Päädyin monen sattuman ja mutkan kautta Ensi- ja turvakotien liittoon harjoitteluun. Olen hyvin iloinen, että näin lopulta tapahtui. Olen saanut harjoittelun kautta paljon uusia hienoja kokemuksia ja tavannut mahtavia ihmisiä.

Harjoittelun myötä olen ymmärtänyt myös sen, että Ensi- ja turvakotien liitto on valtakunnallinen toimija ja tarjoaa apua monille. Ennen harjoitteluani käsitykseni keskusjärjestöstä oli hyvin suppea ja en tiennyt toiminnasta melkein mitään. Minulle on varmistunut yhä vahvemmin, että järjestöt ovat hyvin suuressa roolissa ja ne antavat tukensa monille, jotka eivät välttämättä pysty saamaan tarvitsemaansa apua julkiselta puolelta.

Järjestöjen toiminta on kallisarvoisen tärkeää ja ne tekevät suurta työtä ihmisten hyvinvoinnin eteen.

Osana harjoitteluani toimin lasten ja nuorten -chatissä päivystäjänä. Olen saanut huomata chat-työn myötä, kuinka pienelläkin kohtaamisella voi olla suurta merkitystä ja kuinka se voi pelastaa toisen ihmisen päivän. Kuinka se, että joku on valmis kuuntelemaan, voi muuttaa niin paljon. Chat mahdollistaa toisenlaisen kohtaamisen, kuin kasvokkainen. Monille ihmisille kasvokkainen kohtaaminen voi olla vaikeaa, jolloin chat voi tarjota hyvän tavan ottaa yhteyttä. Joskus aiheesta puhuminen voi tuntua pelottavalta tai hävettävältä, jolloin verkkovälitteisesti toteutuva yhteydenotto voi tarjota turvallisemman ja helpomman alustan aiheesta puhumiseen.

Sain harjoitteluni aikana ihanasti apua, tukea ja ohjausta, eikä minua jätetty yksin. Suosittelen lämpimästi kaikille harjoittelua ja tutustumista järjestön toimintaa!

Suurella haikeudella jätän harjoitteluni. Siirryn eteenpäin, muhin haasteisiin.

Kiitos suuresti kaikesta ja mukavaa kesää kaikille!

Kirjoittaja: Julia, joka suoritti 3 kuukauden mittaisen harjoittelunsa Ensi- ja turvakotien liiton keskusjärjestössä perehtyen liiton eroauttamiseen sekä väkivaltatyöhön. Osana harjoittelua hän toimi päivystäjänä lasten ja nuorten chatissä.

Valokuva: Sam Manns on Unsplash