Kokkolan ensi- ja turvakoti oli mukana Luontolähtöinen hyvinvointi -hankkeessa. Hankkeen myötä työpaikan viihtyisyys parani esimerkiksi huonekasveilla.

Kokkolan ensi- ja turvakodissa ollaan tyytyväisiä Luontolähtöinen hyvinvointi -hankkeeseen. Hanke toteutettiin vuosina 2022-2023. Hankkeen päätösseminaari järjestetään 24.11.2023.

− Yhdessä tekeminen sekä uudenlaisen toiminnan ja ajattelutavan haltuunotto on meille ollut mukanaolossa tärkeintä, kertoo Kokkolan ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja Marita Loukiainen.

Luontolähtöinen työhyvinvointi -hanke tutki, testasi ja kartoitti useita työhyvinvointia edistäviä luontolähtöisiä toimintatapoja työssä jaksamisen ja tuottavuuden edistämiseksi. Kohderyhmänä olivat etenkin aivotyötä tekevät työntekijät ja työyhteisöt. Hankkeen toteuttajina olivat Centria-ammattikorkeakoulu sekä Luonnonvarakeskus ja siinä oli mukana kahdeksan työyhteisöä.

− Henkilöstön hyvinvointi on meille tärkeää, ja koska luontolähtöisyys on meille tuttua Green Care -toiminnan kautta, oli hankkeeseen mielekästä lähteä mukaan. Hyvin järjestettyyn toimintaan oli helppo sitoutua: työpäivän katkaisevat luontohyppelyt ja terveelliset välipalavaihtoehdot saivat innostuneen vastaanoton, ja näyttää siltä, että ne ovat muodostuneet hankkeen myötä huomaamatta osaksi arkea, sanoo Loukiainen.

Hankkeen tulokset jäävät elämään Kokkolan ensi- ja turvakotiin muun muassa viherkasveina ja niiden hoitamisena. Kasvit ilahduttavat sekä henkilökuntaa että asiakkaita. Lasten kanssa erilaisia luontolähtöisiä puuhia tehdään luonnon kierron mukaan. Työntekijät perehtyivät hankkeessa myös sisäilman hyvinvointivaikutuksiin.

− Positiivinen palaute, hyvät kokemukset ja arkeen juurtuneet vihreämmät toimintatavat ovat olleet hankkeen parasta antia. On tärkeää, että järjestöjä kohdellaan kuten muitakin työnantajia ja kutsutaan mukaan tällaisiin hankkeisiin. Olemme rohkeita lähtemään mukaan. Tässä hankkeessa viehätti erityisesti se, että monen asiakastyökehittämishankkeen lisäksi on suoraan työntekijöiden hyvinvointiin liittyviä hankkeita.