Ensi- ja turvakotien liitto tekee muutoksia toimintaansa estääkseen koronaviruksen leviämistä. Toimintaa rajoitetaan ajalla 16.3-31.4.2020 ja peruutuksia jatketaan, mikäli tilanne niin vaatii. Toimenpiteillä pyritään rajoittamaan viruksen leviämistä ja suojellaan ihmisiä.

Keskustoimiston henkilökunnan toimintaa sekä työtä siirretään mahdollisimman laajasti verkkovälitteiseksi. Ammattilaisille tarkoitetut koulutukset, työkokoukset ja tapahtumat perutaan, mutta joitain koulutuksia järjestetään virtuaalisesti verkossa. Päiväryhmiin osallistuville perheille tarkoitetut intensiiviviikot perutaan toukokuun loppuun saakka.

Keskustoimiston henkilökunta ei vieraile yhdistyksissä, mutta yhdistysten työtä tuetaan verkossa ja puhelimitse. Koulutuskeskus Sopukan tilaisuudet perutaan huhtikuun loppuun saakka. Henkilökunnan etätyötä suositaan tulevina viikkoina ja tapaamiset järjestetään etäkokouksina.

Huoli perheiden yksinäisyydestä ja pulmien kärjistymisestä

Ensi- ja turvakotien liitossa kannetaan nyt huolta perheistä, joissa voimat ovat jo valmiiksi koetuksella. Kun arki rajoittuu neljän seinän sisään, vaikeudet voivat kärjistyä ja yksinäisyys esimerkiksi vauvaperheissä voi tuntua ylivoimaiselta.

Liitto tehostaa verkkoauttamista ja matalan kynnyksen chatin tukea tulevina viikkoina. Chatin aukioloaikoja tehostetaan ja laajennetaan entisestään. Chat löytyy verkkosivuiltamme, aukioloajat voit tarkistaa verkkosivuiltamme. Laajemmista aukioloajoista kerromme mahdollisimman pian.

Yhdistysten palveluissa voi olla muutoksia

Liiton jäsenyhdistykset ympäri Suomea toteuttavat lukuisia toimenpiteitä terveyden ja turvallisuuden takaamiseksi perheille ja apua hakeville. Palvelujen erityisistä aukioloajoista ja muista poikkeustoimenpiteistä yhdistykset kertovat omilla verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissa.

Lisätietoa

Riitta Särkelä, pääsihteeri