Dilemma

Moderin popin tulokkaan Dilemman tänään julkaistava musavideo ja single kertoo nuoren pojan tarinan väkivallasta ja siitä selviytymisestä. Mä en pelkää sua enää -kappale puhuu pelon voittamisesta ja haluaa luoda toivoa.

– Joillekin se voi olla biisi väkivallasta, toiselle pelon voittamisesta, kolmannelle jotain muuta. Mulle se on merkki maailmaan. Työkalu selviytymiseen, Dilemma alias Joonas Linnamaa kertoo.

– Oon huomannu et ku opin puhuu mun omista kokemuksista avoimesti mun lähimmäisille niin yllättävän monella oli samankaltasia kokemuksia fyysisestä ja henkisestä väkivallasta. Ne keskustelut rohkas mua julkasee tän biisin. Jos en ois koskaa puhunu avoimesti mun asioista en ois näin onnellinen ja voimakas kun nyt, hän toteaa.

Dilemma Mä en pelkää sua enää -videon kuvauksissa.

Musavideon rooleissa nähdään palkittuja suomalaisia näyttelijöitä kuten Juha Veijonen ja Venla -palkittu Pirjo Lonka. Nuorta poikaa videolla näyttelee Veikka Rasi. Faruk Nazerin ohjaamassa musiikkivideossa Dilemma kävelee pitkin käytävää jonka varrella hän kohtaa menneisyytensä traumoja tauluissa. Käytävän päässä Dilemma kohtaa kappaleessakin pahan kasvot saaneen isäpuolen.

Ensi- ja turvakotien liitto on ollut mukana tukemassa musiikkivideon toteutusta.

Lähisuhdeväkivalta on arkea liian monelle lapselle

Dilemma kertoo kappaleellaan sen, mikä on totta kymmenille tuhansilla lapsille ja nuorille.  Väkivalta voi kohdistua suoraan lapsiin tai nuoriin mutta jo kodin uhkaava ilmapiiri jättää jäljen.

– Nuorten kotona kohtaama välivalta ylittää harvoin uutiskynnystä tai pääsee julkiseen keskusteluun. Keskustelut nuorten kanssa ja kurkistus netin keskustelupalstoille todistavat kuitenkin, että nuoret kohtaavat väkivaltaa ja ilmiö on vankasti olemassa. Väkivallasta puhuminen on ensimmäinen askel kohti selviytymistä. Se vaatii rohkeutta. Dilemman kaltaiset esikuvat ovat tärkeitä tiennäyttäjiä, oven avaajia uuteen alkuun, sanoo Ensi- ja turvakotien liiton viestintäpäällikkö Mikko Savelainen.

Väkivaltaa kokenut lapsi tarvitsee apua samalla tavalla kuin aikuinen, on hän sitten ollut itse väkivallan kohteena tai sivustaseuraajana.

– Lapset kohtaavat hyvin monenlaista väkivaltaa kotonaan. Henkinen väkivalta voi olla laiminlyöntiä, mitätöintiä, huomiotta jättämistä tai panettelua. Lasta kutistetaan pieneksi ja saadaan lapselle tosi huono olo. Puhumattakaan lyönneistä ja muusta fyysisestä väkivallasta, kuvailee Tiina Muukkonen, väkivaltatyön kehittämispäällikkö Ensi- ja turvakotien liitosta.
– Meidän kaikkien aikuisten tehtävänä on nähdä lapset ja löytää heille apua, Muukkonen muistuttaa.

Lisätietoja:

Tiina Muukkonen