiedon äärelle, eikä tiedon hakija eksy loputtomien ohjeiden viidakkoon.

– Vaikka tietopaketti on niin kattava, oppaasta on onnistuttu rakentamaan helppokäyttöinen ja käyttäjälle kevyen tuntuinen kokonaisuus, Rokhzad sanoo.

Opasta kiitellään sen monipuolisuudesta

Sekä Väestöliitossa että Parisuhdekeskus Kataja ry:ssä koetaan, että oppaan koostamisessa on kuultu laajaa asiantuntijajoukkoa ja eri toimijoiden näkökulmat on kuultu ja huomioitu hyvin. Kukin järjestö on tunnistanut erityisesti oman kohderyhmänsä haasteet, joihin oppaassa nyt vastataan.

– Opas on tarkoitettu kaikenlaisille vanhemmaksi haluaville, mikä ilahduttaa meitä kovasti. Saimme tuotua oppaaseen hienosti mukaan omaa asiantuntemustamme sekä niitä tuen muotoja, joita meillä on tarjolla. Opas esitteleekin erittäin konkreettisesti, mistä apua saa ja mistä löytyy lisätietoja, Laru kertoo.

– Siinä on pyritty ottamaan huomioon koko kohderyhmän moninaisuus. Tämä on välillä haastanut meitä löytämään oikeat sisällöt ja sanamuodot, jotta opas huomioisi kaikenlaisia tilanteita. Opasta oli kuitenkin kokoamassa iso joukko asiantuntijoita ja pystyimme huomioimaan laajasti erilaiset näkökulmat, Rokhzad summaa.

– Kun kaikkien voimat yhdistettiin, saimme aikaiseksi todella hyvän ja kattavan lopputuloksen, Laru päättää.

Opas on tuotettu yhteistyössä laajan asiantuntijajoukon kanssa

Opasta on yhdessä Digi- ja väestötietoviraston kanssa työstänyt laaja joukko viranomaisia ja alan järjestöjä: Adoptioperheet ry, Duodecim, ELY-keskus, Ensi- ja turvakotien liitto, Familia ry, Helsingin kaupunki, Imetyksen tuki ry, Interpedia, Kela, Parisuhdekeskus Kataja ry, Sateenkaariperheet ry, Simpukka ry, Suomen monikkoperheet, THL, Väestöliitto, Yhden Vanhemman Perheiden liitto ry ja Äimä ry.