Lasten ja perheiden tilanne Ukrainan sodan keskellä on järkyttävä. Ensi- ja turvakotien liitto valmistautuu auttamaan Suomeen tulevia perheitä ydintehtävänsä mukaisesti. Lapsella on oikeus turvaan myös kriisin keskellä.

Eurooppaa kohdanneen ennennäkemättömän humanitaarisen kriisin keskellä huoli kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien vauvojen ja lapsiperheiden selviämisestä on suuri. Tilanne sodan keskellä on sietämätön ja osa ukrainalaisista kaupungeista on ilman sähköä, vettä ja ruokaa. Ensimmäisen kahden viikon aikana Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan maasta on poistunut yli 2.2 miljoonaa pakolaista (UNCHR – YKn pakolaisjärjestö). Maasta poistuneet ovat pääosin lapsia, naisia ja iäkkäitä.

Sodan keskeltä paenneet perheet ovat erityisen haavoittuvassa asemassa ja tarvitsevat asiantuntevaa apua. Lasten tarpeet voivat jäädä näkymättömiksi aikuisten hädän keskellä.  Suomeen päästyä välitön vaara on ohi, mutta tulevaisuuden epävarmuus ja pakomatkan rasitukset koettelevat koko perheen jaksamista.

− Ensi- ja turvakotien liiton ydinosaamista on tarjota konkreettista apua sekä tuoda vakautta ja toivoa perheille kriisin keskelle. Valmistelemme toimia, joilla voimme parhaiten auttaa tänne saapuvia perheitä itse ja yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa, kertoo pääsihteeri Riitta Särkelä Ensi- ja turvakotien liitosta.
− Lapset eivät saa jäädä kriisin jalkoihin. Usein sodan keskeltä tulevat vanhemmat tarvitsevat erityistä tukea vanhemmuuteen. Vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksen tuki suojelee aina lasta. Oman hädän keskellä lapsen huomioiminen voi olla mahdotonta ilman apua.
− Sotaa pakenevissa on myös raskaana olevia äitejä.  Vieraassa maassa sodan kauhujen jälkeen synnytykseen ei pidä joutua menemään yksin ilman tukea. Vapaaehtoisia synnytystukihenkilöitä, doulia toimii useilla paikkakunnilla ympäri Suomea. Valmistaudumme tämän avun tarjoamiseen yhdessä jäsenyhdistystemme kanssa, kertoo Särkelä.

Ensi- ja turvakotien liitolla on kokemusta sodasta paenneiden perheiden auttamisessa. Vuosina 2012-2017 toteutetuissa Vauvaperhe turvapaikanhakijana ja Lapsiperhe turvapaikanhakijana- hankkeissa veimme liiton osaamista turvapaikanhakijalasten hyväksi vastaanottokeskuksiin. Toiminta tarjosi eväitä vanhemmuuteen ja sekä tuki vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta.

Katso vinkit turvapaikanhakijaperheiden auttamiseen Turvapaikanhakijaperhe. Kohtaamisen ja tuen käsikirja (2017) -julkaisusta.

Puhu Ukrainan tilanteeseen liittyvistä peloista ja huolista

On tärkeää, että ahdistuksen ja pelon kanssa ei jää yksin. Usein jo ajatusten jakaminen toisten kanssa helpottaa omaa oloa. Ensi- ja turvakotien liiton chateissä voi puhua myös turvallisuustilanteen tuomista huolista.

Ensi- ja turvakotien liiton chatit auttavat klo 12-18 arkisin ja klo 14-18 lauantaisin. Lasten ja nuorten chat päivystää arkisin klo 15-18.

Lue lisää chateistä

Katso yhdistysten tarjoamat palvelut lähelläsi

Sinä voit auttaa lahjoittamalla

Valmistaudumme auttamaan sotapakolaisena Suomeen tulevia vauvoja, lapsia ja vauvaa odottavia perheitä. Sinä voit auttaa lahjoittamalla:

Tee lahjoitus MobilePaylla numeroon 31724

Lähetä tekstiviesti VAUVA10 numeroon 16155 (viestin hinta 10 euroa).

Lue lisää: ensijaturvakotienliitto.fi/sotapakolaiset/