Kaksivuotisessa hankkeessa kehitetään seurusteluväkivallan ennaltaehkäisyä, tunnistamista, puheeksiottoa ja katkaisua.

Nuorten seurustelusuhteissa koettu ja käytetty seurusteluväkivalta on laaja ja sukupuolistunut ongelma, jolla on vaikutuksia nuorten ihmissuhteisiin, hyvinvointiin, turvallisuuteen ja tulevaisuuteen. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan menetelmiä seurusteluväkivallan ennaltaehkäisemiseksi, tunnistamiseksi, puheeksi ottamiseksi ja väkivallan käytön katkaisemiseksi.

Hanke on valtakunnallinen ja sen kohderyhmänä ovat nuorten parissa työskentelevät oppilashuollon, koulun, sosiaalitoimen, nuorisotyön ammattilaiset ja väkivaltatyön avopalveluita toteuttavat Ensi- ja turvakotien liiton (myöhemmin ETKL) jäsenyhdistykset.

Hanke toteutetaann yhteistyössä jäsenyhdistysten kanssa

Hanketta koordinoi ETKL ja sitä kehitetään ja pilotoidaan kuudessa ETKL:n jäsenyhdistyksessä yhteistyössä ammattilaisten ja kehittäjänuorten kanssa. Hanketta toteutetaan kumppanina alueellisten toimijoiden ja muiden jäsenyhdistysten kanssa. Nuoret ovat mukana toiminnan kehittämisen jokaisessa vaiheessa asiantuntijoina ja kansalaistoimijoina sekä kehittämispilottien kautta asiakkaina.

Tavoitteena on, että ammattilaisten osaaminen seurusteluväkivallasta, sen sukupuolistuneisuudesta ja taustalla olevista asenteista vahvistuu ja he saavat keinoja käsitellä asiaa 13-19 –vuotiaiden nuorten kanssa työpajamallisesti. Lisäksi nuorten parissa toimivien ammattilaisten osaaminen seurusteluväkivallan puheeksi ottamisessa ja tunnistamisessa, väkivaltaa kokeneiden tukemisessa ja osallistamisessa sekä seurusteluväkivaltaa käyttäneiden nuorten väkivallan käytön katkaisun tukemisessa vahvistuu. Hankkeessa koulutetaan ammattilaisia pilottialueilla ja kumppaniyhdistysten työntekijöille tarjotaan koulutusta työkokouksissa sekä järjestetään kaikille nuorten parissa toimiville ammattilaisille avoimia webinaareja.

Hankkeessa lopullisina hyödynsaajina ovat 13-19 -vuotiaat nuoret. Tuloksena pilottialueiden ja kumppaniyhdistysten ammattilaisten ymmärrys seurusteluväkivallasta, sen ehkäisystä ja väkivaltaa kokeneiden ja käyttäneiden tukemisesta vahvistuu ja heillä on menetelmiä nuorten tukemiseen (Seurustelun Turva10, vertais- ja kehittäjäryhmätoimintamalli sekä Seurustelun Turvallisille Raiteille työmalli).

Ammattilaiset toteuttavat toimintaa osana perustyötään ja tunnistavat seurusteluväkivaltaa ja tukevat nuoria seurusteluväkivallan tilanteissa. Ammattilaisten toiminnan kautta nuorten ymmärrys turvallisista ihmissuhteista, seurusteluväkivallasta ja väkivallan taustalla olevista asenteista vahvistuu.

Nuoret oppivat toimimaan turvallisemmin ja he saavat tukea väkivallan katkaisuun. Nuorten osallisuus ja toimijuus väkivallan vastaisessa vaikuttamistyössä vahvistuu kouluissa ja nuorten ympäristöissä.

Hankkeessa tuotettuja työmalleja levitetään valtakunnallisesti verkostojen ja koulutusten kautta ja menetelmiä otetaan käyttöön laajasti pilottiyhdistysten ja kumppaniyhdistysten alueilla. Nuorten seurusteluväkivallan tunnistamiseen, puheeksiottoon ja katkaisemiseen on valtakunnallisesti yhteneväisiä käytäntöjä, joita on kehitetty yhdessä nuorten kanssa.

Mikäli kiinnostuit kuulemaan lisää hankkeesta tai haluat mukaan kehittämiseen tai hankkeen koulutuksiin, ote yhteyttä hanketiimimme!

Lisätietoja:

projektipäällikkö

Ilona Mäki, Ensi- ja turvakotien liitto
p. 0505564866 ilona.maki@etkl.fi

projektityöntekijät

Heidi Salomäki, Etelä-Pohjanmaan ensi- ja turvakotiyhdistys ry
p. 050 304 5973 heidi.salomaki@enstu.fi

Paula Laakkonen, Kuopion Ensikotiyhdistys,
p. 044 369 7219, paula.laakkonen@kuopionensikoti.fi

Pirjo Ervasti, Oulun ensi- ja turvakoti ry.
p. 040 5086543 pirjo.ervasti@oetk.fi

Teppo Palonen, Porin ensi- ja turvakoti ry,