22.3.2023 8.30-16.00 Sokos Hotel Tripla, Fredikanterassi 1 B, 00520 Helsinki

Järjestyksessään 13. Erofoorumi kokoaa yhteen eroperheitä kohtaavia ammattilaisia. Erofoorumin ohjelmassa on puheenvuoroja tutkijoilta ja käytännön työtä tekeviltä ammattilaisilta sekä nuorilta itseltään.

Vuoden 2023 teemana on Nuoret, mielenterveys ja vanhempien ero. Nuoret olisi nähtävä itsenäisenä kohderyhmänä, joka tarvitsee tulla huomioiduksi vanhempien erotessa. Nuorella on oikeus saada itsenäisesti apua ja tukea vanhempien erotessa. Nuoruus on ikävaihe, joka luonnostaa tuo tasapainoilua kodista irtautumisen ja oman identiteetin muodostumisen vaiheena.

Erofoorumin tavoitteena on vahvistaa nuorten auttamista erotilanteissa ja nostaa esille vanhempien eron vaikutuksia erilaisista näkökulmista nuoren elämään.

OHJELMA

08.30–09.00 Saapuminen ja ilmoittautuminen

09.00–09.15 Erofoorumin avauspuheenvuoro.

Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen

09.15–09.45 Lapsen oikeudet ja lapsistrategia.

Kansallisen lapsistrategian pääsihteeri Johanna Laisaari.

09.45–10.30 Vanhempien ero & lasten ja nuorten auttaminen psykiatriassa ja terapiatyössä.

Lastenpsykiatri, LT, kognitiivinen psykoterapeutti Riikka Riihonen.

10.30–10.50 Tauko

10.50–12.00 Mikä nuoria huolettaa ja miten heitä voidaan auttaa?

Ensi- ja turvakotien liitto

Osuudessa pohditaan käytännön työn kautta nuorten kohtaamisen ja auttamisen teemoja.

• Auttamisen tavat ja nuorten kohtaaminen yhdistysten työssä. Anne Meritie, Ero lapsiperheessä -työn ohjaaja, Lahden ensi- ja turvakoti ry & Sirpa Huotari, Ero lapsiperheessä -työn ohjaaja, Oulun ensi- ja turvakoti ry.
  • Green care -menetelmät nuorten kanssa työskentelyssä. Katja Myllykangas, projektipäällikkö ja Silja Karhumaa, projektityöntekijä, Green Care-hanke, Kokkolan ensi- ja turvakoti ry.
  • Nuorilta nuorille – tietoa turvallisista ihmissuhteista. Ilona Mäki, projektipäällikkö, Nuoret väkivaltaa vastaan-hanke, Ensi- ja turvakotien liitto.

12.00–13.00 Lounas

13.00–13.30 Väliohjelma: musiikkia ja keskustelua vanhempien erosta

Esiintymässä artisti Dilemma.

13.30–14.00 Nuorten itsetuhoisuus ja vanhempien ero.

TtT Tiina Maria Miettinen.

14.00–14.30 Tauko

14.30–15.30 Paneelikeskustelu: Nyt on nuorten vuoro!

Mitä nuoret kertovat vanhempien erosta. Millaisia vaikutuksia vanhempien erolla on nuorten elämää? Mitä nuoret toivovat ammattilaisilta?

Keskustelemassa:

• Satu Raappana / Toiminnanjohtaja, Sekasin kollektiivi, Mieli ry.
  • Terhi Rapeli / Nuorisotoiminnan päällikkö, Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry.
  • Jussi Pulli / Kehittämispäällikkö, Ero lapsiperheessä -työ, Ensi- ja turvakotien liitto.
  • Onni Westlund / Kehittämispäällikkö, Hatkassa-hanke, Pesäpuu ry.
  • Henna Niskanen / Nuorten psykososiaalisten palveluiden esimies, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.

15.30–15.45 Päätössanat

OSALLISTUMISMAKSU

120€/ osallistuja. Hinta sisältää aamu- ja iltapäiväkahvin sekä lounaan.

MESSUPÖYTÄ

Voit varata ilmoittautumisen yhteydessä messupöydän. Paikat sijaitsevat kokoushuoneen viereisessä tilassa.

Messupöydät on tarkoitettu toimijoille, jotka esittelevät omia eropalveluitaan tai toimintatapojaan vanhempien ja lasten auttamiseksi. Erityisesti toivomme esittelyyn nostettavaksi työtapoja, hankkeita tai työvälineitä nuorten eroauttamisesta.

Messupöydän hinta on 25 €/pöytä. Hinta sisältää: pöytä, pöytäliina ja sähköpistoke.

Messupöytiä on varattavissa 10 kpl. Pöytäpaikat jaetaan varausjärjestyksessä.

ILMOITTAUTUMINEN 8.3.2023 MENNESSÄ

Huomioithan, että ilmoittautuminen on sitova. Mikäli joudut perumaan osallistumisesi, ilmoitathan siitä viimeistään 14 vuorokautta ennen tapahtumaa. Tämän jälkeen tapahtuvista peruutuksista veloitamme osallistumismaksun. Esteen sattuessa osallistumisen voi myös siirtää toisen henkilön nimiin, ilmoitathan tästä tapahtuman järjestäjälle.