Lokakuun 1. päivänä liputetaan jo neljännen kerran Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Miina Sillanpään Seuran johdolla liputuspäivähakemuksen allekirjoittaneet Ensi- ja turvakotien liitto, Miina Sillanpään Säätiö sekä Vanhus ja lähimmäispalvelun liitto sekä merkittävä määrä tukijatahoja hakevat liputuspäivän vakiinnuttamista. Hakemuksen perusteluissa todetaan mm. seuraavaa:

”Juuri 1.10.1906 tulivat Suomen suuriruhtinaskunnassa voimaan valtiopäiväjärjestys ja vaalilaki, jotka antoivat kansalaisille – sekä miehille että naisille – täydet poliittiset oikeudet.

Kansalaisyhteiskunta varmistaa osallisuutta ja luo yhteiskuntaan kiinteyttä. Miina Sillanpäällä on ollut tärkeä rooli suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rakentajana mm. toimiessaan Suomen 1. naisministerinä.

Miina Sillanpää vaikutti erityisesti lasten ja nuorten turvallisen elämän mahdollistamisessa, yhteiskunnallisen tasa-arvon toteuttamisessa ja vanhustyön edistämisessä. Miina Sillanpään elämäntyö ja hänen keskeiset, kestävät saavutuksensa osoittavat, että juuri hän soveltuu kansalaisvaikuttamisen symboliksi.”

Miina Sillanpään Seuran aloitteesta vietämme myös liputuspäivänä 1.10. jo toista kertaa kaikkien järjestöjen ja yhdistysten ”Avointen ovien päivää”. Kansalaisvaikuttamisen juhlapäivänä yhdistykset, järjestöt ja organisaatiot sekä valtakunnallisella että paikallistasoilla juhlistavat liputuspäivää järjestämällä omia tapahtumia ja tekemällä toimintaansa tunnetuksi. Tapahtumia koordinoi SOSTE ry.

Lisätietoja liputtamisesta ja Suomen lipusta sisäministeriössä antaa: Hanne Huvila, erityisasiantuntija, sisäministeriö, puh. 0295 488 313
Lisätietoja liputuspäivästä ja Miina Sillanpäästä:
Virpi Dufva, puheenjohtaja, Miina Sillanpään Seura ry ,
050 3654 664, miinasillanpaan.seura@gmail.com
Miina Sillanpään ja Minna Canthin opit ihmisyyteen ja tasa-arvoon

Aika: 1.10.2019 klo 17.30–19.00, paikka: Keskustakirjasto Oodi, Maijansali
Tilaisuus on avoin ja maksuton.

Miina Sillanpää ja Minna Canth ovat omana aikanaan nostaneet rohkeasti esiin yhteiskunnallisia epäkohtia ja ravistelleet näkemyksillään aikalaisiaan. Professori Aura Korppi-Tommola ja FT Minna Maijala keskustelevat Miinan ja Minnan perinnöstä. Millaisiin asioihin Miina ja Minna tänä päivänä puuttuisivat? Tilaisuuden järjestävät Miina Sillanpään Seura ja Minna Canthin seura.