Kahden kodin arkea eletään todeksi monessa perheessä, kun lapsella on koti kahdessa osoitteessa.  Kahden kodin elämään sopeutuessaan lapsi käy läpi oman luopumisprosessinsa, jossa yhden kodin arjesta siirrytään kahden kodin elämään. Kun asuu kahdessa paikassa ei voi olla molemmissa samaan aikaan. Kahdessa kodissa asumisen pulmat näkyvät lapsen elämässä monin tavoin. Tavarat unohtuvat tai ovat väärässä paikassa. Kahden eri kodin välillä kuljetaan ja joskus välimatkat voivat olla pitkiä. Kodin vaihtotilanteisiin olisi hyvä kiinnittää huomiota. Lapsen toiveena on, että ne sujuisivat hyvin ja kitkattomasti ja vanhempien olisi hyvä vaihtaa päällimmäiset kuulumiset lapsen elämään liittyvistä asioista, ettei tätä vastuuta sälytetä lapsen harteille.

Vanhempien ristiriitaiset välit ja erilaiset viestit, toiveet ja pyynnöt kuormittavat lapsen mieltä. Lasta vahingoittaa vanhempien pyrkimys valjastaa hänet viestinviejän rooliin sekä aikuisten epälojaali puhetapa toisistaan. Lapsen ei tulisi myöskään joutua miettimään, mistä asioista voi ja saa kertoa toiselle vanhemmalle. Lapsen tulisi saada jäädä ulkopuolelle aikuisten elämään ja parisuhteen päättämiseen sisältyvästä tunnetaakasta.

Arjen sujuvuutta helpottavat, ainakin lasten mielestä,  toistuvat rutiinit.  Isän luona pelataan  Unoa tulopäivänä, äidin kanssa paistetaan pizza lähtöpäivänä. Kalenteri seinällä helpottaa ajan kulun seuraamista. Lapsen huolta toisen vanhemman pärjäämisestä voi liennyttää säännöllisellä puhelinyhteydellä. Ja ikävöinninkin kanssa pärjää, kun kotona otetaan syliin, paijataan, jutellaan ja ollaan yhdessä. Ikävöinti on merkki kiintymyksestä lapsen ja vanhemman välillä, jota toinen vanhempi ei omilla teoillaan tai sanoillaan saisi turmella.

Lapsen elämää kahdessa kodissa edesauttaa vanhempien toimivat välit ja yhteinen ymmärrys lapsen kasvatuksen ja huolenpidon toteuttamisesta. Luottamusta tarvitaan siihen, että toisessakin kodissa vanhempi ajattelee ja tahtoo lapsen parasta. Lasta rasittaa vanhempien toistuva riitely häntä koskevissa asioissa ja lapsi pyrkii usein ratkaisemaan tilanteen omalla tavallaan. Lohtua haetaan sisaruksista, vetäytymällä tilanteesta pois,  menemällä vanhempien väliin, kääntämällä huomiota itseen tai valinnalla, jolloin lapsi asettuu jommankumman vanhemman puolelle.

Kaksi kotia – kampanja kiinnittää huomiota lasten ja vanhempien kokemuksiin eron jälkeisestä elämästä ja kahden kodin arjesta. Tervetuloa osallistumaan Elämää kahdessa kodissa – yleisöluennoille tai seuraamaan asiantuntijoiden vetämiä livelähetyksiä. Ryhmächatit tarjoavat mahdollisuuden keskustella muiden vanhempien kanssa. Henkilökohtaista keskustelutukea tarjoaa apua eroon-chat. Podcasteissa voi kuunnella eroauttamisen ammattilaisten keskustelua lasten esittämien kysymysten ja pohdintojen pohjalta. Käynnissä on instagram kuvahaaste #kaksikotia2018. Mitä on kahden kodin arki, miltä se näyttää ja tuntuu? Kerro se kuvalla ja jaa #kaksikotia2018.

Vanhempien tärkein tehtävä kahden kodin arkea elettäessä, on ylläpitää lapsen turvallisuuden tunnetta. Osoittaa sanoin ja teoin, että lapsi on tärkeä ja hänestä huolehditaan ja häntä rakastetaan.  Lasta ei aseteta nappulaksi vanhempien väliselle pelikentälle vaan vanhemmat pyrkivät, erosta huolimatta, pelaamaan yhtenä tiiminä ja toimimaan lapsen parasta ajattelevana huoltojoukkueena. Vanhempien välinen kommunikointi ja lapselle välittyvä tunne siitä, että vanhemmat yhdessä sopivat ja hoitavat hänen asioitaan, luo luottamusta siihen, että hankalista elämänvaiheista huolimatta elämässä voi käydä hyvin.

Kirjoittaja: Päivi Hietanen

Päivi Hietanen toimii asiantuntijana Ero lapsiperheessä tiimissä. Hänen vastuualueina ovat Ero lapsiperheessä-tilaisuudet (Eroneuvo), Erovertaiskahvilat, Apua eroon chat, lasten ja nuorten chat sekä eroauttamisen verkkopalveluiden kehittäminen. Toimenkuva sisältää alle 12-vuotiaiden lasten eroauttamisen kehittäminen. Toimii yhteistyössä jäsenyhdistysten sekä muiden alan toimijoiden kanssa. Kouluttaa ammattilaisia ja alan opiskelijoita mm. ero, eron jälkeinen vanhemmuus sekä lapsi erossa teemoista. Osaamisalueina myös vapaaehtoistyö ja vertaistuki osana eroauttamista. Hietanen on yksi Yhteistyövanhemmuuden käsikirjan toimittajista ja artikkeleiden kirjoittajista.