Oppini erovanhemmuudesta

– olen armollinen itsellesi ja rakastava vanhempi lapsellesi

Kerroimme erosta lapselle niin, että puhuimme hänelle kahdesta eri saaresta, jotka ovat ajautuneet liian kauaksi toisistaan. Me vanhemmat olemme rakentaneet sillan molempien saarten välille niin, että lapsi voi turvallisesti kulkea saaresta toiseen.

Kahden kodin arkeen tarvitaan vanhempien välistä joustavuutta molempiin suuntiin ja säännöllistä yhteydenpitoa lapsen elämän asioista ja kuulumisista. Sopimista kumpi vanhempi huolehtii kulloinkin harrastus- ja vaatehankinnoista. Vuorotellen viedään treeneihin ja pelejä voi tulla katsomaan kaikki. Tärkeät lelut ja tavarat voivat kulkea mukana. Hyvät välit, puheyhteys, selkeät pelisäännöt.

Avoimuutta lapsen elinpiiriin kuuluvien aikuisten kesken. Me vanhemmat kerroimme lapsen kahden kodin arjesta mm. harrastusohjaajille ja opettajille. Lasten ystävät voivat käydä molemmissa kodeissa kylässä ja läheiset ovat suhtautuneet kahden kodin arkeen ymmärtäväisesti.

Kahden kodin nuoren ja toki myös meidän vanhempien elämää helpottaa yhteinen WhatsApp-ryhmä. Tieto tavoittaa kaikki ja voidaan välillä hömpötellä meidän omia juttuja. Päivitämme arjen kuulumiset kuvien ja videoiden kautta. Lapsi mielellään välillä ottaa videopuhelun toiselle vanhemmalle, näyttää ja kertoo jotakin hänelle tärkeää. Lapsi saattaa myös pyytää ”Ota kuva ja lähetä isille”. Näin toinen vanhempi on mukana elämässä joka päivä, vaikka ei saman katon alla asukkaan.

Eron jälkeen lapsestamme hyvää on ollut se,  että vanhemmat ei enää riitele ja olemme hyvissä väleissä ja voidaan viettää aikaa perheenä. Vaikka asutaankin eri osoitteissa, yhdessäkin voi silti joskus viettää aikaa.

Oma vinkkini olisi eronneille vanhemmille: Luota toiseen vanhempaan ja anna hänen loistaa tavallaan. Huolehdi omasta jaksamisestasi ja hae apua aktiivisesti.

(Kooste #kaksikotia2018 kampanjaan osallistuneiden vanhempien vinkeistä ja ajatuksista liittyen kahden kodin arkeen)

#kaksikotia2018 haaste kiinnitti huomioita lapsen asemaan vanhempien eron jälkeen. Millä tavoin vanhemmat voivat parhaiten auttaa lasta sopeutumaan elämään kahden kodin elämää. Kampanjassa nostettiin esiin keinoja, joilla vanhemmat voivat helpottaa lapsen arkea. Vanhemmat lähettivät somessa (twitter, instagram ja facebook) vinkkejä asioista, jotka ovat helpottaneet yhteistyötä eron jälkeen.

Kampanjan osana tuotettiin tiedollista tukea vanhemmille ja ammattilaisille toteuttamalla Lapsen kaksi kotia – miten arjen saa toimimaan keskustelu vauva.fi sivustolla sekä kolme podcast lähetystä (Nuoret ja ero, Kahden kodin arki, Vanhemmuus erossa ja eron jälkeen), livetietoiskuja 4 kertaa ja ryhmächat 5 kertaa. Lähetykset ovat edelleen seurattavissa Ensi- ja turvakotien liiton you tube-kanavalla. Elämää kahdessa kodissa yleisöluento toteutui 10 paikkakunnalla ja tavoitti 100 kuulijaa. Kahden kodin teemasta julkaistiin yhteensä 5 blogikirjoitusta.

Lähetimme jokaiselle kansaedustajalle haasteen, jolla halusimme kiinnittää lainsäätäjien huomion lapsiperheiden arkeen eron jälkeen. Esitimme konkreettisia ehdotuksia tasavertaisen vanhemmuuden edistämiseksi sekä lapsen aseman turvaamiseksi eron jälkeen.

Kuva: Pixabay

Kirjoittaja: Päivi Hietanen

Päivi Hietanen toimii asiantuntijana Ero lapsiperheessä tiimissä. Hänen vastuualueina ovat Ero lapsiperheessä-tilaisuudet (Eroneuvo), Erovertaiskahvilat, Apua eroon chat, lasten ja nuorten chat sekä eroauttamisen verkkopalveluiden kehittäminen. Toimenkuva sisältää alle 12-vuotiaiden lasten eroauttamisen kehittäminen. Toimii yhteistyössä jäsenyhdistysten sekä muiden alan toimijoiden kanssa. Kouluttaa ammattilaisia ja alan opiskelijoita mm. ero, eron jälkeinen vanhemmuus sekä lapsi erossa teemoista. Osaamisalueina myös vapaaehtoistyö ja vertaistuki osana eroauttamista. Hietanen on yksi Yhteistyövanhemmuuden käsikirjan toimittajista ja artikkeleiden kirjoittajista.