Ensi- ja turvakotien liitto sekä Venner käynnistivät toukokuussa uudenlaisen auttamisen mallin, jossa Keittiökummina toimivat yritykset mahdollistavat Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten asiakasperheille pitkäaikaisen ravitsemuksellisen tuen. Keittiökummiyrityksen avulla perheet saavat vuoden ajan kotiinsa Venner-konseptin mukaisen ruokalaatikon kerran kuussa. Pyrimme yhteistyöllä vaikuttamaan haasteellisessa asemassa elävien perheiden ruokailutottumuksiin ja hyvinvointiin sekä tukemaan perheitä myös taloudellisesta näkökulmasta.

Keittiökummiperheet ovat nyt saaneet ensimmäiset Venner-ruokalaatikkonsa ja jo näistä ensimmäisistä laatikoista on saatu valtava määrä positiivista palautetta! Keittiökummiperheiden kertomuksista nousi esiin turvallisuuden tunteen sekä luottamuksen kokemuksia, iloa, arjen helpotusta sekä yhteisiä lisääntyneitä hetkiä keittiössä, ideoita sekä uusia ruokatuttavuuksia. Vennerin ruokalaatikot sisältävät kaikki tarvittavat ainekset viikon ravitseviin pääaterioihin, välipaloja ja hedelmiä, ruokaohjeet sekä Sana Solin D-vitamiinivalmisteen. Perheet saavat samalla myös sähköisen kokkikurssin vaihtuvine, monipuolisine reseptivideoineen.

Arjen helpotusta ja taloudellista turvaa

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten asiakasperheet ovat hyvin moninainen joukko, joista kaikilla on yksilölliset tuen tarpeensa. Usein perheiden elämäntilanne on syystä tai toisesta haasteellinen tai muuttunut äkillisesti esimerkiksi vanhempien erosta johtuen. Erityisesti yhden vanhemman perheissä taloudellinen tilanne voi olla hyvinkin tiukka ja mm. ruoka-aineista joudutaan tinkimään. Osalla perheistä saattaa olla hyvin vähän kokemusta ruuan valmistamisesta tai tietoa monipuolisen ruokavalion hyödyistä. Myös perheen yhdessä syöminen saman pöydän ääressä voi olla uutta.

Keittiökummien tarjoama pitkäaikainen apu mahdollistaa toiveikkaan suhtautumisen tulevaisuuteen sekä uusien tapojen juurtumisen helpottamaan perheiden jokapäiväistä arkea. Jo nämä ensimmäiset palautteet saaduista ruokalaatikoista lämmittivät sydäntä, emmekä malta odottaa kuulevamme, millaisia kokemuksia ja mahdollisuuksia kokonaisen vuoden mittainen apu tuo mukanaan!

”Olen innoissani, koska saan uusia reseptejä ja laatikko helpottaa erityislapsiperheemme arkea.”

”Ihanaa! Odotan innolla minkälaisia herkkuja opimme tekemään ja mitkä niistä jäävät perheemme ruokalistalle pysyviksi.”

”Annokset olivat isoja, kun meitä on vain kolme eli seuraavalle päivälle jäi hyvin yli ruokaa esim. äidin lounaaksi.”

”Keittiökummiperheenä tuntuu onnekkaalta ja mahtavalta. Venner-laatikot auttavat perhettäni aidosti taloudellisesti sekä henkisesti.”

Ihana lahja: tuoreita vihanneksia, uusia tuttavuuksia ja ideoita

Perheet kertoivat laatikon ilahduttaneen, antaneen ideoita arjen ruokailuun sekä tuoneen lisää kasviksia lautaselle. Oli upeaa kuulla Venner-ruokalaatikon ylittäneen odotukset. Osalle perheistä kasvisruoka on uusi tuttavuus, joka vaatii vielä totuttelua etenkin perheen lapsilta. Onneksi perheillä on kuitenkin aikaa totutella uusiin makuihin, raaka-aineisiin sekä ruuanlaittotapoihin omassa tahdissaan.

”Keittiökummiperheeksi pääsy ja ensimmäinen Venner-laatikko ilahduttivat jo sinällään yhden vanhemman perheen ainoaa (aikuista) ruuanlaittajaa.  Tämä oli ihana ”lahja” arkeen.”

”Ihanat, laadukkaat ja tuoreet vihannekset <3.”

”Sain ideoita, mitä ruokatarvikkeita kannattaisi olla aina jääkaapissa ja kuivakaapissa. Opin laittamaan monipuolisesti kasvisruokia.”

”Lapset ilahtuivat ja innostuivat uusista resepteistä sekä luomutuotteista.”

Palautteiden joukosta nousi erityisesti esiin yksi, jossa kuului Venner-ruokakonseptin vaikutusten ulottuminen laajastikin eri osa-alueelle perheen elämässä. Palautteessa kuvattiin koskettavalla tavalla ruuanlaiton terapeuttista merkitystä. Ruoanlaitto ei ole toipuvallekaan ylitsepääsemätöntä, vaan positiivista voimaa antavaa ja onnistumisen tunteita, jos on selkeät ohjeet, joita seurata ja raaka-aineet valmiiksi kotona. Uskomatonta olla mukana auttamassa tällaisissa muutoksissa! On myös aivan huikeaa, että Kummiperheenä oleminen on mahdollistanut myös omien läheistensä auttamista, kun sitä on tarvittu.

Kirjoittajat:

Emilia Järvinen /Venner & Petra Gergov-Koskelo /Ensi- ja turvakotien liitto

Mukaan keittiökummiksi?

Venner-ruokakonsepti on todennetusti vaikuttava, uutta opettava mahdollisuus ruokaympäristön parantamiseen, sekä taloudellisen sekä ilmastoystävällisen ruokailun omaksumiseksi. Yrityksen Keittiökummius on huikea mahdollisuus olla vaikuttamassa perheen tilanteen parantumiseen!

Kysy lisää: janni@venner.fi

Lue lisää: Avun tarve voimistuu – monta tapaa vaikuttaa (venner.fi)

Kirjoittaja: Petra Gergov-Koskelo

Petra Gergov-Koskelo toimi Yhteisillä ruokailuilla elämänvoimaa vauvaperheille -hankkeessa. Petra on siirtynyt toisiin tehtäviin.