Keväällä 2020 koulut suljettiin poikkeustilan vuoksi. Silloin käynnistyi Jokaiselle lapselle lounas -kampanja auttamaan perheitä. Kampanjan aikana toimitettiin 5910 ruokalaatikkoa kriisiolosuhteista kärsiville vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen.
Nyt kampanja alkaa uudestaan, koska monen perheen taloudellinen tilanne on edelleen heikentynyt ja haasteet toimeentulossa lisääntyneet koronan toisen aallon vaikutuksesta.

Lomautukset ovat saattaneet muuttua irtisanomisiksi. Myös mahdolliset paikalliset koulujen sulkemiset tai karanteenitoimet voivat vaikuttaa perheiden ja lasten arkeen. On vaikea ennustaa, milloin tilanne paranee. Tämän lisäksi lähestyvä joulu ei vähennä perheiden taloudellista stressiä.

Lapselle lounas -kampanjassa auttamisen keinona toimivat ruokalaatikot, jotka sisältävät ainekset ravitseviin pääaterioihin 4–6-henkiselle perheelle viikoksi, ruokaohjeet reseptivihkoina ja videoina sekä Sana-solin D-vitamiinivalmisteen. Yhden ruokalaatikon arvo on 90 euroa. Ruokalaatikoiden toimittamisen toteuttaa yhteiskunnallinen yritys Venner. Paikallistason yhteyksistä perheisiin vastaavat Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Marttaliitto.

”Koronatilanteesta johtuvat lomautukset ja työttömyys ovat aiheuttaneet monille taloudellisia vaikeuksia. Vaikka ensisijainen ja pääasiallinen vastuu ihmisten tukemisesta on valtiolla ja kunnilla, arvostan, että vapaaehtoisuuteen ja yritysvastuuseen pohjautuvan kampanjan avulla annetaan konkreettista apua perheille. Kampanjassa hienoa on myös se, että ruoka-apu kannustaa terveelliseen ruokavalioon”, sanoo sisäministeri Maria Ohisalo.

Jokaiselle lapselle lounas -kampanjaa jatkaa nyt sama kokoonpano, joka käynnisti sen keväällä: Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itla, Ensi- ja turvakotien liitto, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Tiina ja Antti Herlinin säätiö sekä Tradeka. Yhteistyössä toimii Arvoliitto.

Ruoka-apu auttaa

Keväällä kampanjan kautta ruoka-apua saaneet kiittivät avusta yleisesti, mutta erityisesti iloa toivat kassissa olevat tuoreet kasvikset ja ohjeet aterioiden valmistamiseksi.

”Erinomainen sisältö, joka mahdollisti vähävaraiselle kasvisten monipuolisemman käytön ruokavaliossa. Aina kun ei ole varaa ostaa papuja tai oliiviöljyä tms. niin tästä oli kyllä korvaamaton apu varsinkin haastavaan aikaan.”

”Oli ihanaa, että kaikki reseptit olivat vegaanisia. Kassi oli mieletön positiivinen yllätys. Yleensä ruoka-apukassit on masentavan eines- ja lihapitoisia ja kasvisruoan suosiminen tuntuu köyhälle työläältä. Vennerin kassi jätti arkeemme halpoja ja terveellisiä reseptejä ja myös lisäsi hedelmien/kasvisten syöntiämme. Ihan parasta. Valtava kiitos!!”

Auta sinäkin

Haastamme kaikki suomalaiset yritykset, järjestöt ja yksityishenkilöt mukaan Lapselle lounas -kampanjaan. Osallistua voit jo 15 euron kertaostolla hankkimalla ruokalaatikon osan, tai ostamalla kerralla suuremman määrän ruokalaatikoita. Ylärajaa ei ole.

Lisätiedot ja osallistumisohjeet: venner.fi
#lapsellelounas