27.9.2024 18.30-20.00 Lahden Sibeliustalo, Verstas-sali

YLE:llä ja Erätaukosäätiöllä on Hyvin sanottu -hanke (2021–2026), jolla pyritään vahvistamaan suomalaisen keskustelukulttuurin parhaita puolia ja luomaan turvallisia keskusteluympäristöjä. Samalla vahvistetaan suomalaisten luottamusta ja ymmärrystä toisiaan kohtaan. Osana hanketta järjestetään vuosittainen Hyvin sanottu -keskustelufestivaali. Ensi- ja turvakotien liitto on tänäkin vuonna mukana YLEn, Erätaukosäätiön ja tällä kertaa Lahden kaupungin järjestämässä Hyvin sanottu -festivaalissa, joka pidetään Lahdessa Sibeliustalossa pe 27.-la 28.9. https://yle.fi/aihe/a/20-10005508 Organisoimme sinne pop up -keskustelun perjantaina 27.9. klo 18.30–20.00 yhdessä Lahden ensi- ja turvakotiyhdistyksen kanssa.

Keskustelun teemana on Vauva ei voi odottaa – onko meillä varaa olla investoimatta vauvaperheisiin? Odotus- ja vauva-ajalla on merkittävä vaikutus lapsen myöhempään kehitykseen. Yhteiskunnallisten resurssien kohdentaminen vauvaperhetyöhön on tutkitusti viisasta resurssien käyttöä, sillä on suurimmat vaikutukset niin inhimillisesti kuin euroissakin mitattuna, eikä vauvaperheiden saama tuki ole merkityksetöntä väestönkehityksenkään kannalta. Keskustelussa pohditaan sitä, miten tämä tieto on yhdistettävissä tämänhetkisiin yhteiskunnallisiin realiteetteihin, jossa sosiaali- ja terveyspalvelut – erityisesti ennaltaehkäisevät palvelut – kapenevat ja järjestöjen resursseja leikataan merkittävästi.

Keskustelijoina mukana (lista päivittyy):
– Eeva-Leena Kataja, tutkijatohtori Finnbrain-tutkimusryhmästä
РTanja Henttonen, vaativan vauvaty̦n erityisasiantuntija, ETKL
– Olli Kärkkäinen, strategia- ja tutkimusjohtaja, valtiovarainministeriö
– Eija Virtanen, neuvoloiden palveluesihenkilö, Päijät-Hämeen hyvinvointialue
– Marjut Pitkänen, vauvaperheohjaus, Lahden ensi- ja turvakoti
– Julia, kokemusasiantuntija

Hyvin sanottu -festivaali on maksuton tapahtuma, kaikki ovat tervetulleita seuraamaan mielenkiintoisia yhteiskunnallisia keskusteluja. Laita kalenteriisi jo 27.9. klo 18.30–20.00 – lämpimästi tervetuloa Vauva ei voi odottaa -keskusteluun!