Ensi- ja turvakotien liiton väkivaltatyön palveluissa autettiin vuonna 2022 ennätysmäärä asiakkaita. Lähisuhdeväkivallan kohteeksi joutuu Suomessa joka vuosi valtava määrä ihmisiä eikä merkkejä väkivallan vähenemisestä näy. Ylen Hyvin sanottu – festivaalilla pohditaan, miten jokainen voisi olla turvassa.

Suomi on EU:n toiseksi turvattomin maa naisille Euroopan unionin perusoikeusviraston tutkimuksen mukaan. Lähes joka toinen nainen on kokenut parisuhdeväkivaltaa Suomessa. ETKL:ssa lähisuhdeväkivallan vuoksi autettujen, yleisimmin väkivaltaa kokeneiden naisten, määrä oli viime vuonna taas aiempaa suurempi. Vuonna 2022 lähisuhdeväkivallan vuoksi autettuja oli yli 11 000, kun vastaava luku vuonna 2019 oli alle 8000.

Ensi- ja turvakotien liitto auttaa väkivaltaa kohdanneiden lisäksi väkivallan tekijöitä irtautumaan väkivallasta. Väkivallantekijät ovat pääasiassa miehiä. Esimerkiksi vuonna 2021 pari- ja lähisuhdeväkivaltaan syylliseksi epäillyistä 77 % oli miehiä.

Miten väkivalta saadaan loppumaan? Tule kuuntelemaan keskustelua Hyvin sanottu – festivaalille Hämeenlinnaan 29.10.

Jotta jokainen voi olla turvassa, tarvitaan tekoja. Suomi on ratifioinut Istanbulin sopimuksen vuonna 2015, mutta ei ole vieläkään osoittanut sen toimeenpanolle riittävää rahoitusta. Turvakotien perhepaikkojen määrä on alle puolet vaaditusta, ja avopalveluissa on suuria puutteita esimerkiksi saavutettavuudessa.

Tule paikan päälle Hyvin sanottu -festivaaleille Hämeenlinnaan tai seuraa Areenasta, miten varmistamme, että vaadittavat toimenpiteet toteutetaan ja tulevaisuuden Suomessa jokainen on turvassa.

Hyvin sanottu – keskustelufestivaali järjestetään Hämeenlinnan Verkatehtaalla 29.-30.9. Ensi- ja turvakotien liitto ja Kanta-Hämeen perhetyö ry järjestävät keskustelun otsikolla Tavoitteena jokainen on turvassa. Entä jos kaikki eivät olekaan? 29.10. klo 14-15.30.