Olin kärsinyt melkein vuoden henkisesti, taloudellisesti ja seksuaalisesti väkivaltaisessa suhteessa, kun vauvamme syntyi. Vauva oli ensimmäiseni. Vauvan synnyttyä päätin, etten aio jatkaa enää suhteessa ja pyysin neuvolan kautta lastensuojelusta apua.

Minua pelotti erota miehestäni. Hän oli erityisen taitavalla manipuloinnillaan saanut pidettyä minua suhteessa ja erotessamme hän uhkaili mm. itsemurhalla. Läheisilleni ero tuli yllätyksenä, sillä en ollut uskaltanut koko suhteen aikana puhua asioista ulkopuolisille.

Minulla on ollut teini-iässä vaikea masennus ja se meinasi uusiutua suhteen aikana ja eron jälkeen. Minulle aloitettiin heti eron jälkeen masennuslääkitys. Pärjäsinkin sen ja psykiatrin tuen avulla hyvin. Edelleen, kun mietin eron jälkeistä aikaa, tulen alakuloiseksi. Jouduin kestämään niin paljon vastoinkäymisiä yksin.

Muutto ensikotiin

Kun erosimme, muutin vauvan kanssa ensikotiin ja ex-mieheni muutti omaan kotiinsa. Ensikodissa sain vahvistettua osaamistani äitinä ja sain samaan aikaan apua terapiasta.

Minua pelotti aloittaa elämä vauvan kanssa yksin. Eron jälkeen vauvan isä ei osallistunut juurikaan vauvan hoitoon. En nähnyt alussa itseäni hyvänä äitinä. Ajattelin jatkuvasti, että olen huono äiti, kun rikoin vauvani perheen eroamalla miehestäni. Vauvan jatkuvat itkut saivat minut väsyneeksi ja epätoivoiseksi ja ajattelin, että en minä pärjää. Onneksi sain ensikodista tukea ja apua. En olisi selvinnyt vauvan kanssa kahdestaan.

Pikkuhiljaa aloin toipumaan suhteesta ja erosta ja itsetuntoni äitinä ja naisena alkoi vahvistumaan. Aloin tuntea itseni hyväksi ja riittäväksi äidiksi. Olimme vauvan kanssa ensikodissa puoli vuotta.

Eron käsitteleminen vie aikaa ja siihen on hyvä saada apua

Jälkikäteen mietittynä olisin tarvinnut paljon enemmän tukea erosta selviytymiseen. Koko suhteemme oli myrskyisää ja se jätti syvät henkiset haavat, jotka eivät ole vieläkään täysin parantuneet. Olisin halunnut käydä läpi suhteemme tapahtumia jonkun kanssa. Silloin oli semmoinen olo, että erosta piti äkkiä päästä yli, jotta pystyisin keskittymään vauvan hoitoon.

Välillä tuntuu, etten ole vieläkään näin 8 vuotta tapahtuneesta selvinnyt erosta, koska en ole käsitellyt tapahtumia kenenkään kanssa. Otin viime kesänä yhteyttä turvakotiin ja kysyin, olisiko mahdollista käydä siellä työntekijän kanssa läpi eroa, vaikka siitä onkin jo aikaa. Sain vastauksen, että tietysti se on mahdollista ja olen lämpimästi tervetullut.

En vielä ole uskaltanut kohdata menneisyyttäni.

Itsenäistyminen alkoi

Muutin pois lapsuudenkodistani minun ja ex-mieheni yhteiseen kotiin ja aloitin oman aikuisen elämäni. Eron jälkeen tuntui, etten osaa olla oikea aikuinen, kun olin suhteen aikana niin riippuvainen toisesta. Asuimme kaukana kaikesta ja mihinkään ei päässyt ilman autoa. Auto oli ex-mieheni enkä saanut ajella sillä omille menoilleni.

Kun muutimme ensikodin jälkeen omaan kotiin, oli aikuistuminen aluksi hankalaa. Osasin kyllä kokata ja pestä pyykit, mutta en tajunnut, että se on kaikki niin rankkaa. Varsinkin kun pieni vauva oli siinä ja olin yksin hänen kanssaan. Sain onneksi viikoittain apua läheisiltäni.

Opin kuitenkin nopeasti selviytymään aikuisuuden tuomista haasteista.

Apua kannattaa hakea

Jos tapaisin nyt jonkun, joka eroaa odotus- tai vauva-aikana, suosittelisin hankkimaan mahdollisimman paljon tukea sekä vauvaa, mutta myös itseään varten. Erosta on vaikea päästä yli, jos siitä ei puhu riittävästi.

Monesti puhutaan, että vauvan ensimmäisenä vuotena ei kannattaisi erota. Minä olen toista mieltä. Jos en olisi eronnut ensimmäisenä vuotena, olisin varmaan edelleen siinä surkeassa suhteessa onnettomana ja masentuneena. Eli jos yhteiselo ei suju eikä kumpikaan ole valmis tekemään suhteen hyvinvoinnin eteen mitään, ei suhteeseen kannata jäädä pelkästään lasten takia. Jatkuvat riidat vanhempien välillä kuormittavat myös vauvaa. Vaikka hän ei ymmärrä vielä puhetta, niin kodin riitaisa ilmapiiri ja tunnelma välittyy hänellekin.

Vastoinkäymisistäni huolimatta olen nyt onnellisempi kuin koskaan ennen ja hyvä äiti lapsilleni.

Emilia, kokemusasiantuntija

Lue myös

Ero vauvaperheessä –> vauvaperhe.fi

Apua saat nopeasti ja nimettömästi Apua eroon -chatistä ja Vauvaperheiden chatistä. Klikkaa chattiin sivun alalaidasta tai tutustu teemasivuihin www.apueroon.fi ja www.vauvaperhe.fi